
Data wydania: 24 kwietnia 2013
Cry of Fear to horror, w którym kierujemy chłopakiem znajdującym się w dziwnej i mrocznej rzeczywistości. Tytuł był pierwotnie darmowym modem do gry Half-Life, jednak z czasem developerzy postanowili przeobrazić go w samodzielny produkt.
GRYOnline
Gracze
Steam
Cry of Fear to gra akcji zrealizowana w konwencji horroru, z akcją osadzoną w opuszczonej miejscowości pełnej krwiożerczych potworów rodem z najstraszniejszych koszmarów. Tytuł pierwotnie był modem do gry Half-Life, jednak z czasem niezależne studio Team Psykskallar przygotowało wersję samodzielną. Jej zwartość nie różni się jednak niczym w porównaniu do pierwowzoru.
Sterowana postać budzi się w ciemniej alejce, nie wiedząc co się z nią stało i skąd się tam wzięła. Zadaniem gracza jest rozwikłanie zagadki, odkrycie prawdy oraz przeżycie, gdyż okazuje się, że świat w którym przebywa bohater nagle stał się bardzo niebezpieczny, a naszą jedyną pomocą są tajemnicze SMS-y otrzymywane na telefon komórkowy.
Akcja obserwowana jest z perspektywy pierwszej osoby i w głównej mierze polega na eksploracji terenu w poszukiwaniu przejścia do kolejnej lokacji. Zazwyczaj przejścia są w jakiś sposób zablokowane. By otworzyć zamknięte drzwi trzeba, np. znaleźć kod otwierający kłódkę, albo klucz, ewentualnie należy rozwiązać zagadkę logiczną. Na drodze gracza od czasu do czasu pojawiają się rozmaici przeciwnicy, którzy atakują szybko i nie dają czasu na zastanowienie się. Czasami zmierzymy się z większym i znacznie odporniejszym wersjami potworów. By je pokonać trzeba odnaleźć ich słaby punkt i nauczyć się ich systemu zachowania.
Deweloperzy udostępnili kilka rodzajów broni, z których podstawową jest nóż. W późniejszych etapach gry można także sporo postrzelać chociażby z pistoletów czy strzelby. Co ważne, bohater nie może nosić przy sobie więcej, niż kilka przedmiotów, wymuszając rozsądne dobieranie uzbrojenia.
Graczowi cały czas towarzyszy uczucie zaszczucia, niepewności i grozy. Deweloper skupił się na budowaniu klimatu przez wszechobecną ciemność, rozświetlaną jedynie nielicznymi źródłami światła, a także latarką wbudowaną w telefon komórkowy. Duży wpływ na odbiór gry ma minimalistyczna oprawa dźwiękowa wpasowująca się w klimat gry.
Ciekawostką jest fakt, iż twórcy gry pochodzą ze Szwecji, w której również osadzili akcję Cry of Fear. Na ekranie monitorów można więc zobaczyć szwedzkie reklamy i inne smaczki czy aluzje nawiązujące do tego kraju.
Autor opisu gry: Kamil Zwijacz
Platformy:
PC WindowsAngielskie napisy i dialogi
Producent: Team Psykskallar
Wydawca: Team Psykskallar
Ograniczenia wiekowe: 12+
14 kwietnia 2021
Wybraliśmy dla Was zestaw 50 godnych polecenia prawdziwie darmowych gier. Coś dla siebie znajdą tu miłośnicy niemal każdego gatunku, poczynając od RPG, przez strategie i przygodówki, a na kosmicznych symulatorach kończąc.
Popularne pliki do pobrania do gry Cry of Fear.
trainer Cry of Fear - v1.6 +5 Trainer - 30 lipca 2019
mod Cry of Fear - Cry of Fear: Epilogue v.2052019 - 18 września 2019
mod Cry of Fear - Custom Story OMsk v.25102020 - 31 października 2021
mod Cry of Fear - Nostalgia v.1.09b - 15 stycznia 2018
mod Cry of Fear - The Last Breath: Bridge v.16102017 - 23 września 2018
mod Cry of Fear - Epilogue: Remastered .demo (18012020) - 20 stycznia 2020
mod Cry of Fear - The Scrolls of Shaimoon v.2.0 - 18 września 2019
mod Cry of Fear - The Last Breath Survival Pack v.1.2 - 23 września 2018
Wymagania sprzętowe gry Cry of Fear:
PC / Windows
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Pentium 4 2 GHz, 2 GB RAM, karta graficzna 512 MB RAM (GeForce 8800 GT lub lepsza), 7 GB HDD, Windows XP/Vista/7.
Średnie Oceny:
Średnia z 3 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 340 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Bardzo pozytywne"
Średnia z 78381 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
KORZYCH
Ekspert
2024.10.03
Gra jest świetna. Ma klimat horroru, survivalu, trzeba oszczędzać amunicję, czekać na manualne zapisy i rozwiązywać proste zagadki. Lokacje są klimatyczne, panuje atmosfera napięcia i ciasnoty, zamknięcia. Gra ma oczywiście swoje wady, ponieważ hitboxy nie są świetne, ale reszta jest naprawdę dobra. Projekt dźwiękowy jest również doskonały. Bardzo przerażające motywy muzyczne. Polecam, zwłaszcza że gra jest darmowa!!! A gra w pewien sposób przypomina Silent Hill!Co mi się nie podobało? Cofanie się i posiadanie tylko 3 miejsc na przedmioty i broń. Czasami musiałem wrócić o połowę mapy po broń. Niestety backtracking to największy minus by zdobywać przedmioty. Ale to się zaczyna dopiero w 4 rozdziale, który jest najtrudniejszy. Potem z górki.
1up
Ekspert
2022.02.05
Cry of Fear to dla mnie jeden wielki niewypał. Plusy... W zasadzie największą siłą produkcji są potwory i ich różnorodność. Nie wiem skąd twórcy czerpali inspiracje, ale nieźle ich poniosło. A bossowie to już w ogóle hit. Co jak co, ale poziom adrenaliny w tej grze bywa niezwykle wysoki. A i śmiechu jest co nie miara. Za atut można uznać ten dziwny, pokręcony i przygnębiający nastrój produkcji. Muszę przyznać, że podobał mi się dark ambient w tle. Grywalność jest w porządku, a poziom trudności całkiem nieźle wyważony. Momentami było naprawdę ciężko, zwłaszcza kiedy trzeba było sobie radzić bez ammo. Niespodzianką są cztery zakończenia historii Simona.Neutralne... Fabuła. Dość ambitna, tyle że nieodpowiednio wprowadzona, co stwarza dysonans między poważną historią a pełną parodii rozgrywką. Niestety, ale przy takim akompaniamencie nie mogę traktować produkcji serio. Mimo wszystko doceniam próbę podjęcia tematu. Sądzę jednak, iż nie tędy droga. Zagadki zazwyczaj są okej, choć bywają i głupie. Urozmaicenie gry polega głównie na ilości przeciwników i stopniowym odkrywaniu kolejnych pukawek. Poza tym gameplay jest raczej schematyczny i korytarzowy. Ogólnie nie ma tragedii.Minusy... Sterowanie jest toporne, wskoczenie gdzieś uciążliwe, zmiana broni ociężała, a korzystanie z obu naraz upośledzone. Na domiar złego dochodzi inwentarz, który mieści tylko trzy itemy. Rodzi to chore sytuacje, gdzie aby podnieść np. klucz, musimy pozbyć się oręża. Menu, ekwipunek i opcje wyboru są zrobione niedbale. Kasety z zapisem stanu gry są często w idiotycznych miejscach, co zmusza gracza do powtarzania długich etapów. No i tylko pięć slotów na save. Zadania stawiane przed graczem są bez polotu, dużo człapania w jedną i drugą, aby odszukać klucz czy bezpiecznik. Zwłaszcza bezsensowne, a wręcz męczące wydały mi się końcowe etapy. Szczerze powiedziawszy, kampania dłużyła się, bo trwała u mnie kilkanaście godzin. Zdarzały się sytuacje przestoju, w których nie można pchnąć rozgrywki dalej, bo czegoś nie zauważyliśmy. A w takim otoczeniu nietrudno coś przeoczyć, gdyż sporo elementów otoczenia jest słabo widocznych. Tu i ówdzie pojawiają się błędy, tekstury blokujące przejście, a nawet wywalanie do pulpitu. Przechodzenie przez ściany czy klinowanie się wrogów są tu na porządku dziennym. Trochę denerwująca okazuje się mechanika poruszania się i strzelania. Nie działa to sprawnie, co przy kiwających się na boki i okrutnie szybkich przeciwnikach dostarcza sporej dawki frustracji. Poza tym gra w zdecydowanej większości bazuje na tanich jump scare'ach. Brakuje tu wyrafinowania. O sztucznej inteligencji może lepiej nic nie powiem. Nadmienię tylko, że walka z grupą zbirów polega m.in. na tym, aby biegać w kółko i patrzeć jak koledzy sami siebie wykańczają. A pojedynki z bossami to w ogóle jakaś parodia. W całej grze natrafiałem na różne dziwne decyzje projektowe, gdzie kuriozum goni kuriozum. Główny bohater wygląda jak aspołeczny dres, a w rzeczywistości to wyszkolony zabójca, który zręcznie włada nożem i potrafi celnie strzelać jak komandos, i to obiema rękami. Pozory mylą, he? Niezbyt miło witają nas amatorsko przygotowane wstawki filmowe oraz drętwe linie dialogowe. Odgłosy w grze są przeciętne i raczej płytkie, zaś bezszelestne pojawianie się wrogów to zagrywka nie fair. Fizyka w tej produkcji praktycznie nie istnieje. Dezorientować może fakt, że gdy gracz już przyzwyczai się do niezniszczalnego otoczenia, naraz okazuje się, że pewne obiekty jednak da się ruszyć. Pokraczna animacja wygląda źle, naprawdę źle. Grafika jest paskudna, tekstury ohydne, a wszelkie modele zrobione na odwal. Lokacje odebrałem jako nieciekawe i źle zaprojektowane. Chamsko umieszczone stwory czekają tuż za rogiem lub w innych przewidywalnych miejscach. Sporym problemem jest też to, że program nie tłumaczy, o co chodzi w danym etapie lub co gracz powinien uczynić.Według mnie CoF tak naprawdę CoFnęło się w rozwoju. Gdyby nie fakt, że tytuł jest darmowy, pewnie nie zwróciłbym nawet na niego uwagi. Niestety, produkcja mnie nie przekonała. Moja ocena – 3.5/10
Janczes
Ekspert
2021.04.24
straszny darmowy horrorek, dla cierpliwych osób ;)+potrafi przestraszycklimatdarmowadość długa (mi zajeła 10 godzin)-błędy techniczne, zawieszenia, wylaczenia sie automatyczniemialem ustawiona francuzka wersje jezykowa i napisy po ang, nie dalo sie tego zmienicograniczone miejsce ekwipunku - do tego stopnia ze aby podniesc mały kluczyk do drzwi musialem zostawiac snajperkęnieraz glupie poziomy, ktore powodowaly frustracje a nie strach (misja ze wspinaniem sie na czas po pionowym wagonie metra) - myslalem ze odpuszcze sobie te gre po tym
Ocena STEAM
Bardzo pozytywne (78 381)
Główne zalety gry
Główne wady gry
Funkcje lub elementy, których brakuje w grze według użytkowników
Podsumowanie recenzji użytkowników wygenerowane przez AI,