
Chrono Cross PS1
Kolejna odsłona serii japońskich jRPG-ów Chrono, w której twórcy wykorzystali motyw podróży pomiędzy wymiarami do opowiedzenia oryginalnej historii. Produkcję wyróżniają głęboki system walki, ogromna liczba postaci do przyłączenia oraz znakomita oprawa audiowizualna.

data premiery gry w wersji PS1:
18listopada1999
Przygotowana przez specjalistów od gatunku RPG-ów, studio Squaresoft, produkcja z serii Chrono. Podobnie jak w wydanym kilka lat wcześniej Chrono Trigger, także w Chrono Cross cała gra została zbudowana wokół motywu podróży w czasie i przestrzeni.
Fabuła
Młody chłopak Serge mieszka w rybackiej wiosce Arni. Pewnego dnia przypadkowo trafia do alternatywnej rzeczywistości – w niej zginął jako dziecko przed wieloma laty. Bohater postanawia wyjaśnić tajemnicę swoich niespodziewanych przenosin do innego wymiaru. Wyrusza w niezwykłą podróż, podczas której poznaje wielu towarzyszy, odkrywa prawdę o swojej rodzinie i przeszłości oraz zyskuje szansę na uratowanie obu światów.
Mechanika
Chrono Cross ma kilka elementów charakterystycznych, które wyróżniają go spośród innych jRPG-ów. Gracze poruszają się nie tylko po jednej mapie, ale po jej dwóch różnych wersjach, każdej z innej rzeczywistości. Podobnie jak w Chrono Triggerze, także tutaj walki nie są losowe – do potyczek dochodzi po kontakcie bohatera z wrogiem podczas eksploracji.
Sam system toczenia starć, choć działa na turowych zasadach znanych z podobnych gier Squaresoftu, jak seria Final Fantasy, znacznie się od nich różni. Poszczególni bohaterowie, przeciwnicy, czary i przedmioty są przypisane do jednego z sześciu elementów. Każdy z nich jest szczególnie skuteczny przeciw jednemu z nich, ale słabo się sprawdza w konfrontacji z innym. Gracze muszą zwracać na to uwagę, obserwując m.in. aktualnie dominujący element na planszy. Głębi systemowi dodają ataki drużynowe, a także definiujący możliwości postaci w każdej turze pasek siły – zależności jego stanu bohater może wykonać określoną liczbę ataków. Z kolei liczba celnych ciosów wpływa na możliwość użycia przedmiotów, czarów i specjalnych technik każdego z herosów – przypisanych do różnych poziomów, w zależności od ich mocy.
W walce w Chrono Cross gracz kieruje trzyosobową drużyną, złożoną z wcześniej zrekrutowanych postaci. Tych w świecie gry jest w sumie czterdzieści pięć, z czego kilka można przyłączyć tylko jeśli podejmie się określone decyzje. Dodatkowo twórcy przygotowali kilkanaście zakończeń, które można odblokować na różnym etapie rozgrywki, w zależności od dokonanych wcześniej wyborów.
Kwestie techniczne
Chrono Cross zawiera elementy nawiązujące do innego tytułu reżysera Masato Kato – Radical Dreamers. To wydana w 1996 roku na Super Nintendo produkcja, która wyjaśniała pewne zawiłości fabuły Chrono Triggera i wprowadzała nowe postacie, m.in. występujących w CC Serge’a i Kid. Produkcja Squaresoft to jeden z najlepiej ocenianych jRPG-ów w historii. Wpływ na to mają m.in. znakomita oprawa audiowizualna, ze ścieżką dźwiękową Yasunoriego Mitsudy na czele, a także interesująca fabuła i dopracowana mechanika zabawy.
Tryb gry: single player
Ocena czytelników: 9 / 10 na podstawie 41 głosów czytelników.
Gry podobne do Chrono Cross
Wymagania wiekowe Chrono Cross
12+