Seria Trine - seria gier
Osadzona w realiach fantasy seria side-scrollowanych platformówek z elementami gry logicznej przygodówki. Marka wykreowana została przez fińskie studio Frozenbyte, znane chociażby z serii Shadowgrounds.
Początki serii Trine sięgają 2009 roku. Pierwsza odsłona cyklu, której głównym projektantem był Kim Juntunen, ukazała się w wersji na komputery PC oraz konsolę PlayStation 3. Tytuł spotkał się z bardzo dobrym przyjęciem zarówno wśród graczy jak i krytyków (średnia ocen w serwisie metacriti.com przekraczała 80/100), a przez wielu fachowców uznany został za jedną z największych niespodzianek roku. Na kontynuację fani musieli czekać dwa lata. Gra Trine 2 wydana została w 2011 roku w wersji na komputery PC oraz konsole PlayStation 3 i Xbox 360. W kolejnym roku deweloperzy pokusili się o dodatek – Trine 2: Goblin Menace oraz edycję specjalną – Trine 2: Director's Cut przeznaczoną na konsolę Wii U. Gra doczekała się również portu na PlayStation 4 w formie rozszerzonej edycji Trine 2: Complete Story.
Akcja gier z cyklu Trine toczy się w fantastycznej krainie, której zagraża niebezpieczeństwo. Trójka bohaterów: mag złodziejka Zoy'a, rycerz Pontius oraz mag Amadeus dzięki magicznemu artefaktowi – Trójni jednoczy siły, by stawić czoła złu.
Rozgrywka łączy elementy side-scrollowanej platformówki, przygodówki oraz gry logicznej. Bohaterowie muszą pokonać kolejne poziomy przeskakując pomiędzy platformami, walcząc z wrogami i unikając pułapek. Podczas zabawy duże znaczenie ma umiejętność wykorzystania indywidualnych atutów każdego z herosów, a także podstawowych praw fizyki, jakie zaimplementowane zostały w grze.
Zarówno Trine jak i Trine 2 oferują opcje gry solowej lub w kooperacji z innymi graczami. Tryb wieloosobowy pozwala na zabawę dla maksymalnie trzech osób na wspólnym ekranie lub za pośrednictwem sieci Internet.
Od samego początku niewątpliwym atutem serii Trine jest wysokiej jakości oprawa audiowizualna. Twórcy zdecydowali się połączyć trójwymiarową grafikę z charakterystycznym dla platformówek 2D bocznym ujęciem kamery. Uwagę zwraca także klimatyczna ścieżka dźwiękowa skomponowana przez Ariego Pulkkinena.