Data wydania: 21 lipca 2016
Polska przygodówka FPP zrealizowana w konwencji dramatu sądowego, inspirowana serią Phoenix Wright: Ace Attorney. Akcja gry osadzona została w steampunkowej wersji XIX-wiecznego Paryża. Bohater staje przed sądem, oskarżony o brutalne morderstwo młodej kobiety, a zadaniem gracza jest udowodnienie jego niewinności. Rozgrywka w Bohemian Killing toczy się na dwóch płaszczyznach czasowych.
GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
Bohemian Killing to zrealizowana w konwencji dramatu sądowego innowacyjna gra przygodowa, częściowo zainspirowana znaną z przenośnych konsol Nintendo serią Phoenix Wright: Ace Attorney. Za powstanie gry odpowiada niezależne polskie studio The Moonwalls, w osobie prawnika i pasjonata gier wideo Marcina Makaja, który opracował ją niemalże samodzielnie (z niewielką pomocą siostry). Mimo nieudanej kampanii crowdfundingowej w serwisie Indiegogo, produkcja znalazła uznanie w oczach wydawcy.
Akcja gry osadzona została w steampunkowej wersji XIX-wiecznego Paryża, rozdartego między tradycją a nowoczesnością, i podzielonego na skutek wyraźnych nierówności społecznych. Bohater gry – wynalazca Alfred Ethon, który dzięki swym odkryciom i ciężkiej pracy stał się prawdziwym symbolem sukcesu - staje przed sądem oskarżony o brutalne morderstwo młodej kobiety. Co ciekawe, scenariusz nie pozostawia wątpliwości, że protagonista rzeczywiście zbrodni dokonał – a mimo to musimy spróbować dowieść jego niewinności, uciekając się do rozmaitych taktyk obrony oraz niezwykłych możliwości, jakie daje oryginalna mechanika gry.
Rozgrywka w Bohemian Killing toczy się niejako na dwóch ściśle ze sobą powiązanych płaszczyznach czasowych. Punktem wyjścia jest tu sala sądowa, gdzie zasiadając na ławie oskarżonych, zapoznajemy się z kolejnymi dowodami w sprawie oraz zeznaniami świadków. Każde pytanie sędziego uruchamia zaś swoisty flashback, podczas którego przenosimy się w czasie do dnia morderstwa, a naszym zadaniem jest wykonanie określonych czynności, które potwierdzą nieprawdziwość przytaczanych zeznań lub prezentowanych dowodów. Przykładowo, jeśli jeden ze świadków zezna, że widział nas o określonej godzinie w zakrwawionej koszuli, podczas retrospekcji możemy wdać się w bójkę lub celowo zaciąć przy goleniu, a następnie o właściwej godzinie dać się zauważyć świadkowi. Elementem niezwykle istotnym jest tu właściwa kolejność zdarzeń oraz ich synchronizacja czasowa, gdyż w przypadku jej braku nasze wyjaśnienia mogą zostać uznane za niewiarygodne.
Bohemian Killing oferuje przeogromną ilość możliwości, dzięki którym możemy starać się udowodnić swoją niewinność. Aby oczyścić się z zarzutów, możemy np. kłamać, podpierać swoje zeznania dodatkowymi dowodami, a nawet udawać niepoczytalność – sposób osiągnięcia celu zależny jest tylko i wyłącznie od wyobraźni oraz taktyki obranej przez gracza. Dzięki takiemu rozwiązaniu, każda kolejna rozgrywka przebiegać może w całkiem inny sposób, prowadząc nas do jednego z kilku zakończeń całej historii.
Bohemian Killing stworzone zostało przy użyciu popularnego wśród niezależnych twórców silnika Unity, który zapewnia przyzwoitą jakość grafiki przy stosunkowo niewielkich wymaganiach sprzętowych. Dzięki osobistemu doświadczeniu oraz starannemu przygotowaniu merytorycznemu, autorowi udało się w niezwykle sugestywny sposób odtworzyć zarówno atmosferę panującą na sali sądowej, jak i klimat XIX-wiecznego Paryża. O warstwę dźwiękową tytułu zadbał zaproszony do współpracy kompozytor, Marcin Maślanka, zaś głosu wszystkim postaciom użyczył Stéphane Cornicard – aktor mający na swoim koncie niewielkie role w Szeregowcu Ryanie czy Spectre.
Autor opisu gry: Retromaniak
Platformy:
PC Windows 21 lipca 2016
Nintendo Switch 23 marca 2020
Producent: The Moonwalls
Wydawca: Ultimate Games
Ograniczenia wiekowe: 18+
Recenzja GRYOnline
Bohemian Killing to bardzo ciekawy pomysł na nieliniową rozgrywkę, który został pogrzebany pod masą niedociągnięć. Tytuł dobrze sprawdziłby się jako darmowa gra przeglądarkowa, bo w obecnym stanie nie potrafię zarekomendować jego zakupu. Przygodówka ta jest przeżyciem na jedno niezbyt angażujące posiedzenie. Całość sprawia wrażenie wersji demonstracyjnej, wycinka jakiejś większej całości, a szkoda, bo jest tu potencjał.
20 marca 2016
Jednoosobowe studio The Moonwalls ma zamiar zrobić coś, czego w grach do tej pory nie było: sądowy dramat z kompletnie nieliniową strukturą. I choć może się wydawać, że projekt ten to porywanie się z motyką na słońce, zapowiedzi twórcy brzmią intrygująco.
18 marca 2016
Choć autor określa swe dzieło jako „połączenie Phoenixa Wrighta i Gone Home”, to dość spore uproszczenie. Nadchodzące Bohemian Killing jest dużo bardziej złożone i zapowiada się na jedną z najoryginalniejszych gier ostatnich lat.
Miniony tydzień był owocny dla polskiego rynku gier. Twórcy Alice VR zapowiedzieli obiecujące VR The Wizards, poznaliśmy daty premier gier Husk i Realpolitiks, dowiedzieliśmy się o konsolowym porcie Bohemian Killing, a weterani polskich zespołów założyli nowe studio. Z mniej pozytywnych wieści - nadchodzi koniec jednego z magazynów branżowych.
gry
Adrian Werner
23 stycznia 2017
Polskie studio The Moonwalls ogłosiło, że sądowa przygodówka Bohemian Killing zadebiutuje pojutrze, czyli 21 lipca. Twórcy wypuścili także trzy nowe screeny.
gry
Adrian Werner
19 lipca 2016
Miniony tydzień na polskim rynku gier ponownie obfitował w ciekawe wydarzenia. Techland zapowiedział pudełkowe wydania Rocket League i The Flame in the Flood, obejrzeliśmy zestaw nowych materiałów wideo m.in. z Bohemian Killing i Serial Cleaner oraz poznaliśmy kilka faktów o niezapowiedzianych jeszcze projektach rodzimych deweloperów.
gry
Adrian Werner
23 maja 2016
Wymagania sprzętowe gry Bohemian Killing:
PC / Windows
Minimalne wymagania sprzętowe:
Intel Core i5 1.7 GHz, 4 GB RAM, karta grafiki Intel HD 7500G/Radeon HD 7500G lub lepsza, 7 GB HDD, Windows 7.
Średnie Oceny:
Średnia z 1 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 46 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Mieszane"
Średnia z 110 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Maciej Żulpo
Recenzent GRYOnline.pl
2016.07.26
Rozpatrzyliśmy sprawę Alfreda Ethona, czyli bohatera sądowego dramatu autorstwa polskiego dewelopera. Czy Phoenix Wright ma się czego obawiać?
Ocena OpenCritic
12% rekomendacji (11)
COGconnected
Alexander Thomas
Game Debate
Stuart Thomas
GamePitt
Rob Pitt
GameSpew
Matthew Hung
NerdyAf
Aaron Stevenson
zanonimizowany579358 Senator
Pomysł z potencjałem, ale wykonanie nienajlepsze. Mało jest gier, które rozgrywają się na salach sądowych, a jeszcze mniej jest takich, gdzie wcielamy się w mordercę i musimy tak lawirować zeznaniami by uniknąć najsurowszej kary. Wszystko to miało potencjał, jednak ostatecznie "zeznania" sprowadzają się do odtwarzania wydarzeń, które wedle bohatera miały mieć miejsce. Dostępny teren jest żałośnie mały: ot, jedna uliczka i dwa budynki na krzyż. Najgorsze jest to, że w tej niewielkiej grze jest zatrzęsienie ekranów wczytywania, które chociaż krótkie to wybijają z rytmu. Głównym zadaniem gracza jest to by być w odpowiednim miejscu o odpowiednim czasie. Sporo więc tutaj obiektów przyspieszających czas o kilka, kilkanaście minut. Trzeba też szukać dowodów, a gdy już to wszystko wiemy to można kombinować metodą prób i błędów co z naszego postępowania wyniknie. Tak naprawdę jest tylko kilka zmiennych decydujących o końcowym wyroku. Dialogi, odbywające się bez naszego udziału, są mało interesujące, więc przy kolejnych podejściach przeklikuje się praktycznie wszystko. Narracja głównego bohatera może irytować, zwłaszcza kiedy komentuje najmniejszą pierdołę jak wejście po schodach. W sumie to spodziewałem się, iż sami będziemy mogli wybierać kwestie dialogowe i głównie na umiejętnym ich prowadzeniu polegać będzie rozgrywka. Niemniej jak się rzekło pomysł ma potencjał i choć wszędzie widać budżetowość tytułu to te kilka godzinek można spędzić na kombinowaniu i dochodzeniu do różnych zakończeń. Kodzik otrzymałem za darmo od użytkownika drenz za co serdecznie dziękuję, bo swego czasu ten tytuł mnie zaintrygował. :)
zanonimizowany1238483 Centurion
Fatalne tekstury i niektóre lokacje, czuć model z przed kilkunastu lat.
zanonimizowany983828 Senator
Dobra gra - wiele możliwości jej ukończenia, choć dominującą jest jednak śmierć poprzez ścięcie. Trzeba dobrze zarządzać czasem, aby doprowadzić chociaż do odsiadki. Gra inna od reszty przygodówek. Fakt - na jej przejście za drugim razem wystarczyć może nawet kilka minut (ucieczka), ale jak chce się pokombinować to zajmuje już więcej czasu. Grafika dość przeciętna, ale dla mnie w tym wypadku jest to sprawa drugorzędna. Dobra muzyka i voice acting. Do tego gra jest nierzadko w przecenach - sam zakupiłem ją za mniej niż 9 zł. Jak dla mnie warto.
nowaczek0007 Pretorianin
Wszystkie kody wzięte, dla mnie już nie starczyło. ;)
Nie przejmuj się, redaktorzy GOL-a wiele razy pokazywali, że znają się na grach jak PiS na niezadłużaniu Polski. :)
gajver248 Centurion
Co prawda gra jest nie w moim klimacie ale skoro jedna osoba potrafiła stworzyć taką grę to być może stworzyć swiętną grę w każdym innym gatunku. Myślę że jednak gra jest w miarę okej oglądając pare odcinków na YT fabuła się wydaję być dość ciekawa i graficznie gra prezentuje się dobrze.