Zdaniem fanów, twórcy Kingdom Come uniknęli błędu, który popełnia większość produkcji osadzonych w średniowieczu

Średniowiecze wcale nie musi być szare, bure i ponure – Kingdom Come Deliverance udowadnia to na każdym kroku. Fani zachwycają się wizualną stroną gry, podkreślając przy okazji jej realizm.

cooldown.pl

Danuta Repelowicz

2
Zdaniem fanów, twórcy Kingdom Come uniknęli błędu, który popełnia większość produkcji osadzonych w średniowieczu, źródło grafiki: Warhorse Studios.
Zdaniem fanów, twórcy Kingdom Come uniknęli błędu, który popełnia większość produkcji osadzonych w średniowieczu Źródło: Warhorse Studios.

Choć wiele osob kwestionuje realizm Kingdom Come Deliverance, to nie da się ukryć, że gra sporo rzeczy w tym kontekście jednak robi lepiej, niż konkurencja (również filmowa). Różnorodność językowa bohaterów czy tryb hardcore, który najgorszym przeciwnikiem gracza czyni samo życie – to wszystko przykłady tego, jak można uczynić grę ciekawą bez uciekania się do nieco wyświechtanych już standardów stereotypowego średniowiecza.

Nie takie ciemne wieki

Z całą pewnością jednym z najlepiej oddanych w grze aspektów tego okresu historycznego jest jednak sama estetyka tej epoki. Zdaniem fanów, średniowiecze w grze prawie w niczym nie przypomina znanej z innych produkcji (zarówno growych, jak i filmowych) szarzyzny, podbitej jeszcze dodatkowo wszechobecnym brudem i mrokiem, czym wyróżnia się na tle innych, podobnych tekstów kultury.

Warhorse Studios - Zdaniem fanów, twórcy Kingdom Come uniknęli błędu, który popełnia większość produkcji osadzonych w średniowieczu - wiadomość - 2025-07-28
Warhorse Studios

Zamiast tego pokazuje barwną stronę tego czasu, a momentami nawet kiczowatość. Spora część akcji dzieje się więc na słonecznych łąkach i pogodnych ulicach, a bohaterowie są ubrani w kolorowe, pstrokate (i w miarę zadbane) stroje, które przeczą standardowemu wizerunkowi średniowiecznego biedaka. Nie jest to jednak jedyny element rozgrywki, który przekonał graczy do stworzonej przez Warhorse wizji średniowiecza:

Myślę, że zamki też świetnie wypadają. W wielu grach to po prostu ciągnące się kamienne monolity, których wnętrzom poświęcono bardzo mało uwagi.

Zamki w Kingdom Come: Deliverance są natomiast pełne detali i wyraźnie wyglądają na zamieszkane, a jednocześnie na każdym kroku przypominają, że to przede wszystkim umocnienia zaprojektowane tak, by znacząco zwiększać siłę obrony w razie ataku.

- F4tTony

Warhorse Studios - Zdaniem fanów, twórcy Kingdom Come uniknęli błędu, który popełnia większość produkcji osadzonych w średniowieczu - wiadomość - 2025-07-28
Warhorse Studios

Naprawdę nie ma drugiej takiej gry jak Kingdom Come: Deliverance 1/2, a Warhorse celowo chciało stworzyć wierną realiom historycznym produkcję, by obalić mit „ciemnych i brązowych” średniowieczych czasów, i trzeba przyznać, że zrobili to świetnie.

Gra przybliżyła wielu osobom realia epoki i stanowi ważny krok w kierunku bardziej rzetelnego przedstawiania historii w popkulturze, nawet jeśli ten trend wciąż nie jest jeszcze powszechny ani idealny.

- Haestein_the_Naughty

A czy Wam podoba się taka wizja wieków średnich? Czy przeciwnie, może coś byście do niej dodali lub odjęli?

5

Danuta Repelowicz

Autor: Danuta Repelowicz

Hiszpańskie serce i japońska dusza. Absolwentka filmoznawstwa ze szczególną słabością do RPG-ów i bijatyk. Miłośniczka wiedzy tajemnej, nauk o kosmosie, musicali i wulkanów. Dorastała na Onimushy, Tekkenie i Singstarze. Wcześniej związana z serwisem GamesGuru, pisze i tworzy od najmłodszych lat. Prywatnie także wokalistka i wojowniczka Shorinji Kempo stopnia 4 Kyu. Specjalizuje się w narratologii i ewolucji postaci. Świetnie porusza się też po tematyce archetypów i symboli. Jej znakiem rozpoznawczym jest wszechstronność, a jej ciekawość często prowadzi ją w najdziksze ostępy umysłu i wyobraźni.

Gracze przypuścili szturm na pomoc techniczną Visa i wskazują źródła ostatniej fali cenzury na Steamie

Następny
Gracze przypuścili szturm na pomoc techniczną Visa i wskazują źródła ostatniej fali cenzury na Steamie

Twórca 28-letniej Tibii do dziś pamięta jej pierwszego gracza. „Wszyscy pobiegliśmy do komputera”

Poprzedni
Twórca 28-letniej Tibii do dziś pamięta jej pierwszego gracza. „Wszyscy pobiegliśmy do komputera”

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl