Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

Europa Universalis III - poradnik do gry

Europa Universalis III - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Skarbiec | Ekonomia w Europa Universalis III poradnik Europa Universalis III

Ostatnia aktualizacja: 20 sierpnia 2019

Ekonomia

Napoleon miał kiedyś powiedzieć że do prowadzenia wojny potrzeba trzech rzeczy: pieniędzy, pieniędzy i jeszcze więcej pieniędzy. W przypadku EU3 ta obserwacja dotyczy nie tylko czasów wojny ale i pokoju. Bez pieniędzy daleko nie zajedziemy. Dlatego bez znajomości systemu ekonomicznego jaki działa w EU3 nie mamy zbyt wielkich szans na jakikolwiek sukces.

Po pierwsze pieniądze w grze trafiają do nas dwoma kanałami. Pierwszy to coroczny dochód wpływający bezpośrednio do skarbca - z niego zazwyczaj będziemy finansować wszelkie inwestycje w infrastrukturę prowincji, za pomocą tych pieniędzy będziemy werbować armie, opłacać szpiegów czy płacić innym władcom aby zmienili swój stosunek do nas na bardziej przyjazny.

Druga pula pieniędzy trafia do nas każdego miesiąca, ale to za jej pomocą opłacamy wszelkie, ponoszone regularnie koszta: koszty badań naukowych, koszt podnoszenia stabilności, utrzymanie wojsk i doradców oraz spłacanie oprocentowania ewentualnych podwyżek.

Na samym dole tego ekranu mamy ostatnią z możliwości - tzw - Skarbiec | Ekonomia w Europa Universalis III - Europa Universalis III - poradnik do gry

Na samym dole tego ekranu mamy ostatnią z możliwości - tzw. bicie pieniądza, co w praktyce sprowadza się do bezpośredniego przekazywania środków z budżetu miesięcznego do naszego skarbca. Niestety jest jeden powód, dla którego zawsze należy robić to bardzo ostrożnie - inflacja. Każda moneta która za pomocą tego suwaka wybijemy zwiększa poziom inflacji - czyli procentowo wyrażonej kary do KAŻDEGO zakupu bądź inwestycji jaki poczynimy w grze.

Generalna zasada powinna być taka iż poza sytuacjami awaryjnymi gdy nagle potrzebujemy dużej ilości pieniędzy nie bijemy ani jednego dukata ponad poziom który będzie generował inflację. Ponieważ inflacja w grze jest możliwa do redukcji (i to powolnej) jedynie za pomocą dwóch narzędzi - Banku narodowego (jedna z doktryn narodowych), oraz budynku Poborcy podatkowego (który wymaga jednak 23 poziomu technologii rządowej) w pozostałych przypadkach nie będziemy mogli w zasadzie W OGÓLE bić pieniądza!

O ile ten pierwszy jest dostępny prawie od razu, to ten drugi uzyskamy dopiero mniej więcej w połowie gry - a więc przez pierwsze 150 lat jeżeli nie zdecydujemy się na poświęcenie jednego z miejsc na doktrynę na Bank narodowy nie będziemy mogli w ogóle zmniejszać poziomu inflacji.

Dlatego Bank narodowy jest tak cenną doktryną - nie tylko pozwala nam na redukowanie inflacji, ale i pozwala na ograniczone bicie monety. Dokładny dostępny dla nas w danym momencie poziom aktywności mennicy państwowej możemy zobaczyć

Skarbiec

Z tego źródła pokrywamy wszystkie wydatki ponoszone jednorazowo - od budowy fortec i manufaktur, przez zaciąganie (ale nie utrzymanie!) armii aż po podarki dla innych władców. Praktycznie będziemy musieli tutaj gospodarzyć wyłącznie środkami uzyskiwanymi z dorocznych dochodów - bo jak wyżej już napisałem przychody miesięczne są bardzo niebezpiecznym sposobem wspierania naszego skarbca.