Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

Europa Universalis III - poradnik do gry

Europa Universalis III - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Wojna na lądzie | Wojna w Europa Universalis III poradnik Europa Universalis III

Ostatnia aktualizacja: 20 sierpnia 2019

Wojna na lądzie

W EU3 dysponujemy trzema rodzajami oddziałów wojskowych: piechotą, kawalerią i artylerią. Każda z nich ma swoje przeznaczenie, choć ich możliwości zmieniają się wraz z poziomem rozwoju technologicznego.

Piechota to przez zdecydowaną większość czasu gry zwykłe mięso armatnie. Jest relatywnie tania w utrzymaniu i do zwerbowania. Jej rola zaczyna rosnąć wraz z rozwojem broni palnej - choć skuteczność porównywalną z kawalerią uzyskuje dopiero na samym końcu gry.

W praktyce będziemy ją stosować do trzech działań:

  1. Utrzymywania oblężeń. Po pokonaniu armii broniącej danej prowincji konieczne jest otoczenie obrońców schowanych za murami fortecy. Ponieważ zarówno piechota jak i kawaleria są w stanie pełnić tą funkcję równie skutecznie, lepiej wykorzystać tańszą piechotę.
  2. Szturmów na fortece. Szturm to zawsze ogromne straty atakującego. Całe szczęście jest piechota.
  3. Jako uzupełnienie głównych armii uderzeniowych. Zazwyczaj nie ma sensu powoływać armii składających się wyłącznie z kawalerii. Piechota dobrze sprawdza się również w roli gąbki chłonącej uderzenia słabszych formacji wroga podczas gdy kawaleria wspiera najbardziej zagrożone obszary frontu. Więcej o tym w nieco dalej dziale Strategia

Kawaleria to królowa pola bitwy. Jej skuteczność uderzeniowa będzie przez przynajmniej połowę gry decydować o każdej wojnie, później nieco tracąc na znaczeniu wciąż jest jednym z głównych atutów naszej armii. Jej podstawową wadą jest dość wysoki koszt utrzymania oraz fakt iż jest zupełnie bezużyteczna w przypadku szturmowania miast.

Ma dwa podstawowe atuty - siłę szturmu (domyślnie o 4 większą niż piechota) oraz co równie ważne - największą mobilność w grze. O ile zastosowanie pierwszej jest dość oczywiste, to ta druga w szczególności ma znaczenie na poziomie planowania strategicznego.

Dzięki mobilności kawalerii jesteśmy w stanie błyskawicznie przemieszczać zgrupowania konnicy na takie pozycje na mapie strategicznej na jakich mogą wyrządzić nieprzyjacielowi najpoważniejsze straty - Wojna na lądzie | Wojna w Europa Universalis III - Europa Universalis III - poradnik do gry

Dzięki mobilności kawalerii jesteśmy w stanie błyskawicznie przemieszczać zgrupowania konnicy na takie pozycje na mapie strategicznej na jakich mogą wyrządzić nieprzyjacielowi najpoważniejsze straty.

Najważniejsze funkcje kawalerii:

  1. Rozbijanie wrogich sił. Podstawowe zastosowanie - dzięki ogromnej skuteczności na polu bitwy kawaleria jest w stanie najszybciej zadać wrogowi poważne straty.
  2. Wzmacnianie zagrożonych odcinków frontu. Dzięki jej mobilności możemy ją relatywnie szybko przemieścić do tej prowincji gdzie naszym oddziałom grozi przegrana.
  3. Pościg za uciekającymi wrogimi armiami. Pokonane armie mają zazwyczaj bardzo niskie morale. Pościg za nimi gwarantuje, iż zamiast je odzyskiwać i regenerować straty będą przegrywać kolejne bitwy i w efekcie ulegną zupełnej zagładzie.

Artyleria pełni funkcję pomocniczą. Jest najmniej mobilną i najdroższą formacją. W bitwie jej użyteczność jest praktycznie do końca gry ograniczona (choć wraz z rozwojem technologicznym rośnie).

Pełni w zasadzie jedną istotną rolę - redukuje czas potrzebny na pokonanie obrońców fortec - czy szybciej robiąc wyłom w murze czy skracając czas oblężenia.

Ze względu na jej ograniczoną użyteczność na polu bitwy i wysoką cenę należy unikać tworzenia zbyt dużej liczby tego rodzaju oddziałów i wykorzystywać je najlepiej z dala od linii frontu.