Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

Final Fantasy XIII - poradnik do gry

Final Fantasy XIII - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Role | Informacje ogólne | Final Fantasy XIII Final Fantasy XIII poradnik, solucja

1 - Role | Informacje ogólne | Final Fantasy XIII - Final Fantasy XIII - poradnik do gry
System walki w Final Fantasy XIII oparty jest na dwóch głównych elementach: rolach i paradygmatach - Role | Informacje ogólne | Final Fantasy XIII - Final Fantasy XIII - poradnik do gry

System walki w Final Fantasy XIII oparty jest na dwóch głównych elementach: rolach i paradygmatach. Role to inaczej profesje naszych bohaterów, określające ich zadania podczas potyczki. Każda postać ma możliwość rozwoju wszystkich sześciu ról, ale są one odblokowywane stopniowo. Najbardziej opłacalne jest rozwijanie w pierwszej kolejności trzech podstawowych ról każdego z bohaterów, a dopiero później inwestowanie punktów w pozostałe. Tak przedstawia ją się główne profesje poszczególnych postaci:

Bohater

Rola 1

Rola 2

Rola 3

Lightning

Commando

Medic

Ravager

Snow

Sentinel

Ravager

Commando

Sazh

Ravager

Commando

Synergist

Vanille

Saboteur

Medic

Ravager

Fang

Sentinel

Saboteur

Commando

Hope

Medic

Synergist

Ravager

Commando

Klasa Commando spełnia bardzo ważne zadanie w każdej walce. Jej silne ataki fizyczne nie ładują znacząco chain gauge, ale są niezbędne do jego stabilizacji. Każdy cios Commando spowalnia opadanie paska, a co za tym idzie ułatwia zestgaggerowanie przeciwnika Avagerom .

Na zestaggerowaniu przeciwnika nie kończy się jednak jego użyteczność. Gdy potwór jest zestaggerowany, ataki Commando (nie dotyczy Sazha ) wyrzucają go w powietrze co uniemożliwia mu wykonywanie ciosów. Jeżeli dobrze to wykorzystamy, przeciwnik może już nigdy nie wylądować na ziemi. Ponadto ataki tej roli wydłużają czas zestaggerowania.

Warto również przyjrzeć się drużynie z dwoma Commando . Cechą charakterystyczną takiego paradygmatu jest to, że każdy Commando atakuje inny cel. Jest to przydatne przy atakach z zaskoczenia, kiedy więcej niż jeden przeciwnik zostanie zestaggerowany. W ten sposób dzięki wyrzucaniu w powietrze możemy zneutralizować dwa cele jednocześnie.

Sentinel

Rola pogardzana w pierwszej części gry, staje się później niezbędna w każdym trudniejszym pojedynku. Jest to typowy tank, którego zadanie polega na zwracaniu na siebie uwagi przeciwników i przyjmowaniu ich ciosów. Nie posiada praktycznie żadnych umiejętności zadających obrażenia (poza jedna, bardzo słabą), ale czary ochronne zdecydowanie to wynagradzają. Zdarza się, że tylko Sentinel jest w stanie przetrwać niektóre ciosy.

Najlepiej korzystać z niego w walkach z bossami lub pojedynkach z wieloma silnymi przeciwnikami, gdzie przetrwanie pierwszej fali ataków może być bardzo trudne. Warto go również używać podczas leczenia czy buffowania drużyny. Ściągnie na siebie większość ciosów, a dzięki takiej umiejętności jak Challenge , utrzyma chain gauge na stałym poziomie.

Medic

Jako jedyna rola leczącą Medic jest niezastąpiony w praktycznie każdej walce. Do przywracania zdrowia warto korzystać z paradygmatów składających się z dwóch takich ról, bo leczymy wtedy dużo szybciej i sprawniej. Nie jest to jednak wszystko co nasz healer potrafi. W późniejszej fazie gry bardzo przydaje się umiejętność wskrzeszania towarzyszy, a także Dispell usuwający nieprzyjemne debuffy.

Ravager

Ravager to rola, która ma dwa zadania: zadawanie obrażeń oraz błyskawiczne ładowania chain gauge przeciwnika. Jej ataki są bardzo silne, ale trzeba z nich odpowiednio korzystać. Przede wszystkim zawsze staramy się używać umiejętności Libra na nowo poznanych wrogach. Dowiemy się w ten sposób na jaki typ magii przeciwnik jest podatny, a na jaki odporny. W przeciwnym wypadku może się zdarzyć, że zamiast osłabiać potwora, będziemy go leczyć naszymi czarami.

Drugą ważną cechą Ravagera jest ładowania chain gauge wrogów. Wada tej zdolności jest tak, że pasek szybko rośnie, ale równie szybko spada do zera. Żeby spowolnić opadanie warto przynajmniej raz zaatakować Commando . Oczywiście, w niektórych przypadkach nie jest to niezbędne, bo dobrze użycie trzech Ravagerów może być równie skuteczne.

Synergist

Podobnie jak Sentinel , klasa Synergisty w początkowej fazie gry nie jest zbyt przydatna, ale wraz z upływem czasu staje się niezastąpiona. Czary takie jak Haste , Shell czy Protect dają olbrzymią przewagę w trakcie pojedynku. Główną wada tej roli jest to, że zbuffowanie całej drużyny może potrwać wiele rund. Najlepiej zabierać się za to już na samym początku walki, żeby nie zmarnować naładowanego chain gauge. Jeżeli walka nie jest bardzo wymagająca, warto użyć Synergisty chociaż na dwie rundy. W ten sposób każdy z członków drużyny otrzyma Haste, który znacznie przyspieszy starcie.

Saboteur

Ostania, ale wcale nie mniej ważna rola, to Sabotarzysta . Jak sama nazwa wskazuje, jego głównym zadaniem jest osłabienie przeciwnika, a w skrajnych przypadkach nawet wykluczenie z walki. W swoim arsenale posiada m. in. obniżenie odporności na czary, "wyłączenie" ataków fizycznych czy zatrzymanie w czasie. Niestety założenie tzw. debuffa nie zawsze się udaje, a wielu przeciwników posiada całkowitą odporność na niektóre z nich. Bardzo specyficzną umiejętnością jest zaklęcie Death , zdobywane w końcowej fazie gry przez Vanille . Warto w nią zainwestować, bo jest to najłatwiejszy sposób na pokonanie Adamantoise - jednego z najpotężniejszych przeciwników w grze (na szczęście walka z nim nie jest obowiązkowa).