Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 17 kwietnia 2014, 15:11

autor: Arkadiusz Stadnik

Sid Meier's Civilization: Beyond Earth - Alpha Centauri XXI wieku - Strona 4

Już wkrótce poczujemy syndrom jeszcze jednej tury, tym razem jednak w kosmosie. Sid Meier i jego studio Firaxis Games przygotowuje kolejną grę strategiczną, która garściami czerpie z kultowego klasyka - Alpha Centauri.

Wygląda znajomo? Powinno, ale nowości nie brakuje. Widoczne u dołu ruiny mogą uruchomić dodatkowe zadanie.

Większe z kolei będą możliwości szpiegów. O ile wcześniej wykradali technologie i informowali o spiskach, o tyle tym razem będą także zbierać informacje o tym, którą rodzinę technologii rozwija przeciwnik. Do bardziej ofensywnych zdolności zalicza się sabotaż – odpowiednio wyszkolony szpieg będzie w stanie podłożyć ładunek wybuchowy w bazie wroga. Sabotaż może przybrać różną formę w zależności od tego, jakie specjalizacje rozwijamy. Gracz podążający ścieżką Harmonii zamiast bomby może przykładowo wywołać wylęganie się ogromnych czerwi w samym środku stolicy przeciwnika.

Sid Meier's Civilization: Beyond Earth - Alpha Centauri XXI wieku - ilustracja #2

DLACZEGO NIE ALPHA CENTAURI 2?

Fani mogą zastanawiać się, dlaczego nowa gra od Firaxis Games nie nazywa się po prostu Alpha Centauri 2. Są przynajmniej trzy powody. Pierwszy, koncepcyjny – twórcy chcą stworzyć grę inspirowaną Alpha Centauri, jednak nie powinno im to wiązać rąk. Beyond Earth ma się bronić jako osobny produkt z własnymi rozwiązaniami, a jako sequel Alpha Centauri nie miałby takiej swobody. Drugi powód, ekonomiczny – choć Alpha Centauri wciąż ma grupę zagorzałych fanów, to przynależność do serii Civilization daje większą szansę na komercyjny sukces. Wreszcie powód trzeci, prozaiczny – prawa do marki Alpha Centauri należą do Electronic Arts.

W ten sposób dochodzimy do sedna rozgrywki w Beyond Earth. Wybranie Czystości, Harmonii lub Supremacji nie jest tylko kosmetyczną decyzją. To coś więcej niż ideologia, ponieważ otworzy nam furtki do innych możliwości. Technologie determinują wygląd liderów, budynków i jednostek, ale także ich awanse – oddziały konkretnej frakcji odblokują inne umiejętności w zależności od tego, którą rodzinę technologii reprezentują. Supremacja pozwoli na wykorzystanie żołnierzy z cybernetycznymi wszczepami i bezzałogowych dronów, podczas gdy dzięki Harmonii nasze wojska zostaną wsparte drapieżnikami z danej planety. W samej walce powróci przedstawiona w Civilization V zasada jednej jednostki na heks. Nie będzie można zgromadzić potężnej armii na małej przestrzeni i zalać nią wroga w ciągu jednej tury.

Kosmos możliwości

Sid Meier’s Civilization: Beyond Earth zapowiada się więcej niż dobrze. Sieć technologii, różnorodne, a przy tym interesujące kierunki specjalizacji, niezależni od siebie liderzy i frakcje, różne typy planet i zamieszkujących je form życia, losowe questy zapewniające inne premie w ramach każdej kolejnej rozgrywki – naprawdę wiele czynników będzie miało wpływ na to, w co ostatecznie przekształci się nasza „cywilizacja”. Beyond Earth ma czerpać wszystko, co najlepsze z dziedzictwa serii Civilization, jak również Alpha Centauri, wprowadzając jednocześnie szereg innowacji. To wszystko daje nadzieję, że – podobnie jak nasi koloniści – utkniemy na obcej planecie, usiłując odzyskać kontakt ze światem zewnętrznym, gdyż od dzieła Firaxis Games trudno będzie się oderwać. Czy tak będzie w istocie, przekonamy się już pod koniec tego roku.

Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2
Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2

Przed premierą

Drugi rok z rzędu Ubisoft pokazuje na E3 świetne trailery Beyond Good & Evil 2. Problem polega na tym, że to czyste CGI, na podstawie którego nie da się niczego powiedzieć o samej grze. My mieliśmy możliwość zobaczenia gameplaya z BG&E2.

Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi
Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi

Przed premierą

Escape from Tarkov zapowiada się na najbardziej realistyczny symulator przebywania na nieprzyjaznym terenie. Mechanizmy zabawy są bardzo proste – największe przeszkody czają się zupełnie gdzie indziej.

Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock
Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock

Przed premierą

Choć obie części System Shock zyskały uznanie krytyków, żadna z nich nie okazała się komercyjnym hitem. Trudno więc dziwić się, że niewielu chciało zainwestować w jej kontynuację. Teraz, po kilkunastu latach, zapomniany cykl wreszcie powraca do życia.