autor: Arkadiusz Stadnik
Sid Meier's Civilization: Beyond Earth - Alpha Centauri XXI wieku - Strona 2
Już wkrótce poczujemy syndrom jeszcze jednej tury, tym razem jednak w kosmosie. Sid Meier i jego studio Firaxis Games przygotowuje kolejną grę strategiczną, która garściami czerpie z kultowego klasyka - Alpha Centauri.
The Great Mistake jest odniesieniem do terminu „The Big Mistake” użytego w powieści Hyperion autorstwa amerykańskiego pisarza sci-fi, Dana Simmonsa. Wielką Pomyłką (jak widnieje w polskim tłumaczeniu książki) było stworzenie czarnej dziury, która fragmentami pochłaniała jądro Ziemi. W wyniku tej aktywności warunki życia na planecie stale ulegały pogorszeniu, aż wreszcie nie nadawała się ona do dalszego zamieszkiwania. Ludzkość została zmuszona do skolonizowania innych planet.
Poza powyższym jedną z pierwszych innowacji, jakie zauważymy, będzie wprowadzony w Beyond Earth system questów. Zadania mają spełniać kilka ról. Po pierwsze, ma to być nieinwazyjny sposób na wprowadzenie graczy w mechanizmy gry i subtelnie sugerujący, jakie posunięcia mogą dać nam przewagę. Po drugie, spełnia istotną rolę narracyjną. Beyond Earth chce bowiem opowiadać historie ze świata gry, wciąż pozostawiając wiele miejsca dla naszej wyobraźni. Po trzecie, misje są jedną z możliwości zróżnicowania zabawy. Wyzwania będą pojawiać się losowo w różnych fazach każdej kolejnej rozgrywki, oferując przy tym inne nagrody.
Pomysł na homo sapiens
Jedną z najważniejszych nowości w Beyond Earth będzie odświeżone podejście do rozwijania technologii. Dobrze znane, liniowe drzewko ma zastąpić tzw. „sieć technologii”. Rozpoczynając badania, gracz ma znajdować się w jej centrum, z którego wywodzić się będą coraz bardziej zaawansowane dziedziny nauki. Mamy zaczynać od odkryć dobrze znanych także w dzisiejszym świecie, jak fizyka, biologia czy inżynieria, a potem przechodzić do coraz bardziej zaawansowanych specjalizacji, jak cybernetyka, nanotechnologia, inżynieria genetyczna czy terraformowanie planety. Pośród wielu możliwości rozwoju można wyróżnić trzy główne rodziny technologii, w kierunku których może podążyć nasza kolonia. Są to Czystość, Harmonia i Supremacja.
Pierwsze spotkanie z lokalną florą nie poszło najlepiej. Z czasem wrogie istoty będzie można wykorzystać na własną korzyść, o ile podążymy drogą Harmonii.
Każdy z tych segmentów ma odzwierciedlać pomysł gracza na przyszłość rodzaju ludzkiego. Technologie z rodziny Czystości pomogą zachować ludzkość w niezmienionej formie i przeobrazić planetę w drugą Ziemię. Pozwolą przystosować teren i warunki życia pod potrzeby człowieka, który sam zmieniać się nie chce. Czymś odwrotnym jest rodzina Harmonii. Te technologie będą zmieniały naturę ludzi, w tym biologiczny genom, tak by to ich organizmy zaadaptowały się do specyfiki nowego domu. Jeszcze bardziej radykalnym posunięciem ma być podążanie ścieżką Supremacji. W tym przypadku zwycięża podejście zakładające niezależność człowieka od środowiska, bez względu na zamieszkiwaną planetę. Upodobnienie nas do maszyn poprzez zaawansowaną cybernetykę, robotykę i rozwijanie sztucznej inteligencji ma rozwiązać problem chorób, starzenia, a nawet śmierci.