Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać
Przed premierą 17 kwietnia 2014, 15:11

autor: Arkadiusz Stadnik

Sid Meier's Civilization: Beyond Earth - Alpha Centauri XXI wieku - Strona 2

Już wkrótce poczujemy syndrom jeszcze jednej tury, tym razem jednak w kosmosie. Sid Meier i jego studio Firaxis Games przygotowuje kolejną grę strategiczną, która garściami czerpie z kultowego klasyka - Alpha Centauri.

The Great Mistake jest odniesieniem do terminu „The Big Mistake” użytego w powieści Hyperion autorstwa amerykańskiego pisarza sci-fi, Dana Simmonsa. Wielką Pomyłką (jak widnieje w polskim tłumaczeniu książki) było stworzenie czarnej dziury, która fragmentami pochłaniała jądro Ziemi. W wyniku tej aktywności warunki życia na planecie stale ulegały pogorszeniu, aż wreszcie nie nadawała się ona do dalszego zamieszkiwania. Ludzkość została zmuszona do skolonizowania innych planet.

Poza powyższym jedną z pierwszych innowacji, jakie zauważymy, będzie wprowadzony w Beyond Earth system questów. Zadania mają spełniać kilka ról. Po pierwsze, ma to być nieinwazyjny sposób na wprowadzenie graczy w mechanizmy gry i subtelnie sugerujący, jakie posunięcia mogą dać nam przewagę. Po drugie, spełnia istotną rolę narracyjną. Beyond Earth chce bowiem opowiadać historie ze świata gry, wciąż pozostawiając wiele miejsca dla naszej wyobraźni. Po trzecie, misje są jedną z możliwości zróżnicowania zabawy. Wyzwania będą pojawiać się losowo w różnych fazach każdej kolejnej rozgrywki, oferując przy tym inne nagrody.

Pomysł na homo sapiens

Jedną z najważniejszych nowości w Beyond Earth będzie odświeżone podejście do rozwijania technologii. Dobrze znane, liniowe drzewko ma zastąpić tzw. „sieć technologii”. Rozpoczynając badania, gracz ma znajdować się w jej centrum, z którego wywodzić się będą coraz bardziej zaawansowane dziedziny nauki. Mamy zaczynać od odkryć dobrze znanych także w dzisiejszym świecie, jak fizyka, biologia czy inżynieria, a potem przechodzić do coraz bardziej zaawansowanych specjalizacji, jak cybernetyka, nanotechnologia, inżynieria genetyczna czy terraformowanie planety. Pośród wielu możliwości rozwoju można wyróżnić trzy główne rodziny technologii, w kierunku których może podążyć nasza kolonia. Są to Czystość, Harmonia i Supremacja.

Pierwsze spotkanie z lokalną florą nie poszło najlepiej. Z czasem wrogie istoty będzie można wykorzystać na własną korzyść, o ile podążymy drogą Harmonii.

Każdy z tych segmentów ma odzwierciedlać pomysł gracza na przyszłość rodzaju ludzkiego. Technologie z rodziny Czystości pomogą zachować ludzkość w niezmienionej formie i przeobrazić planetę w drugą Ziemię. Pozwolą przystosować teren i warunki życia pod potrzeby człowieka, który sam zmieniać się nie chce. Czymś odwrotnym jest rodzina Harmonii. Te technologie będą zmieniały naturę ludzi, w tym biologiczny genom, tak by to ich organizmy zaadaptowały się do specyfiki nowego domu. Jeszcze bardziej radykalnym posunięciem ma być podążanie ścieżką Supremacji. W tym przypadku zwycięża podejście zakładające niezależność człowieka od środowiska, bez względu na zamieszkiwaną planetę. Upodobnienie nas do maszyn poprzez zaawansowaną cybernetykę, robotykę i rozwijanie sztucznej inteligencji ma rozwiązać problem chorób, starzenia, a nawet śmierci.

Age of Darkness to strategia, którą kocham i nienawidzę
Age of Darkness to strategia, którą kocham i nienawidzę

Przed premierą

Na rynku pojawił się Dark Souls gier RTS – mowa o Age of Darkness: Final Stand. Produkcja ta sprawiła, że popadłem w otchłań szaleństwa i rozpaczy. Zapraszam do lektury, jeżeli chcecie się dowiedzieć dlaczego.

Po co komu nowe Heroes of Might and Magic, skoro nadchodzi Songs of Conquest
Po co komu nowe Heroes of Might and Magic, skoro nadchodzi Songs of Conquest

Przed premierą

W niszy, która powstała po porzuceniu przez Ubisoft serii Heroes of Might and Magic sukcesy odnosić mogą mniejsi twórcy, tacy jak Lavapotion. Ich Songs of Conquest może być najlepszą grą w stylu „hirołsów” od czasów kultowej trójki.

Path of Exile 2 będzie wielkim zagrożeniem dla Diablo 4
Path of Exile 2 będzie wielkim zagrożeniem dla Diablo 4

Przed premierą

Największy rywal Diablo obrał kurs kolizyjny i planuje pokrzyżować plany Blizzarda. Path of Exile 2 to w zasadzie całkiem nowa gra i wygląda na to, że na rynku gier hack’n’slash dojdzie do pojedynku samców alfa o przewodnictwo w stadzie.