Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 12 marca 2014, 12:10

autor: Amadeusz Cyganek

Test gry FIFA World - piłki nożnej od EA Sports w wydaniu free-to-play - Strona 2

Nowa, pełnoprawna odsłona FIF-y za darmo? To może za duże słowa, ale FIFA World to ciekawa propozycja dla fanów FIFA Ultimate Team i emocjonujących rozgrywek sieciowych.

Ten tekst był przygotowany przed premierą gry.

Tak się cieszy, tak się cieszy Arsenal!

Swoją drużynę wykorzystamy w kilku różnych trybach rozgrywki, które dla wielbicieli FIFA Ultimate Team nie będą stanowić większego zaskoczenia. Otrzymujemy tutaj szansę wzięcia udziału w Turniejach Jednego Gracza, w których pojedynkujemy się z zespołami o wskazanym uprzednio poziomie trudności, a także w sezonach, gdzie wchodzimy do zabawy jako jeden z klubów w istniejących już rozgrywkach ligowych. Miłośnicy bardziej aktywnej rywalizacji z pewnością wybiorą z kolei Sezony Online, gdzie walczymy z losowo dobranymi (na podstawie ich wyników oraz prezentowanego poziomu gry) przeciwnikami i powoli wspinamy się w hierarchii, awansując na przestrzeni dziesięciu klas rozgrywkowych. Nieco większą nowością jest moduł Drużyny Tygodnia, gdzie w serii wyzwań pojedynkujemy się z jedenastką wybraną na podstawie aktualnej formy zawodników i ich indywidualnych osiągnięć w najsilniejszych ligach świata, takich jak Primera Division, Premier League, Bundesliga czy Ligue 1. Jak doskonale widać, w kwestii ilości i zaproponowanego konceptu poszczególnych wariantów zabawy trudno spodziewać się w tym aspekcie wielkiej rewolucji – to po prostu FUT w całej swojej okazałości.

Jedyną opcją rozgrywki niewymagającą korzystania ze stworzonego przez siebie klubu są Sezony Online, działające niemal na identycznej zasadzie jak w FIFA Ultimate Team. Różnica jest taka, iż w tym wypadku kierujemy poczynaniami prawdziwych zespołów biorących udział w jednych z kilkudziesięciu licencjonowanych rozgrywek ligowych. Składy są aktualne i na bieżąco poprawiane, zarówno w kwestii ustawienia na boisku, jak i statystyk określanych na podstawie prezentowanej przez zawodników formy.

Sezony online to okazja na szybki awans w hierarchii sieciowych rozgrywek.

Powrót do przeszłości (i starych problemów)

Model rozgrywki prezentowanej w FIF-ie World jako żywo przypomina ten zaprezentowany w pełnoprawnej, pudełkowej edycji dzieła EA Sports – tyle że sprzed dwóch, trzech lat. Sposób wyprowadzania akcji jest dostosowany do tego, by zabawa toczyła się w bardzo szybkim tempie i pozwalała na błyskawiczną wymianę ciosów. Lwią część meczów spędzimy na wyprowadzaniu kontr i rozbijaniu wypadów przeciwnika już w okolicach środka pola – rozegranie ataku pozycyjnego to w tej grze niemała sztuka, zwłaszcza że wszystko dzieje się błyskawicznie. Rozgrywka jest mocno kontaktowa dzięki skupieniu większej ilości zawodników na jednym fragmencie boiska, co sprawia możliwość prowadzenia niekończących się przepychanek i starć pomiędzy dwoma piłkarzami. Z drugiej strony jednak znakomitym pomysłem na prowadzenie akcji ofensywnych staje się wyprowadzanie piłki skrzydłami – zawodnicy mają tendencję do odpuszczania krycia po bokach boiska i często jedno prostopadłe podanie po całej długości murawy może pozwolić napastnikowi na wyjście „sam na sam” z bramkarzem.

FIFA World początkowo miała pojawić się tylko na terytorium Brazylii oraz Rosji – wydaje się jednak, że podjęto słuszną decyzję o wypuszczeniu tej produkcji także na inne rynki, w tym polski, co zaowocowało m. in. zaimplementowaniem do gry rodzimego komentarza.

Okazje „sam na sam” to w tej grze chleb powszedni.

Zabawę utrudnia nieco toporny system oddawania strzałów – piłka nierzadko fruwa tam, gdzie poniesie ją wiatr, a niekoniecznie w wybranym kierunku. Celne posłanie łaciatej w stronę bramki w nieco bardziej technicznym wydaniu to często zadanie tyleż karkołomne, co niemożliwe, a swoje trzy grosze dorzucają bramkarze, wykonując szereg nieporadnych parad, które w niektórych sytuacjach kreują możliwość szybkiej dobitki na pustą bramkę czy wręcz wejścia do siatki z futbolówką. Słowem – stare grzechy FIF-y sprzed kilku lat.

Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi
Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi

Przed premierą

Escape from Tarkov zapowiada się na najbardziej realistyczny symulator przebywania na nieprzyjaznym terenie. Mechanizmy zabawy są bardzo proste – największe przeszkody czają się zupełnie gdzie indziej.

Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2
Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2

Przed premierą

Drugi rok z rzędu Ubisoft pokazuje na E3 świetne trailery Beyond Good & Evil 2. Problem polega na tym, że to czyste CGI, na podstawie którego nie da się niczego powiedzieć o samej grze. My mieliśmy możliwość zobaczenia gameplaya z BG&E2.

Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock
Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock

Przed premierą

Choć obie części System Shock zyskały uznanie krytyków, żadna z nich nie okazała się komercyjnym hitem. Trudno więc dziwić się, że niewielu chciało zainwestować w jej kontynuację. Teraz, po kilkunastu latach, zapomniany cykl wreszcie powraca do życia.