Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 20 lutego 2014, 13:24

autor: Amadeusz Cyganek

Test wersji beta gry Age of Wonders III - turowej strategii dla fanów Heroesów - Strona 3

Po kilku całkiem udanych odsłonach serii Overlord holenderskie studio Triumph wraca do swoich korzeni – Age of Wonders III ma przywrócić fantastyczne wspomnienia z bitew rozgrywanych w krainie Evermore. Wygląda na to, że są na to spore szanse.

Potyczki z bliska wyglądają bardzo ładnie. - 2014-02-20
Potyczki z bliska wyglądają bardzo ładnie.

Pomiędzy kolejnymi bitwami również nie możemy narzekać na nudę – z czasem tury znacznie się wydłużają, głównie z powodu narastającej ilości obowiązków koniecznych do ogarnięcia. Mapy wypełnione są różnego rodzaju budynkami oraz punktami, których kontrolowanie wnosi do naszego budżetu różnorodne profity w postaci dodatkowych zasobów złota, kryształów czy many. Te zaś możemy przeznaczyć na ulepszenia i budynki w obrębie miast, a co za tym idzie – tworzyć nowe oddziały, charakteryzujące się coraz lepszymi możliwościami bojowymi. Tak naprawdę ciągle coś jest do roboty – zróżnicowanie terenów umieszczonych na mapie pozwala na wykorzystanie różnorodnych oddziałów, a hordy złodziei czy barbarzyńców zlokalizowanych przy głównych traktach mogą stać się źródłem bardzo ciekawych i drogocennych łupów. Nie można także zapomnieć o możliwości odwiedzania jaskiń, w których nie brak złota. Niewiele zmieniło się za to w kwestii dyplomacji – twórcy oparli się na sprawdzonym już koncepcie, dorzucając doń kilka nowych rozwiązań w kwestii tworzenia aliansów i zawierania paktów regulujących przepływ środków, wymianę handlową czy przystępność granic.

Weterani na swoim

Mając za sobą kilkanaście godzin spędzonych z próbną wersją Age of Wonders III muszę stwierdzić jedno: gra stanowi spore wyzwanie nawet dla graczy, którzy mają w pamięci mechanizmy rozgrywki stosowane w poprzednich odsłonach serii. Tyczy się to zwłaszcza bitew, w których jeden nierozważny ruch może przechylić szalę zwycięstwa na korzyść przeciwnej armii. Gra wymusza na nas rozsądne gospodarowanie siłami i solidne zabezpieczenie swoich włości – pozostawienie jednego z miast bez opieki w krótkim czasie kończy się szybkim najazdem, dla nas zaś oznacza to konieczność mozolnego odbijania terytorium z rąk wroga. Twórcy co prawda obiecują większe zróżnicowanie poziomów w finalnej wersji tej produkcji, niemniej fanatycy wymagającej rozgrywki z pewnością będą zadowoleni.

Test wersji beta gry Age of Wonders III - turowej strategii dla fanów Heroesów - ilustracja #2

Ci, którzy obawiali się problematycznego przejścia tej serii w pełen trójwymiar, mogą spać spokojnie – choć trudno tutaj o jakikolwiek przepych i graficzne fajerwerki, oprawa spełnia swoje zadanie. Mapy są przejrzyste i bardzo schludne, a przede wszystkim pełne niespodzianek i kryjące wiele ciekawych miejsc – nawigacja po nich okazuje się bezproblemowa i dzięki specjalnym filtrom szybko odnajdujemy kolejne armie, budynki czy miasta. Bardzo ładnie prezentują się również potyczki – choć pola bitew i projekty jednostek nie rzucają na kolana, to ich animacja i sposób prezentacji starć nie odstaje od współczesnych standardów. W tym aspekcie ekipa Triumph Studios nie ma się raczej czego wstydzić.

Nadzieje, jakie z powrotem serii Age of Wonders wiążą zarówno jej fani, jak i wielbiciele turowych strategii fantasy są spore, ale wszystko wskazuje na to, że autorzy raczej ich nie zawiodą. Nie znajdziemy tutaj wielkiej rewolucji w stosunku do mechanizmów rozgrywki rządzących poprzednimi częściami, ale twórcze (i przede wszystkim w większości trafione) rozwinięcie konceptów stojących za sukcesem poprzednich odsłon tej sagi. Age of Wonder III to „ładniej, więcej i lepiej”, z rozbudowanym i stanowiącym wyzwanie modułem rozgrywania batalii oraz ulepszoną sztuczną inteligencją. Choć oczywiście testowaną wersję beta trapiły różnorodne problemy techniczne, to powinny one w większości zostać wyeliminowane w finalnej wersji, a i tak nie wpływały one w znacznej mierze na mechanikę zabawy i konstrukcję poszczególnych modułów rozgrywki. Dobrych strategii turowych nigdy za mało – a gdy zapowiada się bardzo obiecujący powrót znanej i lubianej serii, to nie pozostaje nic innego, jak tylko czekać. Dodam od siebie - z olbrzymią niecierpliwością!

Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi
Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi

Przed premierą

Escape from Tarkov zapowiada się na najbardziej realistyczny symulator przebywania na nieprzyjaznym terenie. Mechanizmy zabawy są bardzo proste – największe przeszkody czają się zupełnie gdzie indziej.

Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2
Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2

Przed premierą

Drugi rok z rzędu Ubisoft pokazuje na E3 świetne trailery Beyond Good & Evil 2. Problem polega na tym, że to czyste CGI, na podstawie którego nie da się niczego powiedzieć o samej grze. My mieliśmy możliwość zobaczenia gameplaya z BG&E2.

Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock
Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock

Przed premierą

Choć obie części System Shock zyskały uznanie krytyków, żadna z nich nie okazała się komercyjnym hitem. Trudno więc dziwić się, że niewielu chciało zainwestować w jej kontynuację. Teraz, po kilkunastu latach, zapomniany cykl wreszcie powraca do życia.