autor: Krzysztof Żołyński
Medieval: Total War - zapowiedź - Strona 3
Medieval: Total War to kontynuacja słynnej i wielokrotnie nagradzanej serii gier strategicznych, tworzonych przez zespół Creative Assembly. Po dalekowschodnich klimatach w Shogun: Total War przenosimy się w bardziej nam znane realia średniowiecznej Europy
Przeczytaj recenzję Medieval: Total War - recenzja gry
W czasie wojny nie zawsze gramy czysto, więc warto mieć na oku generała dowodzącego armią przeciwnika. Wiadomo, że jest to najcenniejsza osoba, a jego śmierć powoduje wielki bałagan. W Medieval: Total War przewidziano możliwość dokonywania zamachów na nieprzyjacielskich generałów. Ma się to dokonywać na dwa sposoby: po pierwsze pojawią się płatni mordercy, których należy wynająć i zlecić zadanie, po drugie w czasie bitwy wysyłamy odpowiednio silny oddział, którego jedynym celem jest za wszelką cenę schwytać lub zabić generała. Wróg pozbawiony dowódcy będzie całkowicie bezradny.
Zasada jak Cię widzą tak Cię piszą jest jak najbardziej na miejscu. Wszystkie czyny, jakich się dopuścimy w czasie gry na pewno zostaną przez kogoś zauważone i zaklasyfikowane. Przeciwnicy nigdy nie śpią. Obserwują i kalkulują bez przerwy zmieniającą się sytuację. Gracz, jego poddani, a także wszyscy przeciwnicy będą posiadali pięć statystyk: pobożność, wpływy, przebiegłość, dowództwo, strach. Przebiegłość i dowództwo świadczą o umiejętnościach i sile militarnej, wpływy są miernikiem przywiązania (wpływu wywieranego na ludzi) poddanych w granicach państwa, a także sympatie ludzi zza granicy. Ten ostatni czynniki można podnieść przez podbicie sąsiedniego państwa, ale są też o wiele przyjemniejsze sposoby, jak choćby małżeństwo z księżniczką i bezkrwawe przejęcie kontroli nad sąsiadami.
Mądrzy władcy zapewne skorzystają z możliwości utrzymywania poddanych w stanie kontrolowanej religijności. Do tego celu wystarczy kreować się na wierzącego, budować kościoły i sponsorować uroczystości religijne, a poddani na pewno nas pokochają.
Jako straszak na przeciwników znakomicie sprawdzą się masowe imprezy, na których stracicie przetrzymywanych zakładników. Uch, po takiej demonstracji, wskaźnik strachu pójdzie w górę jak oszalały. Jak widzicie sposobów oddziaływania na wewnętrzną i zewnętrzną opinię społeczną będzie sporo, a trzeba Wam wiedzieć, że nie ma problemu, aby w dowolnej chwili odmienić swój wizerunek. Charakter władcy ma wpływać na poddanych i zachowanie armii na polu walki.
Twórcy gry starają się, aby kampanie i pojedyncze misje, jakie znajdą się w grze były jak najbardziej wierne prawdzie historycznej. Z takiego postawienia sprawy wyniknął podział kampanii, które rozmieszczono w trzech segmentach, a są to odpowiednio: zdarzenia dziejące się we wczesnym, środkowym i późnym średniowieczu. Na swej drodze spotkacie wiele słynnych postaci, które w mniejszym, bądź większym stopniu wpływają na charakter i przebieg rozgrywki. Spotkamy: Joannę d’Arc, króla Ryszarda Lwie Serce, El Cid’a i Williama Wallace’a. Ponadto doświadczymy takich wiekopomnych wydarzeń jak powrót Marco Polo, Czarna Zaraza i Wojna Stuletnia. Ciekawie zapowiada się projektowana kampania, będąca powtórką z Wypraw Krzyżowych, a także proponowana kampania otwarta. Ta ostatnia spodoba się ludziom mającym w żyłach gorącą krew, buntownicze usposobienie i dyktatorskie ciągoty, bo przy pomyślnych wiatrach i odrobinie wysiłku pozwoli podbić całą Europę.