Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 22 stycznia 2014, 12:11

autor: Luc

Crimes and Punishments - najlepsza gra o Sherlocku Holmesie coraz bliżej - Strona 2

Legendarny detektyw znów bierze sprawy w swoje ręce. Sherlock Holmes: Crimes and Punishments, powstająca gra studia Frogwares, po raz kolejny przeniesie nas do świata pełnego wątpliwych poszlak, mrocznych tajemnic i enigmatycznych przestępstw.

Pojęcie „krwawa łaźnia” nabiera w tym przypadku dosłownego znaczenia. - 2014-01-22
Pojęcie „krwawa łaźnia” nabiera w tym przypadku dosłownego znaczenia.

Jeśli jednak okaże się, że ska xczaliśmy na więzienie niewłaściwą osobę, a wieść o tym rozniesie się po mieście... nie tylko usłyszymy od mijanych przechodniów gorzkie słowa, ale przeczytamy także o swojej wpadce na pierwszych stronach lokalnych gazet. Możemy nawet otrzymać listy z podziękowaniami lub groźbami od osób podejrzanych w śledztwie, co bez wątpienia doda naszym poczynaniom pikanterii.

Na bakier z prawem

Co ciekawe, areszt nie jest jedynym rozwiązaniem sprawy. Jeśli w trakcie dochodzenia poznamy szczegóły w pewien sposób usprawiedliwiające nawet morderstwo, nic nie stanie na przeszkodzie, aby sprawcę... puścić wolno. Czy żona broniąca się przed domowym tyranem, w obronie własnego życia ma prawo sięgnąć po rewolwer? Czy sędziwy mistrz wschodnich sztuk walki w imię własnych przekonań może dokonywać zbrodni? Wprowadzenie aspektu moralnego do procesu decyzyjnego to absolutne novum w serii. Choć z pewnością nie będziemy mieli do czynienia z decyzjami równie ciężkimi, co w przygodówkach od Telltale Games (The Walking Dead, The Wolf Among Us), nowy mechanizm z pewnością bardzo pozytywnie wpłynie na powtarzalność całej rozgrywki.

Co kryje list? - 2014-01-22
Co kryje list?

Zarówno wskazanie sprawcy jak i ostateczna decyzja na temat wymiaru kary (lub jej braku), wpłynie na naszą reputację. Oprócz wspomnianych wcześniej reakcji otoczenia, objawi się to także w dwóch, generowanych przez samą grę rankingach. Pierwszy z nich, określany mianem „oceny detektywistycznej”, wskaże jak poradziliśmy sobie pod względem odszukiwania dostępnych poszlak bądź kluczowych przedmiotów. Drugi zaś, nazywany „oceną moralności” wskaże czy bliżej nam do wyrachowanego stróża prawa czy też chętniej okazujemy miłosierdzie. Każdy z osiągniętych wyników będzie można w dowolnej chwili „podreperować” powtarzając wybraną misję. Jeśli więc zawsze marzyliście o stworzeniu Holmesa na kształt bezdusznego, XIX-wiecznego RoboCopa, pakującego za kratki każdego, na kogo padł chociażby cień podejrzeń – w Crimes and Punishments otrzymacie możliwość spełnienia swoich odwiecznych fantazji.

Rozwiąż mnie, jeśli potrafisz

Crimes and Punishments - najlepsza gra o Sherlocku Holmesie coraz bliżej - ilustracja #3

Jedną z broni, którą przyjdzie nam się posłużyć podczas rozgrywki będzie gastrafetes – stworzona przez starożytnych Greków drewniana hybryda łuku oraz kuszy. W jaki sposób wejdziemy w posiadanie tej antycznej konstrukcji? Tego wciąż nie wiemy.

Oprócz oczywistego ślęczenia z lupą i miarką nad znalezionymi dowodami, w grze znajdziemy także masę pomniejszych łamigłówek. Część z nich, przykładowo chemiczne eksperymenty, znamy już z poprzednich części, zaś pozostałe zadebiutują dopiero w nadchodzącej odsłonie. Pośród nowości znajdziemy m.in. mapy chronologiczne pozwalające na dokładne odtworzenie zbrodni na specjalnej planszy czy chociażby budowanie trójwymiarowych konstrukcji, ułatwiających zrozumienie specyfiki danego miejsca. Liczba unikalnych rebusów oscyluje w granicy 80 i – jak zapewniają twórcy – ma stanowić integralną część fabuły, niejednokrotnie prowadząc do ciekawych konkluzji.

Wbrew pozorom, Sherlock nigdy nie strzela w ciemno. - 2014-01-22
Wbrew pozorom, Sherlock nigdy nie strzela w ciemno.

Crimes and Punishments wprowadzi także kilkanaście nowych mechanizmów prowadzenia śledztw. Przykładowo – część poszlak rozszyfrujemy przyglądając się naszym rozmówcom i dokonując szybkiej (acz precyzyjnej!) analizy otarć na ich dłoni, noszonej biżuterii czy chociażby śladów na ubraniu. Jeśli zajdzie także taka konieczność, Sherlocka będziemy mogli także dowolnie przebrać, a w ekstremalnych sytuacjach – sięgnąć po „argumenty” siłowe. Choć jak na prawdziwego gentlemana przystało, Holmes nie uczestniczy w ulicznych bójkach, z ujawnionych materiałów wynika, że kilka razy zdarzy mu się wyprowadzić lewy prosty a nawet użyć broni. W rozwiązywaniu kryminalnych zagwozdek wspomoże nas także doskonale znany „szósty zmysł” detektywa, dzięki któremu najważniejszy elementy układanki nie zostaną przez nas pominięte.

The Elder Scrolls VI - jaki powinien być następca Skyrima?
The Elder Scrolls VI - jaki powinien być następca Skyrima?

Przed premierą

Bethesda Softworks nie pozostawia nam złudzeń – upłynie jeszcze dużo czasu, zanim The Elder Scrolls VI trafi do naszych rąk. Jednak od premiery Skyrima minęło już prawie pięć lat, więc to pytanie samo ciśnie się na usta: czego oczekujemy od jego następcy?

Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi
Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi

Przed premierą

Escape from Tarkov zapowiada się na najbardziej realistyczny symulator przebywania na nieprzyjaznym terenie. Mechanizmy zabawy są bardzo proste – największe przeszkody czają się zupełnie gdzie indziej.

Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock
Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock

Przed premierą

Choć obie części System Shock zyskały uznanie krytyków, żadna z nich nie okazała się komercyjnym hitem. Trudno więc dziwić się, że niewielu chciało zainwestować w jej kontynuację. Teraz, po kilkunastu latach, zapomniany cykl wreszcie powraca do życia.