Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 21 sierpnia 2013, 23:56

Graliśmy w XCOM: Enemy Within - starcia z UFO w bardziej rozbudowanym wydaniu - Strona 2

Firma 2K Games przywiozła do Kolonii grywalną wersję pierwszego dodatku do gry XCOM: Enemy Unknown. Wprowadzone w nim zmiany zwiększają walory taktyczne pierwowzoru.

Enemy Within to również rozmaite usprawnienia genetyczne, modyfikujące oczy, klatkę piersiową, mózg, skórę i nogi piechurów. Za królika doświadczalnego w demie posłużył mi snajper, który po odpowiednim zabiegu w laboratorium potrafił wskakiwać na dachy budynków bez użycia liny z hakiem. Mogłem też zaaplikować swojej podopiecznej częściową niewidzialność, utrudniającą rywalowi trafienie jej w sytuacji, gdy ta schowała się za osłoną. Nie da się ukryć, że tego typu rozwiązania korzystnie wpływają na aspekty taktyczne w ostatnim dziele firmy Firaxis Games, otwierając zupełnie nowe opcje poruszania się po opanowanym przez obcych terenie.

Miotacz ognia jest w stanie zadać obrażenia wrogom na znacznym obszarze. - 2013-08-22
Miotacz ognia jest w stanie zadać obrażenia wrogom na znacznym obszarze.

Żeby nie było zbyt łatwo, kosmici także otrzymają w XCOM: Enemy Within premierowe jednostki. Pokazany na targach Mechtoid okazał się potężnym stworem, który atakuje swoich oponentów za pomocą wyrzutni plazmowych. Mimo posiadania w drużynie MEC-ów, walka z tymi istotami wcale nie okazała się łatwa. Mechtoidy dorównują gabarytami żołnierzom w egzoszkieletach, są bardzo wytrzymałe, a jakby tego było mało, mogą korzystać z tarczy aktywowanej przez chętnie towarzyszących im Sectoidów. W rozgrywanej misji moją drużynę zaatakowało aż czterech przeciwników tego typu i musiałem naprawdę mocno nagimnastykować się, by przechylić szalę zwycięstwa na swoją stronę.

Oprócz wspomnianych nowości w Enemy Within znajdziemy też nowe gadżety, np. granat zadający obrażenia rywalom pozbawionym osłony, ale zupełnie ignorujący oponentów osłoną chronionych. Cieszą też nowe mapki, powiększające listę dostępnych aren i wprowadzające więcej urozmaicenia. Co prawda autorzy nie zdradzili ile premierowych lokacji znajdzie się w pełnej wersji gry, ale z pewnością nie policzymy ich na palcach jednej ręki. Szybko nudzące się miejscówki były moim zdaniem jedną z największych wad pierwowzoru, więc miło, że ktoś postanowił coś z tym wreszcie zrobić. Aż dziw bierze, że zdecydowano się na taki zabieg dopiero teraz.

Mechtoidów wspomagają Sectoidy. - 2013-08-22
Mechtoidów wspomagają Sectoidy.

Na zakończenie warto wspomnieć o tym, że wariant rozgrywki wieloosobowej również zostanie wzbogacony o nowe umiejętności, jednostki i zdolności. Na ten temat twórcy nie chcieli w Kolonii mówić, zapewniając jednak, że wszystkie niezbędne informacje dotyczące zmagań w sieci zostaną ujawnione w późniejszym terminie.

Pierwszy dodatek do XCOM: Enemy Unknown nie powala może na kolana liczbą dostępnych innowacji, trudno jednak tu mówić o odcinaniu kuponów i pójściu na łatwiznę. Wprowadzenie MEC-ów i usprawnień genetycznych mocno wzbogaca rozgrywkę, o czym miałem okazję przekonać się osobiście podczas testów kilkunastominutowego dema. Autorzy wyraźnie chcieli poszerzyć garnitur działań gracza i już teraz wydaje się, że osiągną w tej kwestii sukces. Enemy Within mocno zachęciło mnie do stosowania nieskutecznych wcześniej taktyk na polu bitwy, wliczając w to pójście na żywioł wyposażonymi w egzoszkielet żołnierzami. Biorąc pod uwagę to wszystko, raczej nie musimy martwić się o kondycję finalnej wersji rozszerzenia. Amerykańską premierę dodatku zaplanowano na wtorek, 15 listopada. W Europie pojawi się on trzy dni później.

Krystian Smoszna

Krystian Smoszna

Gra od 1985 roku i nadal mu się nie znudziło. Zaczynał od automatów i komputerów ośmiobitowych, dziś gra głównie na konsolach i pececie w przypadku gier strategicznych. Do szeroko rozumianej branży pukał już pod koniec 1996 roku, ale zadebiutować udało się dopiero kilka miesięcy później, kilkustronicowym artykułem w CD-Action. Gry ustawiły całą jego karierę zawodową. Miał być informatykiem, skończył jako pismak. W GOL-u od blisko dwudziestu lat, do 2023 pełnił funkcję redaktora naczelnego. Gra w zasadzie we wszystko, bez podziału na gatunki, dużą estymą darzy indyki. Poza grami interesuje się piłką nożną i Formułą 1, na okrągło słucha też muzyki ekstremalnej.

więcej

Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock
Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock

Przed premierą

Choć obie części System Shock zyskały uznanie krytyków, żadna z nich nie okazała się komercyjnym hitem. Trudno więc dziwić się, że niewielu chciało zainwestować w jej kontynuację. Teraz, po kilkunastu latach, zapomniany cykl wreszcie powraca do życia.

Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2
Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2

Przed premierą

Drugi rok z rzędu Ubisoft pokazuje na E3 świetne trailery Beyond Good & Evil 2. Problem polega na tym, że to czyste CGI, na podstawie którego nie da się niczego powiedzieć o samej grze. My mieliśmy możliwość zobaczenia gameplaya z BG&E2.

Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi
Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi

Przed premierą

Escape from Tarkov zapowiada się na najbardziej realistyczny symulator przebywania na nieprzyjaznym terenie. Mechanizmy zabawy są bardzo proste – największe przeszkody czają się zupełnie gdzie indziej.