Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

XCOM: Enemy Within Przed premierą

Przed premierą 21 sierpnia 2013, 23:56

Graliśmy w XCOM: Enemy Within - starcia z UFO w bardziej rozbudowanym wydaniu

Firma 2K Games przywiozła do Kolonii grywalną wersję pierwszego dodatku do gry XCOM: Enemy Unknown. Wprowadzone w nim zmiany zwiększają walory taktyczne pierwowzoru.

Przeczytaj recenzję Recenzja gry XCOM: Enemy Within - UFO kontra mechy

Artykuł powstał na bazie wersji PC.

Mimo wyraźnych uproszczeń w stosunku do kultowego pierwowzoru, wydane w październiku ubiegłego roku XCOM: Enemy Unknown usatysfakcjonowało zarówno krytyków, jak i wielu długoletnich fanów serii. Ciepłe przyjęcie odświeżonej strategii nie uszło uwadze szefostwu firmy 2K Games, dlatego niedługo po premierze podstawowej wersji gry, podjęli oni decyzję o produkcji pełnoprawnego dodatku. Podczas pierwszego dnia zorganizowanych w Kolonii targów Gamescom nie tylko poznaliśmy jego oficjalną nazwę, ale zobaczyliśmy go również w akcji.

Graliśmy w XCOM: Enemy Within - starcia z UFO w bardziej rozbudowanym wydaniu - ilustracja #2

MELD to drugi obok Elerium surowiec obcych, który będziemy kolekcjonować w trakcie misji, tym razem własnoręcznie. Substancja ta otwiera dostęp do zaawansowanych technologii, ale kanistry ją zawierające są na ogół świetnie chronione przez wrogów, np. widocznego na obrazku Mechtoida.

Enemy Within, bo taki właśnie tytuł otrzymało wspomniane rozszerzenie, należy traktować jako uzupełnienie tradycyjnej kampanii. Już na wstępie warto podkreślić, że dodatek nie dokonuje żadnej rewolucji w mechanice rozgrywki, jedynie wzbogaca ją, wprowadzając na plac boju premierowe jednostki, nowe umiejętności oraz nieznane wcześniej technologie. Gamescomowa prezentacja tych nowinek została podzielona na dwie części – najpierw jeden z autorów w ekspresowym tempie zapoznał nas z częścią szykowanych usprawnień, a potem przejęliśmy stery i samodzielnie wykonaliśmy przykładową misję.

Jedną z największych atrakcji Enemy Within jest nowa jednostka o nazwie MEC (Mechanized Exoskeletal Cybersuit), która tak naprawdę jest żołnierzem wyposażonym w budzący respekt egzoszkielet. Sporych rozmiarów pancerz sprawia, że ubrany w niego komandos nie jest w stanie w ogóle korzystać z osłon, symbolizowanych w XCOM: Enemy Unknown przez charakterystyczne tarcze. Brak możliwości obrony rekompensuje na szczęście wysoka żywotność – komandos musi przyjąć sporo obrażeń, by na dobre zostać wyeliminowanym z walki.

Modyfikacje genetyczne – do wyboru, do koloru. - 2013-08-22
Modyfikacje genetyczne – do wyboru, do koloru.

MEC nie tylko może używać różnych rodzajów ciężkiej broni (minigun, railgun, miotacz ognia, granatnik), ale dysponuje również zestawem opcjonalnych umiejętności, które aplikujemy mu w laboratorium cybernetyki – zupełnie nowym budynku w podziemnej bazie XCOM-u. Odpowiedni dobór zdolności ma tu spore znaczenie, bo dzięki nim jesteśmy w stanie stworzyć superżołnierza do konkretnych zastosowań. Na przykład MEC wyposażony w Kinetic Strike potrafi zadać potężny cios zakutą w metal pięścią, ale tylko wtedy, jeśli znajdzie się w bezpośrednim sąsiedztwie przeciwnika. Collateral Damage niszczy z kolei wskazane obiekty w promieniu kilku metrów, przy okazji zadając połowę obrażeń ukrytym za nimi wrogom. Ciekawie przedstawia się też umiejętność zamiany komandosa w tymczasową osłonę, za którą to z kolei może schować się zwykły piechur. Stwarza to interesujące możliwości na polu bitwy – przemyślanym posunięciem gracz jest w stanie szybko powołać solidny punkt oporu w miejscach, gdzie próżno szukać przeszkód naturalnych.

Krystian Smoszna

Krystian Smoszna

Gra od 1985 roku i nadal mu się nie znudziło. Zaczynał od automatów i komputerów ośmiobitowych, dziś gra głównie na konsolach i pececie w przypadku gier strategicznych. Do szeroko rozumianej branży pukał już pod koniec 1996 roku, ale zadebiutować udało się dopiero kilka miesięcy później, kilkustronicowym artykułem w CD-Action. Gry ustawiły całą jego karierę zawodową. Miał być informatykiem, skończył jako pismak. W GOL-u od blisko dwudziestu lat, do 2023 pełnił funkcję redaktora naczelnego. Gra w zasadzie we wszystko, bez podziału na gatunki, dużą estymą darzy indyki. Poza grami interesuje się piłką nożną i Formułą 1, na okrągło słucha też muzyki ekstremalnej.

więcej

Age of Darkness to strategia, którą kocham i nienawidzę
Age of Darkness to strategia, którą kocham i nienawidzę

Przed premierą

Na rynku pojawił się Dark Souls gier RTS – mowa o Age of Darkness: Final Stand. Produkcja ta sprawiła, że popadłem w otchłań szaleństwa i rozpaczy. Zapraszam do lektury, jeżeli chcecie się dowiedzieć dlaczego.

The Elder Scrolls VI - jaki powinien być następca Skyrima?
The Elder Scrolls VI - jaki powinien być następca Skyrima?

Przed premierą

Bethesda Softworks nie pozostawia nam złudzeń – upłynie jeszcze dużo czasu, zanim The Elder Scrolls VI trafi do naszych rąk. Jednak od premiery Skyrima minęło już prawie pięć lat, więc to pytanie samo ciśnie się na usta: czego oczekujemy od jego następcy?

Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2
Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2

Przed premierą

Drugi rok z rzędu Ubisoft pokazuje na E3 świetne trailery Beyond Good & Evil 2. Problem polega na tym, że to czyste CGI, na podstawie którego nie da się niczego powiedzieć o samej grze. My mieliśmy możliwość zobaczenia gameplaya z BG&E2.