Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Path of Exile Przed premierą

Przed premierą 10 września 2012, 13:38

autor: Michał Długosz

Sprawdzamy wersję beta Path of Exile - darmowej konkurencji dla Diablo III

Wielkimi krokami zbliża się premiera Path of Exile. Sprawdziliśmy, jak prezentuje się to darmowe hack'n'slash na kilka miesięcy przed premierą.

Przeczytaj recenzję Recenzja gry Path of Exile - darmowy konkurent najlepszych gier hack'n'slash

Artykuł powstał na bazie wersji PC.

Parę miesięcy temu światło dzienne ujrzała wreszcie sztandarowa pozycja Blizzarda z gatunku hack’n’slash, czyli trzecia część Diablo. Nie każdemu fanowi poprzednich odsłon wprowadzone w mechanice zmiany przypadły jednak do gustu. Często na oficjalnym forum niezadowoleni gracze wytykali producentom zbytnie uproszczenie systemu rozwoju postaci, czy brak trybu PvP. Właśnie do takiej grupy wydaje się być adresowane pierwsze dzieło studia Grinding Gear Games, które jeszcze na ten rok szykuje premierę Path of Exile. Obecnie od kilkunastu miesięcy tytuł jest w fazie zamkniętej bety, co umożliwia autorom testowanie go i usprawnianie na bieżąco. Dzięki temu miałem okazję sprawdzić, jak prezentuje się gra na obecnym etapie prac.

Path of Exile jest przedstawicielem MMORPG, chociaż pod względem mechaniki rozgrywki to typowy hack’n’slash, czerpiący garściami ze wszystkich klasycznych rozwiązań obecnych w wielu klonach Diablo. Pracownicy Grinding Gear Games pokusili się o kilka własnych pomysłów, które wprowadzają delikatny powiew świeżości i mogą zainteresować oraz przyciągnąć do tego tytułu na dłużej wielu graczy z segmentu free to play.

Zaczynając swoją przygodę z betą, na początku, jak w każdej tego typu grze, stanąłem przed wyborem klasy postaci. Tych jest sześć: Witch, Ranger, Marauder, Templar, Duelist i Shadow. Po zdecydowaniu się na jedną z nich musimy podjąć decyzję, w jakiej lidze chcemy grać. Obecnie beta oferuje dwie – Default oraz Hardcore. Pierwsza to normalny tryb zabawy bez jakichkolwiek modyfikacji i udziwnień, natomiast drugą przeznaczono dla zaawansowanych uczestników, ponieważ śmierć bohatera jest jednoznaczna z wykluczeniem z rankingu gier Hardcore i przeniesieniem do ligi podstawowej. Póki co liczba dostępnych lig jest nieduża, ale w pełnej wersji możemy spodziewać się, że będzie ich o wiele więcej, a one same okażą się bardzo zróżnicowane.

Kiedy przebrniemy już przez wszystkie kwestie związane z wyborem naszego alter ego oraz ligi, możemy natychmiast przystąpić do rozgrywki. Ta zaczyna się na brzegu plaży, a my jako rozbitkowie musimy przedostać się do najbliższego miasta. Po drodze zdążymy już położyć trupem wielu przeciwników, co zaowocuje wskoczeniem na drugi poziom doświadczenia, a to przekłada się na zdobycie punktu umiejętności pasywnych. W tym momencie dla graczy niezorientowanych w temacie otwarcie drzewka zdolności pasywnych może okazać się niemałym szokiem, ponieważ ich ilość jest wręcz oszałamiająca i nie przesadzę pisząc, że producenci udostępnili ich kilkaset. Jednak mimo tak ogromnej liczby zostały one przedstawione w przystępny i bardzo czytelny sposób, więc szybko można się do tejże obfitości przyzwyczaić i zaplanować rozwój postaci. Cieszy również, że poza punktami umiejętności otrzymujemy tzw. Refund Points, za pomocą których da się cofnąć pojedyncze wybory dotyczące skilli i przydzielić je na nowo. Bardzo przydatna opcja.

Oprócz zdolności pasywnych nasz bohater korzysta również z umiejętności aktywnych. Te w Path of Exile zostały zaprojektowane w bardzo oryginalny sposób. W odróżnieniu od standardów funkcjonujących w grach MMORPG nie zdobywamy ich poprzez przydzielanie punktów czy uczenie się od przeznaczonych do tego NPC. Tutaj każda umiejętność przedstawiona jest w formie kryształu (zdobywamy je za wykonywanie zadań lub od pokonanych przeciwników) i żeby móc z niej korzystać, musimy umieścić go w odpowiednim gnieździe na przedmiocie. Tych z kolei są trzy rodzaje (niebieskie, zielone i czerwone), odpowiadające trzem cechom głównym, opisującym każdą z klas (inteligencja, zręczność i siła). Dodatkowo w uzbrojeniu, w którym mieści się więcej niż jeden slot, mogą wystąpić pomiędzy nimi łączenia umożliwiające wzmocnienie umiejętności poprzez korzystanie z kryształów wsparcia. Zatem nic nie stoi na przeszkodzie, żeby zwykła kula ognia zadawała dodatkowe obrażenia od błyskawic i posiadała zwiększoną szansę na wykonanie trafienia krytycznego. Warto wspomnieć, że same zdolności, tak jak i nasza postać, również zdobywają doświadczenie, stając się coraz potężniejsze, i nie tracą go w momencie wyjęcia ze slotu.

The Elder Scrolls VI - jaki powinien być następca Skyrima?
The Elder Scrolls VI - jaki powinien być następca Skyrima?

Przed premierą

Bethesda Softworks nie pozostawia nam złudzeń – upłynie jeszcze dużo czasu, zanim The Elder Scrolls VI trafi do naszych rąk. Jednak od premiery Skyrima minęło już prawie pięć lat, więc to pytanie samo ciśnie się na usta: czego oczekujemy od jego następcy?

Elveon - przed premierą
Elveon - przed premierą

Przed premierą

Gods: Kraina Nieskończoności nie było może wielkim hitem, ale też nie było kompletną porażką. Czy to samo, słowiańskie spojrzenie na RPG, wsparte silnikiem Unreal 3 i kilkoma dobrymi pomysłami, może przynieść Elveonowi sukces?

Path of Exile 2 będzie wielkim zagrożeniem dla Diablo 4
Path of Exile 2 będzie wielkim zagrożeniem dla Diablo 4

Przed premierą

Największy rywal Diablo obrał kurs kolizyjny i planuje pokrzyżować plany Blizzarda. Path of Exile 2 to w zasadzie całkiem nowa gra i wygląda na to, że na rynku gier hack’n’slash dojdzie do pojedynku samców alfa o przewodnictwo w stadzie.