Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać
Przed premierą 22 czerwca 2011, 09:15

autor: Rock Alone

Star Wars: The Old Republic - klasy zaawansowane cz.2

Deweloperzy Star Wars: The Old Republic postanowili zmienić swoje podejście do klas zaawansowanych. Dzięki temu znaleźliśmy się znacznie bliżej filmowych bohaterów uniwersum Gwiezdnych Wojen niż klasycznej mechaniki MMO.

Przeczytaj recenzję Tytuł, który nie zawiódł - recenzja gry Star Wars: The Old Republic

Artykuł powstał na bazie wersji PC.

Wielokrotnie wspominałem, że deweloperzy z BioWare doskonale zdają sobie sprawę, jak dużą rolę odgrywa regularna publikacja informacji na temat tworzonych przez nich gier. Z tego też powodu tak często jesteśmy raczeni nowymi filmikami, obrazkami czy informacjami o Star Wars: The Old Republic. Siłą rzeczy jednak, mimo że większość raportów z produkcji jest bardzo ciekawa bądź też przedstawiona w zajmującej formie, trudno znaleźć naprawdę wartościowe wiadomości. Krótko mówiąc, często otrzymujemy dużo ogólników, niewiele szczegółów.

Ostatnie targi E3 są w zasadzie potwierdzeniem tej tezy, na szczęście na kilka tygodni przed imprezą pojawiło się trochę interesujących i solidnych wieści. Do takich można zaliczyć wpis „Advanced Class System” poczyniony przez George'a Zoellera, głównego projektanta systemu walki w The Old Republic. Z artykułu dowiadujemy się o szeregu zmian, jakie zostały wprowadzone do gry w fazie testów, które to zmiany są ze wszech miar ciekawe.

Wpis, jak zresztą sugeruje jego tytuł, omawia nowe podejście do klas zaawansowanych. W Star Wars: The Old Republic do dyspozycji otrzymamy cztery podstawowe klasy dla obu stron konfliktu, a każda z nich będzie mogła specjalizować się na co najmniej dwa możliwe sposoby. Do tej pory system zakładał maksymalnie dwa różne przeznaczenia postaci w zależności od ścieżki rozwoju. Przykładowo Trooper mógł być tankiem lub DPS-em, a Sith Inquisitor – DPS-em bądź healerem. Miało to sens z punktu widzenia mechaniki gry, ale pojawiły się zarzuty, że gra modelem postaci nawiązuje bardziej do mechaniki klasycznego MMO (chociażby World of WarCraft), zamiast do realiów uniwersum Gwiezdnych Wojen.

Jedi Sentinel (DPS) i Scoundrel (DPS lub healer)

Posłużę się przykładem, wykorzystując do tego Yodę, którego – mam nadzieję – nikomu nie trzeba przedstawiać. Według przyjętego układu klas mistrz byłby w grze konsulem Jedi (Jedi Consular). Niestety, zgodnie z planami deweloperów nasz mały bohater mógłby w grupie zajmować się wyłącznie leczeniem bądź zadawaniem obrażeń. Wiemy natomiast doskonale, że Yoda świetnie radził sobie z kilkoma przeciwnikami naraz, wykorzystując w defensywie nie wytrzymałą zbroję, a swoje moce. To sugerowałoby również rolę tanka, do której konsul nie był przeznaczony.

Takie i podobne zarzuty padały z ust fanów, co skłoniło deweloperów do zmiany stanowiska. W rezultacie role każdej z klas zostały do pewnego stopnia zmodyfikowane, a w zasadzie rozszerzone. Obecnie połowa z nich posiada już trzy możliwe ścieżki rozwoju. Jak to dokładnie wygląda w tym momencie, przedstawię w dalszej części artykułu. Najpierw jednak rzućmy okiem, jak prezentują się same talenty.

Każda klasa otrzyma w sumie pięć różnych drzewek, w przypadku wspominanego konsula Jedi będą to: leczenie, tank, dwa drzewka DPS-a – pierwsze na krótki i średni dystans, drugie na średni i daleki, oraz trzecie – ogólne. W momencie osiągnięcia określonego poziomu wybierzemy specjalizację. Wówczas spośród pięciu drzewek zdecydujemy się na trzy, za pomocą których będziemy dalej rozwijać swojego podopiecznego. W przypadku wspomnianego konsula będzie to Jedi Shadow. Jego kierunki rozwoju to tank lub DPS na krótki i średni dystans, uzupełnione drzewkiem ogólnym. Druga specjalizacja dla tej klasy to Jedi Sage, który może rozwinąć się jako lekarz i dystansowy DPS.

A jak wyglądają pozostałe klasy? Ano trafiło się kilka niespodzianek i przyznam dosyć atrakcyjnych.

Bounty Hunter

Łowca nagród będzie mógł wyspecjalizować się jako Mercenary lub PowerTech. W pierwszym przypadku postać uzyska dostęp do drzewek leczenia oraz zadawania obrażeń na średni i daleki dystans. W drugim – nasz bohater będzie mógł zostać tankiem oraz pełnić rolę DPS-a na krótkiej odległości. Wśród ciekawszych zdolności PowerTecha znajdzie się talent umożliwiający używania miotacza ognia w trakcie obrotu, dzięki czemu będzie można jednocześnie razić wszystkich pobliskich przeciwników.

Imperial Agent

Agent Imperialny od początku projektowany był jako klasa przeznaczona do zadawania obrażeń. Czynić to miał albo za pośrednictwem karabinu snajperskiego i z wykorzystaniem taktycznych osłon bądź z ukrycia przy użyciu ataków z zaskoczenia. Później otrzymał również zdolność leczenia, co nabrało sensu, gdy okazało się, że będzie się przy tym posługiwał elektronicznymi urządzeniami medycznymi.

Deweloperzy w przypadku tej klasy poprzestaną na tych dwóch rolach, ale zostaną one dodatkowo wzbogacone, a rozgrywka po ich wyborze będzie się zasadniczo różnić. Snajper, co oczywiste, ma preferować walkę na duży i średni dystans, natomiast Operative'a będą cechować głównie ataki z zaskoczenia, wykorzystanie generatora maskującego oraz obsługa wspomnianych wyżej urządzeń medycznych.

Outer Worlds to najlepszy Fallout: New Vegas 2, na jakiego możecie liczyć
Outer Worlds to najlepszy Fallout: New Vegas 2, na jakiego możecie liczyć

Przed premierą

Czekacie jeszcze na sequel Fallouta: New Vegas? Nie czekajcie, szanse są nikłe. Zamiast tego zainteresujcie się nowym RPG od Obsidian Entertainment – The Outer Worlds. Grą, która ma prawie wszystkie cechy kultowego F:NV… wygląda nawet podobnie drewnianie.

Graliśmy w Mount & Blade 2: Bannerlord – na ten sandbox warto czekać
Graliśmy w Mount & Blade 2: Bannerlord – na ten sandbox warto czekać

Przed premierą

W dalekiej Turcji szykuje się nam po cichu średniowieczna piaskownica totalna. Drugi Mount & Blade to gra całkowicie niszowa i wyraźnie nieoszlifowana, ale przy tym powalająca swoją skalą. Nic dziwnego, że powstaje tak długo!

Brud, neony, augmentacje – Cyberpunk 2077 wygląda oszałamiająco
Brud, neony, augmentacje – Cyberpunk 2077 wygląda oszałamiająco

Przed premierą

Nadchodzące dzieło CD Projektu RED najpierw wstrząsnęło E3, a teraz podbiło gamescom. Pokaz Cyberpunka 2077 w Kolonii tylko utwierdza w przekonaniu, że to projekt o gigantycznej skali, niesamowitym potencjale i fenomenalnej stylistyce.

Komentarze Czytelników (34)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
22.06.2011 10:38
odpowiedz
lpavel
34
Chorąży

Dla mnie interesujący wydaje się być Sith Inquisitor i Bounty Hunter. "Horde is my people" ;-)

22.06.2011 10:48
odpowiedz
Miszaczek
5
Junior

No właśnie, nawrócenia. To jest to. Nieodłączny element każdej gry, filmu, komiksu czy książki w SW. Jeżeli Bioware podjęłoby taki krok, aby można było zamieniać swoje postacie i przechodzić do drugiej frakcji, byłoby genialnie. Revan, Malak, Wygnana czy Vader (według kanonu) to właśnie najciekawsi bohaterowie, bo zbaczali se ścieżki dobra, a następnie (czasami przed śmiercią, a czasami na długo przed zjednoczeniem się z mocą) na nią wracali. I to właśnie jest sedno Gwiezdnych Wojen. Byłoby super, gdyby każdy mógł stworzyć podobną historię: młody, zagubiony student sithów u progu zostania pełnoprawnym członkiem sekty. Był na wielu misjach, ma wielu kompanów, jest szanowanym wojownikiem. Podczas jednej z misji rani rycerze Jedi, jednak ratuje go od śmierci. Zawiązują się więzy mocy, Jedi pokazuje mu zło, które wyrządził i powoli go nawraca. Planują ucieczkę od Sithów. Część kompanów go opuszcza, część zdradza. Dochodzi do konfrontacji między charem a jego mistrzem. Zranionemu udaje się uciec. Dociera do zakonu, następuje zmiana klasy, dołączają nowi kompani, mamy nowego mistrza, a w późniejszych misjach mieć okazję jeszcze jednej walki z dawnym mistrzem. Jaką nudą by było, gdyby możliwość nawrócenia się nie była dostępna i po prostu byłoby się szpiegiem u Sithów dla Republiki.

22.06.2011 10:59
odpowiedz
Nerka
95
Generał

Ja jakoś w MMORPG nie widzę tankowania bez tarczy i miecza. No bo niby jak ma to wyglądać koleś strzela w potworki z blastera a cała ich chmara się zlatuje tak bez taunta?:D

ToxicBreath@ A może Harry Potter?

22.06.2011 11:07
odpowiedz
Emisariusz
20
Generał

@Nerka a Misiek w wowie to ma tych tarczy od groma :P

22.06.2011 11:50
odpowiedz
TomPo75
61
Pretorianin

Inquisitor wygląda fajnie ale...
ANIMACJE w tej grze (jak na razie) wołają o pomstę do nieba i odrzucają mnie od patrzenia na to.
Nie mówię tu o renderowanych genialnych filmikach, z których można by (powinni) zrobić odrębny film.
Natomiast animacje oraz ilość ruchów z gameplay'a są poniżej wszelkiej krytyki jak dla mnie.
Do wydania jeszcze trochę więc może tym zajmą się później, bo jak nie to MASAKRA.
Wow w świecie SW - teoretycznie musi się udać, szczególnie że ludzie (m.in. ja) mają już dość WoWa a nowy content jest do du... kitu ;p

ps tak samo jak tank DK - obłożony tarczami ;)

22.06.2011 12:00
odpowiedz
flesz19
1
Junior

Witam, ja mam pytanie odnośnie abonamentu. Przyjmijmy ,że będzie on wynosił ok 30 zł miesięcznie to jeśli zapłacę na za 1 miesiąc(styczeń) i gdy on się skończy a kolejnym miesiącu(lutym) nie zapłacę to konto zostaję usunięte czy można np zapłacić w marcu i kontynuować grę z miesięczną przerwą?

22.06.2011 12:14
odpowiedz
TomPo75
61
Pretorianin

@flesz19
Zawsze jest tak, że konto jest po prostu zablokowane jak nie zapłacisz, czyli nie możesz grać na danym koncie, natomiast nie jest permanentnie kasowane.
Możesz nie grać przez pół roku i wrócić później tam gdzie skończyłeś.
No chyba że wymyślą krótszy czas po którym usuwają nieaktywne konta ale szczerze w to wątpię, bo to się równa utracie klienta, a przecież nie o to chodzi w interesie ;p

22.06.2011 12:49
odpowiedz
Zdenio
99
Generał

Strasznie mi się podoba aż tak duża różnorodność zaawansowanych klas. Praktycznie każda klasa może spełniać minimum 3 role... Nieźle. Cały czas zostaję przy Smugglerze Gunslingerze - szczególnie po obejrzeniu zwiastuna Return :P

22.06.2011 13:15
odpowiedz
$i3ki3rka
36
Pretorianin

Inquisitor Assassin, tyle w temacie.

22.06.2011 13:44
odpowiedz
Rock Alone
38
Konsul

Zdenio to się kiedyś musimy zgadać, bo ja Kanclerz Jedi, czyli po stronie Republiki :]
Co do najbardziej popularnych klas to najpierw jest bounty Hunter, później dopiero Jedi Knight :]

22.06.2011 13:58
👍
odpowiedz
Tlaocetl
167
Ocenzurowano

Aktualnie Bounty Hunter jest na 4 miejscu jeśli chodzi o popularność:
http://www.swtor.com/community/showthread.php?t=271500

22.06.2011 14:12
odpowiedz
Zdenio
99
Generał

@Rock, dobry plan, będzie można pomyśleć o GOL-owej gildii :P Co do "popularności" klas... To wszystko się wyrówna jakiś czas po premierze, kiedy przyjdzie pora na endgame. Masa ludzi wypróbuje "cool" Inquisitora z prądzikami, ale pewnie nie wszyscy przy nim zostaną i wybiorą klasy, które bardziej podpasują pod ich styl gry.

TOR ma taką zaletę, że ogrywanie innej klasy od początku będzie zupełnie nową przygodą, za to ma u mnie wielkiego plusa. Samą grę - mam nadzieję, że uda mi się przetestować na targach Gamescom :]

22.06.2011 14:16
odpowiedz
Rock Alone
38
Konsul

@Tlaocetl - no to fatalny błąd z mojej strony... musze poszukać tego mojego człowieka od danych i mu zorganizować połajankę :]

22.06.2011 14:26
odpowiedz
flesz19
1
Junior

@TomPo75
Wielkie dzięki za odpowiedź. Mam nadzieję że po jakimś określonym czasie nie będą kasować tego konta :)

22.06.2011 14:31
odpowiedz
Tlaocetl
167
Ocenzurowano

Za to nie dziwi mnie, że Smuggler będzie najrzadziej wybierany.
Po pierwsze broń: nie ma "latarki", ale tez fajnych mega-broni troopera, ani snajperki agenta, ani miotacza ognia bounty huntera. Kto by się chciał bawić pistolecikami, kiedy tyle innych zabawek jest do wyboru.
Po drugie - smuggler od początku sagi Star Wars był stylizowany na kowboja. Tymczasem kogo dzisiaj obchodzą jakieś westerny? Ten świat dzikiego zachodu i kowboi już dawno trąci myszką.

22.06.2011 15:00
odpowiedz
catra
19
Legionista

@Tlaocetl
Na przykład mnie ? Pierwsze co wybiore to będzie Smuggler . Tysiace innych graczy, którzy grali w Red Dead Redemption raczej też wybierze Smugglera ;)

O gustach sie nie dyskutuje. To , że Tobie Smuggler nie odpowiada, to nie znaczy, że nie ma juz nikogo, komu by ta klasa nie przypadła do gustu.

22.06.2011 15:14
odpowiedz
Zdenio
99
Generał

Dla mnie Smuggler dzierżący dwa blastery, polegający na szybkich, zabójczych atakach i wspierający się granatami różnego rodzaju... Jest idealny :P A stylizacja specjalizacji Gunslinger bardzo mi się podoba, właśnie dlatego, że przypomina kowboja. No i historia - fabuła dla Smugglera na pewno będzie interesująca, bo nie będzie dotyczyć bezpośrednio walki o dobro Republiki, tylko różnych ciemnych interesów itp.

22.06.2011 16:52
odpowiedz
dan800
25
Centurion

Mam pytanie , co to jest ten DPS? Bo ja jakoś nigdy nie zagłębiałem się w mmo żadne żeby się dowiedzieć.

22.06.2011 17:20
😊
odpowiedz
Filevandrel
120
czlowiek o trudnym nicku

@ 22: DPS- Damage Per Second

Ciekawy jestem jak się ma system osłon do walki z innymi klasami, które z nich nie będą korzystać. Z chęcią posnajpię sobie imperialnym agentem, brak latarki wcale mi nie przeszkadza:)

22.06.2011 17:20
odpowiedz
Rock Alone
38
Konsul

@dan800 - DPS to skrót od ang. "obrażenia na sekundę (damage per second)", a oznacza te klasy, które koncentrują się na zadawaniu obrażeń :]

22.06.2011 17:31
odpowiedz
TomPo75
61
Pretorianin

@dan800 - tych dzielimy na melee (walczą z bliska - wręcz), oraz range (casterzy, hunterzy - ze słabym opancerzeniem) :D i jedni i drudzy robią DPS ;p im większy tym bardziej pro.
Teraz Cie już nie zagną ;p

22.06.2011 19:34
😊
odpowiedz
Stitch001
160
Witcher

Heh a ja ciągle jestem za Sentinelem* i to pewnie będzie moja główna postać... a potem może coś nie "dżedajowego" ale raczej na pewno po jasnej stronie (ew jak w kotorze 2 szarej)...

* - zawsze ale to zawsze jak jest taka możliwość to biorę oburęcznych (bo po za bodajże Unreal Tournament bodajże 2, nigdzie nie dało się grać "lewusem" :P )

btw Rock coś wiadomo o dacie premiery? Bo raz coś mówią że październik, na golu napisane że wrzesień, ostatnio było że listopad, a całkiem niedawno że niekoniecznie w tym roku...

22.06.2011 20:12
👍
odpowiedz
Irek22
91
Grzeczny już byłem

Nareszcie TOR ma ładne ikony w interfejsie. Poprzednie były mało czytelne i po prostu brzydkie.
Widać, że twórcy cały czas rozwijają wiele elementów TORa (to już chyba 3 albo 4 wersja interfejsu).
Jeżeli czegoś nie spieprzą w mechanice to będzie to WIELKA GRA pod każdym względem!

22.06.2011 21:11
odpowiedz
TomPo75
61
Pretorianin

Co mnie interesują ikony ?!
To jest najprościej zrobić, wystarczy zdolny "malarz", albo stado addonów później,
skoro ANIMACJE będą takie jakie są. Sorry że się powtarzam ale po prostu
odrzuca mnie od oglądania tej gry gdy widzę ten żal na ekranie.
Gry z połowy lat '90 miały bogatszy wachlarz i płynność ruchów (typu Prince of Persia 1 na czas.)

23.06.2011 10:46
odpowiedz
vojak_2
40
Generał

nie głupie, może się grać całkiem fajnie.

23.06.2011 12:09
odpowiedz
persik_
38
medyk bez papierow

Czy gdzieś mówiono do tej pory o wymaganiach sprzętowych tej gry?

23.06.2011 23:05
odpowiedz
Voltron
64
Pretorianin

Fajne zmiany, coraz lepiej. Moją klasą będzie Sith Juggernaut, jako, że Sith w ciężkiej zbroi wzmocniony cybernetycznymi bajerami to zdecydowanie mój klimat :D. Potem pewnie Assassin. Ciemna Strona, jak zawsze (KOTORy).

24.06.2011 10:05
😐
odpowiedz
wert
189
Kondotier

Przyznam, że nie podobają mi się te klasy - cała koncepcja klas.
A wogóle co robi samodzielny Trooper - dezerter?

A czy będzie można zmieniać strony? Czy Agent imperialny będzie mógł się stać agentem republiki, a smuggler - będzie mógł działać tylko z chęci zysku pracując raz dla jednych a raz dla innych? Czy Jedi będzie mógł stać się Sithem?

29.06.2011 12:47
😱
odpowiedz
Jesi
40
Konsul

wert... to jest gra MMO... zadziwiający jest już sam fakt ,że fabuła i prowadzenie postaci będzie wyglądało tak a nie inaczej... porównując do innych gier MMO gdzie tylko czytało ( nawet głosu nie było ) się to co mówi do ciebie npc... bez jakiejkolwiek możliwości wyboru...

'samodzielny trooper' jest jednoosobową armią... tak jak większość bohaterów tych śmiesznych 'strzelanek' w które ludzie grają z wypiekami na twarzy... i jakoś nie narzekają. Balans postaci musi być zachowany... przecież Jedi nie może zabić na strzała innej postaci tylko z tego powodu ,że jest Jedi (jeśli się nie podoba to nie graj Jedi tylko tym drugim). Jeśli komuś się nie podoba to ,że trooper biega sam... niech znajdzie sobie trzech przyjaciół/kolegów/członków rodziny... każe im zrobić trooperów i będzie biegał w cztery osoby... to jest już oddział :) SW:TOR to gra MMO... masz grać z ludźmi a nie sam... a jak grasz sam to nie narzekaj.

04.07.2011 00:35
odpowiedz
Nolifer
111
The Highest

Strasznie czekam na tą grę , tak samo jak na Guild Wars 2 , tylko jestem ciekaw co będzie lepsze .

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze