autor: Krzysztof Szulc
Disciples II: Mroczne Proroctwo - zapowiedź - Strona 2
Disciples II: Dark Prophecy to strategia turowa stanowiąca bezpośrednią kontynuację swojej poprzedniczki Apostołowie: Święte Ziemie.
Przeczytaj recenzję Disciples II: Mroczne Proroctwo - recenzja gry
Podobnie jak w „Disciples: Sacred Lands”, tak i w części drugiej będziemy mieć do czynienia z systemem gałęzi rozwoju. Oznacza to tyle, że jednostki będą mogły ewoluować w różny sposób w zależności od tego jaką drogę wybierzemy i jakie budynki wymagane do rozwoju postawimy. I tak na przykład Giermkowie będą mogli osiągnąć poziom Rycerzy lub też Łowców Wiedźm. Każda z tych jednostek będzie oczywiście charakteryzować się innymi umiejętnościami. Łowcy Wiedźm nie będą w stanie atakować z taką siłą, jak Rycerze, ale będą uodpornieni na niektóre zaklęcia Legionów Przeklętych. Inny przykład to awansowanie postaci do rangi Duchownego, który będzie w stanie wyleczyć pojedynczą jednostkę lub też do rangi Kapłana, który będzie przywracać mniej punktów życia, ale za to wszystkim członkom naszej drużyny. Co ważne – to jaką drogę obierzemy będzie miało ogromny wpływ na to jak się potoczy dalej gra. Ba, nawet więcej – zły wybór może całkowicie przekreślić nasze szanse na sukces. I tu dochodzimy do poziomu trudności. Wszystko wskazuje na to, że „Disciples II” będzie jedną z tych „okrutnych” gier, które srogo karzą za podejmowanie niewłaściwych decyzji. Wysoki poziom trudności trudno jednak uznać za wadę albo zaletę. Musimy przecież pamiętać, że część graczy ceni sobie spokojną, nieskomplikowaną rozrywkę, podczas gdy inni za punkt honoru stawiają sobie ukończenie każdej nowej gry na poziomie „Nightmare”. Jak to wszystko wpłynie na samą zabawę i czy zawęzi krąg odbiorców będziemy mogli ocenić jednak dopiero w recenzji, po ukazaniu się pełnej wersji produktu.
Jak łatwo się domyślić, olbrzymią rolę w grze będzie odgrywać magia. Czary będziemy pozyskiwać dzięki wybudowaniu w zamku Magicznej Wieży, dzięki posiadaniu magicznych przedmiotów (np. amuletów), bądź też wykradając je od przeciwnika. Wszystkie czary będą starannie animowane, a używać ich będzie można nie tylko w trakcie bitwy, ale i na mapie gry. Na przykład jedna z potężniejszych jednostek – Archanioł – będzie w posiadaniu magicznych zdolności umożliwiających mu zagarnianie małych obszarów znajdujących się w posiadaniu wroga. Jeżeli na takim terenie znajdzie się na przykład kopalnia złota, będzie ono przypadało nam w udziale, a przeciwnik zostanie osłabiony ekonomicznie.
Wszystkie czary, zwłaszcza te z piątego poziomu, zużywają sporą ilość energii magicznej. W „Disciples II” dzienny przyrost mana zależeć będzie od wielkości obszaru ziem, które znajdują się pod naszymi wpływami. Wpływy te wyznaczane będą przez posiadane przez nas zamki i miasta i każdego dnia będą rosły, aż napotkają równoważną im siłę wpływów przeciwnika lub też naturalną granicę w postaci wody. Co ciekawe – obszary oddziaływania poszczególnych nacji będą widoczne gołym okiem. Na przykład jeżeli walczymy po stronie Górskich Klanów i obejmiemy kontrolę nad zielonymi obszarami należącymi do Imperium, ziemie te wkrótce zostaną przykryte śniegiem.
Duże urozmaicenie będą wprowadzać bohaterowie niezależni i jednostki specjalne. Jeżeli chodzi o tych pierwszych, to w przeciwieństwie do części pierwszej, tym razem będą posiadali własną turę ruchu. W każdej chwili możemy spotkać takiego delikwenta pałętającego się po mapie gry, który ma własne, sobie tylko znane cele i bądź to wyrazi chęć przyłączenia się do nas, bądź też przyłączenia nas do innych bohaterów, ale tych znajdujących się w Krainie Wiecznych Łowów. Z jednostek specjalnych najbardziej ciekawie zapowiada się Złodziej, który będzie w stanie infiltrować armie i zamki przeciwnika, zatruwać miasta, a także wykradać czary i złoto.