Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 26 sierpnia 2009, 13:54

autor: Marek Grochowski

Disciples III: Odrodzenie - Wrażenia (gamescom 2009) - Strona 2

Trzecia odsłona Disciples, sygnowana tym razem logiem studia .dat, to wypisz wymaluj kolejne Heroes of Might & Magic, a firma Akella zapewnia, że wielbicieli turówek fantasy czeka niebawem kolejna uczta.

Dorosły charakter Disciples III podkreślają potwory. Projektując monstra, autorzy przenieśli do komputera swoje najgorsze koszmary. Tak więc wśród kreatur reprezentujących frakcję demonów możemy dopatrzeć się m.in. golema, który w torbie na brzuchu niesie drugą głowę – to w niej mieści się wirtualny mózg, wydający polecenia całemu ciału. Jednostka wygląda ohydnie i na swój sposób przemawia do wyobraźni, a to tylko jedna ze 160 przygotowanych kreatur. Inne – reprezentujące magów, akolitów, strzelców czy rycerzy – odznaczają się wysokim poziomem detali i bardzo sugestywną, płynną animacją, przedstawianą niekiedy na zbliżeniach kamery.

Teraz możemy przemieszczać się po całym polu bitwy.

Największe zmiany dosięgły mechaniki bitew. Starcia z przeciwnikami zupełnie nie przypominają teraz potyczek z poprzednich odsłon. Wręcz przeciwnie – wyglądają niemal identycznie jak w Heroes of Might & Magic V, z tą drobną różnicą, że brak tu siatki podzielonej na kwadraty, a arena zmagań złożona jest z sześciokątnych pól. W naszej armii możemy mieć o dwie jednostki więcej niż w „dwójce”, powiększając tym samym oddział do ośmiu istot. Jedna z nich to bohater, a pozostałe mogą pochodzić zarówno z jego rodzimej rasy, jak też z pozostałych dwóch nacji.

Kolejna zmiana w walce to możliwość przesuwania jednostek po całej siatce. Nie musimy już pilnować, aby w pierwszym rzędzie stała kawaleria, chroniąca magów i uzdrowicieli, bo teraz o wiele lepiej jest przemieszczać podopiecznych w kierunku pól o specjalnych właściwościach. Miejsca te generowane są losowo, a stawiając na nich odpowiednie jednostki, możemy sprawić, że zyskają one podwójną siłę ataku. Nie jest to takie proste, bo przeciwnik przeważnie ma podobne zamiary, co my i również stara się wykorzystać atut podświetlonych sześciokątów.

W razie czego mamy jednakże dostęp do zaklęć, które w odróżnieniu od „dwójki”, da się stosować nie tylko na mapie świata, ale również w trakcie potyczek. W księdze czarów pojawiło się mnóstwo działań ofensywnych, choć zaklęć do regenerowania energii także nie zabrakło, a przy odpowiednim zapasie many mogą korzystać z nich nawet demony.

Zmiany w systemie walki i kompletne odświeżenie warstwy wizualnej to główne, najbardziej smakowite nowinki charakteryzujące Disciples III: Renaissance, a zarazem zbliżające produkcję .dat do serii Heroes of Might & Magic. Oglądając grę Rosjan, nie mogłem powstrzymać się od wrażenia, że – choć mroczna – stanowi następny, szósty rozdział cyklu z portfolio Ubisoftu, a to chyba najlepsza rekomendacja dla gry, której przeznaczeniem jest wpasować się w niszę turowych strategii fantasy. Obecnie prace nad Disciples III osiągnęły 90% zaawansowania i po kilku szlifach oraz dodaniu warstwy muzycznej tytuł będzie gotowy, by trafić na europejski rynek. Jeśli jesteście więc fanami gatunku, kojarzycie Agraela, wiecie, kto to Wojownicza Księżniczka, a losy Uthera śledziliście z zapartym tchem, powinniście zarezerwować sobie końcówkę bieżącego roku na spotkanie z Renaissance.

Marek „Vercetti” Grochowski

Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2
Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2

Przed premierą

Drugi rok z rzędu Ubisoft pokazuje na E3 świetne trailery Beyond Good & Evil 2. Problem polega na tym, że to czyste CGI, na podstawie którego nie da się niczego powiedzieć o samej grze. My mieliśmy możliwość zobaczenia gameplaya z BG&E2.

Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi
Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi

Przed premierą

Escape from Tarkov zapowiada się na najbardziej realistyczny symulator przebywania na nieprzyjaznym terenie. Mechanizmy zabawy są bardzo proste – największe przeszkody czają się zupełnie gdzie indziej.

Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock
Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock

Przed premierą

Choć obie części System Shock zyskały uznanie krytyków, żadna z nich nie okazała się komercyjnym hitem. Trudno więc dziwić się, że niewielu chciało zainwestować w jej kontynuację. Teraz, po kilkunastu latach, zapomniany cykl wreszcie powraca do życia.