Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 8 czerwca 2009, 11:20

Mafia II - Pierwsze wrażenia (E3 2009)

Kontynuacja słynnej gangsterskiej gry ciągle znajduje się na etapie dewelopingu. Dzięki prezentacji na targach E3 mogliśmy się przekonać, jak daleko udało się już zajść twórcom ze studia 2K Czech.

Przeczytaj recenzję Mafia II - recenzja gry

Artykuł powstał na bazie wersji PC.

Ostatniego dnia targów E3 niemal rzutem na taśmę zaprezentowano kilka znakomitych tytułów, które jeszcze w tym albo na początku przyszłego roku powinny rządzić i dzielić na rynku elektronicznej rozrywki. W gronie tych murowanych hitów znalazła się również druga odsłona cyklu Mafia, dzieło czeskiego oddziału firmy 2K Games. Nowa gra naszych południowych sąsiadów wzbudza nad Wisłą ogromne zainteresowanie, dlatego z tym większą przyjemnością pragniemy podzielić się naszymi wrażeniami z zamkniętego pokazu tej produkcji.

A było na co popatrzeć. Twórcy przedstawili jeden z początkowych etapów, którego akcja przenosi nas do roku 1945 – w drugiej Mafii, podobnie zresztą jak w pierwszej, fabuła obejmuje swoim zasięgiem kilka lat z życia głównego bohatera i z wraz z upływem czasu pokazuje coraz mocniejszą jego pozycję w mafijnym światku. W rozgrywanej na targach E3 misji Vito Scaletta – syn włoskich emigrantów, który przyjechał do Empire City po zakończeniu II wojny światowej – jest jeszcze początkującym gangsterem, który powoli i skrupulatnie pracuje na swoją renomę. Jak nietrudno się domyślić, nasz podopieczny, odwala praktycznie całą mokrą robotę podczas akcji, począwszy od kierowania samochodem, na zabijaniu zastępów wrogów skończywszy.

Jazda w takich warunkach pogodowych zapewnia dodatkowe atrakcje.

Scenariusz rozgrywany był w pięknej zimowej scenerii. Osadzenie wydarzeń w różnych porach roku dało autorom ogromne pole manewru, jeśli chodzi o dobór pogody, więc trudno się dziwić, że z tego skwapliwie skorzystano. Oszronione samochody, ludzie odziani w grube kurtki, chroniący się pod parasolami przed opadami śniegu to, rzecz jasna, tylko kosmetyka, ale już np. pokryte lodem ulice znacząco wpływały na rozgrywkę, zwłaszcza gdy Vito z dużą prędkością pokonywał ostre zakręty. Tak w ogóle jazda samochodem wydaje się być zdecydowanie przyjemniejsza niż poprzednio, pewnie dlatego, że auta z lat czterdziestych i pięćdziesiątych ubiegłego wieku są zdecydowanie szybsze i zwrotniejsze od tych, które mogliśmy prowadzić w pierwszej części.

Fanów może zaskoczyć fakt, że autorzy zrezygnowali z charakterystycznej cechy pierwszej Mafii, której próżno szukać w innych produkcjach tego typu. Mowa o stosunku policji do naszych wyczynów na ulicach wirtualnego miasta. Prowadzący prezentację pracownik firmy 2K Games nagminnie śmigał przez skrzyżowania na czerwonym świetle i pędził do celu z pedałem gazu dociśniętym do podłogi, a przejeżdżający obok stróże prawa w ogóle nie reagowali. Mnie osobiście poprzednio ten nadmierny realizm w Mafii trochę denerwował, ale dopiero teraz zobaczyłem, że jego brak jest widoczny. Ten mały zwrot w kierunku serii Grand Theft Auto sprawił, że gra wyraźnie straciła na realizmie.

Po kilkuminutowej przejażdżce Vito i jego kompani dotarli na miejsce akcji i zajęli pozycję w oknach jednego z budynków. Celem misji było wyeliminowanie konkurencyjnego gangstera oraz jego ochroniarzy. Poczekaliśmy chwilę, aż w okolicy pojawią się czarne samochody wyładowane bandziorami i rozpoczęliśmy ostrzał z okien kamienicy. Na ulicy zaroiło się od trupów, ale główny cel ataku zdołał wymknąć się z obławy. Bohaterowie rzucili się w pościg i po chwili wtargnęli do kolejnego budynku. Tutaj tempo akcji wyraźnie siadło, co nie oznacza, że zabrakło atrakcji. Vito powoli podążał naprzód, likwidując kolejnych oponentów. W unikaniu wrogich pocisków bohaterowi pomagał świetnie zrealizowany system osłon – Scaletta bez trudu przyklejał się do wszystkich pionowych powierzchni, począwszy od niewielkich kontenerów, na kolumnach podtrzymujących strop kończąc.

Krystian Smoszna

Krystian Smoszna

Gra od 1985 roku i nadal mu się nie znudziło. Zaczynał od automatów i komputerów ośmiobitowych, dziś gra głównie na konsolach i pececie w przypadku gier strategicznych. Do szeroko rozumianej branży pukał już pod koniec 1996 roku, ale zadebiutować udało się dopiero kilka miesięcy później, kilkustronicowym artykułem w CD-Action. Gry ustawiły całą jego karierę zawodową. Miał być informatykiem, skończył jako pismak. W GOL-u od blisko dwudziestu lat, do 2023 pełnił funkcję redaktora naczelnego. Gra w zasadzie we wszystko, bez podziału na gatunki, dużą estymą darzy indyki. Poza grami interesuje się piłką nożną i Formułą 1, na okrągło słucha też muzyki ekstremalnej.

więcej

Yandere Simulator – Postal ma siostrę, czyli niepokojący symulator morderczyni
Yandere Simulator – Postal ma siostrę, czyli niepokojący symulator morderczyni

Przed premierą

Yandere Simulator to jedna z najdziwniejszych i najbardziej niepokojących gier, jakie obecnie powstają. Symulator szkolnej morderczyni powstaje w USA, choć wygląda jak kolejne japońskie dziwactwo.

Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2
Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2

Przed premierą

Drugi rok z rzędu Ubisoft pokazuje na E3 świetne trailery Beyond Good & Evil 2. Problem polega na tym, że to czyste CGI, na podstawie którego nie da się niczego powiedzieć o samej grze. My mieliśmy możliwość zobaczenia gameplaya z BG&E2.

Inner Chains - nadciąga nowy, polski i mroczny FPS
Inner Chains - nadciąga nowy, polski i mroczny FPS

Przed premierą

Debiutancka produkcja studia Telepaths’ Tree kusi klimatycznym światem wykorzystującym potencjał silnika Unreal Engine oraz obietnicą połączenia horroru z wartką akcją i interesującą opowieścią.