autor: Marcin Łukański
Split/Second - GDC09 - Strona 2
Pure okazał się jedną z największych wyścigowych niespodzianek ubiegłego roku. Teraz jego twórcy szykują coś zupełnie nowego i prawdziwie wybuchowego!
Przeczytaj recenzję Split/Second - recenzja gry
Destrukcyjnych umiejętności możemy używać tylko w konkretnych rejonach. Pędząc przed siebie, zauważymy, że niektóre budynki mają niebieską lub czerwoną poświatę. W ten sposób oznaczone są miejsca, w których możemy użyć specjalnej mocy, co zazwyczaj kończy się zdewastowaniem kilku przeciwników lub otwarciem alternatywnej drogi. Oczywiście inni zawodnicy nie pozostają dłużni i również starają się skutecznie utrudnić nam walkę o pierwsze miejsce.
Gra tak naprawdę koncentruje się na błogiej destrukcji i element uczciwego współzawodnictwa schodzi na dalszy plan. Oczywiście, jeśli będziemy wpadać na każdą napotkaną przeszkodę, to daleko nie zajedziemy, ale w Split/Second liczy się tak naprawdę używanie odpowiednich mocy w odpowiednim czasie. Spuszczenie na przeciwników ogromnego budynku lub przygwożdżenie ich samolotem jest o wiele bardziej skuteczne niż mozolne wyprzedzanie całej stawki.

Już teraz można zauważyć, że jednym z głównych atutów gry będzie jej efektowność i dynamika akcji. Na ekranie dzieje się bardzo dużo – czasami nawet odnosiłem wrażenie, że aż za dużo. Prawie na każdym zakręcie coś wybucha, coś się wali, coś spada, odpada i wypada. Co chwilę wjeżdżamy w unoszący się pył i szczątki budynków, a z powietrza leci deszcz odłamków. Lawirowanie między kolejnymi eksplozjami jest bardzo emocjonujące, a widok walącego się drapacza chmur sprawia wyjątkowo pozytywne wrażenie.
System jazdy jest bardzo zręcznościowy, niestety – jako że prezentacja ograniczyła się tylko do pokazu – trudno stwierdzić, czy gra się przyjemnie. Samochody przedstawione w Split/Second są całkowicie fikcyjne i nielicencjonowane. W grze będzie dostępny tuning i możliwość modyfikacji pojazdów, jednak więcej szczegółów na ten temat poznamy w późniejszym czasie.
Split/Second prezentuje się bardzo dobrze i wygląda na szalenie efektowne i dynamiczne zręcznościowe wyścigi. Jednak w wyścigach najważniejszy jest system jazdy, a ten będzie można ocenić dopiero, gdy producent udostępni swą najnowszą produkcję do bezpośrednich testów. Gra zostanie wydana na Xboksa 360, PlayStation 3 i PC, a premiera planowana jest na początek 2010 roku. Jeszcze wiele pracy przed ekipą Black Rock Studio, ale to, co zobaczyliśmy, nastraja bardzo pozytywnie.
Marcin „Del” Łukański