autor: Michał Bobrowski
Praetorians - zapowiedź
Preatorians to nowa produkcja zespołu Pyro Studios, znanego ze znakomitej serii gier taktyczno-strategicznych Commandos. Gra wzoruje się na poprzednich tytułach, jednak tym razem zamiast komandosami dowodzimy elitarnym oddziałem rzymskich gwardzistów.
Przeczytaj recenzję Praetorians - recenzja gry
Artykuł powstał na bazie wersji PC.
W mojej ocenie chyba tylko kataklizm mógł odebrać statuetkę Oscara superprodukcji w reżyserii Ridley’a Scotta, ze znakomita kreacją Russella Crowe. Kataklizmu nie było i... Gladiator w oczach Amerykańskiej Akademii Filmowej zasłużył na miano najlepszego filmu roku. Zapytacie zapewne „co ma piernik do wiatraka” i ten film do gier komputerowych. Odpowiedź wydaje się bardzo prosta – bez całego zamieszania związanego z tym tytułem być może nigdy światła dziennego nie ujrzałby najnowszy projekt zespołu z Pyro Studios, twórców znakomitej serii Commandos, który przeniesie nas właśnie w czasy Imperium Rzymskiego. Projekt otrzymał nazwę: Praetorians.
W opublikowanych dotychczas w Internecie wywiadach twórcy gry przyznają, że pomysł przeniesienia gry w Czasy Rzymskie zrodził się nie tylko z fascynacji tamtą epoką, lecz również z faktu, że w dotychczasowych grach, nawiązujących do Imperium Rzymskiego największy nacisk kładziony był na aspekt ekonomiczny i polityczny. (dobrym przykładem jest np. seria Caesar). Oni postanowili stworzyć coś nowego. Grę, w której pierwszoplanowym zadaniem będzie oddanie klimatu wielu kampanii wojennych rozgrywanych za czasów Legionów Cezara. W tym miejscu wypada również odpowiedzieć, „kim, u licha byli ci pretorianie?”
Formacje milites praetoriani powstały już za czasów republiki rzymskiej. W języku współczesnym możemy ich nazwać starożytną odmianą bodygards - Tworzyli oni straż przyboczną rzymskich wodzów. Prawdziwy rozkwit pretorianie zawdzięczają jednak dopiero synowi siostrzenicy Cezara i zarazem pierwszemu cesarzowi rzymskiemu – Oktawianowi Augustowi, który w roku 27 p.n.e. zorganizował złożoną z 9 kohort, liczącą około 4-5 tysięcy członków gwardię przyboczną cesarzy. Z uwagi na fakt, że przez długi okres czasu była to jedyna znacząca formacja bojowa stacjonująca w Rzymie, pretorianie mieli olbrzymi wpływ zarówno na politykę Cesarstwa, jak również na wyniki wielu walk o władzę. Kohorty pretoriańskie zostały rozwiązane dopiero przez cesarza Konstantyna Wielkiego w roku 312 n.e. Wróćmy jednak do przedstawienia podstawowych założeń „starożytnego Commandos’a”...
W Praetorians będziemy mieć do czynienia z trzema cywilizacjami. Obok tytułowych potomków Romusa i Romulusa, będą to Barbarzyńcy, których napotkamy podczas kampanii na terenie Europy Środkowej i Północnej oraz Egipcjanie „towarzyszący” nam podczas misji afrykańskich. Zazwyczaj stanowić będą one cel naszych ataków, jednak w niektórych misjach przejmiemy również kontrolę nad sprzymierzonym z Rzymem plemieniem barbarzyńców.