Jagged Alliance 3 - przed premierą - Strona 3
Ujawnione do tej pory informacje z jednej strony powinny cieszyć, z drugiej jednak pojawiają się liczne obawy. Podobać może się przede wszystkim to, że producent stara się za wszelką cenę upodobnić JA3 do drugiej odsłony serii.
Ten tekst był przygotowany przed premierą gry.
Skorzystanie z engine’u Silent Storma w bardzo wyraźny sposób odbije się też na innej kwestii, a mianowicie możliwości dokonywania zniszczeń w otoczeniu. Był to jeden z głównych atutów SS i nie inaczej powinno być w tym przypadku, tym bardziej że zniszczenia mają być wykonane w jeszcze ciekawszy sposób. Demolowanie otoczenia pomoże przede wszystkim w opracowaniu alternatywnych ścieżek do celu oraz uprości pozbycie się niektórych wrogów. W tym pierwszym przypadku mowa jest oczywiście o różnorakich ogrodzeniach czy murkach, które będzie można do woli wysadzać. Pozostaje tylko mieć nadzieję, że na wszystkie te poczynania przeciwnicy aktywnie zareagują. Pojawiają się tu niestety pewne obawy, gdyż w opublikowanym niedawno filmie, ukazującym gameplay pre-alfy JA3, wrogowie praktycznie całkowicie zignorowali podobny manewr. Jeśli zaś chodzi o ciekawsze sposoby pozbywania się wrogów, pojawi się między innymi możliwość likwidacji tych żołnierzy, którzy skrywają się na przykład za płotkami czy drewnianymi drzwiami. Żeby jednak taka akcja zakończyła się sukcesem, trzeba będzie dysponować odpowiednio potężną giwerą.
Jagged Alliance 3 powinien się odróżniać od gier z serii Silent Storm pod względem wystroju plansz. Jak już wcześniej powiedziałem, działania będziemy prowadzili na obszarze typowej bananowej republiki. Wpłynie to zarówno na wygląd roślinności (tradycyjne drzewa i krzewy zastąpione zostaną między innymi palmami), jak i odwiedzanych miejsc. W tym drugim przypadku mieliśmy już okazję przyjrzeć się willi jednego z narkotykowych bossów. Na brak ciekawych miejsc z pewnością nie będzie można narzekać. Trudno natomiast powiedzieć, w jak dużym stopniu dopracowany zostanie silnik graficzny. W poprzednich tytułach opartych na enginie Silent Storma na większych mapach lub takich, na których spotyka się dużą liczbę postaci, pojawiały się duże problemy z wydajnością. Na koniec mam jeszcze dobrą wiadomość dla fanów drugiej części serii. Wszystko wskazuje na to, iż w zapowiadanej trzeciej odsłonie cyklu pojawią się bardzo zbliżone utwory muzyczne.

Do oficjalnej premiery Jagged Alliance 3 pozostało jeszcze sporo czasu. Ujawnione do tej pory informacje z jednej strony powinny cieszyć, z drugiej jednak pojawiają się liczne obawy. Podobać może się przede wszystkim to, że producent stara się za wszelką cenę upodobnić JA3 do drugiej odsłony serii. Miał to być zresztą jeden z głównych powodów zerwania współpracy z firmą Game Factory Interactive. Problem polega natomiast na tym, że na chwilę obecną Jagged Alliance 3 w większym stopniu przypomina add-on do Silent Storma aniżeli pełnoprawną produkcję.
Niektórych graczy denerwować może też rezygnacja z bardziej złożonego modelu ekonomicznego. Sądzę jednak, że jeśli element taktyczny zostanie należycie dopracowany, to o tego typu brakach prędzej czy później się zapomni. Niestety, będziemy musieli uzbroić się jeszcze w cierpliwość. Jagged Alliance 3 ukaże się bowiem najwcześniej w pierwszym kwartale 2008 roku. Można tu jedynie spekulować, że wydawca nie będzie chciał się z premierą zbytnio ociągać, gdyż dwaj napoważniejsi konkurenci JA3, czyli JAZZ i 7.62 powinni ukazać się jeszcze w tym roku.
Jacek „Stranger” Hałas
NADZIEJE:
- może podobać się to, że producent stara się wszelkimi sposobami upodobnić JA3 do poprzednich gier z tej serii;
- przejście w trzy wymiary, głównie z racji zastosowanego engine’u, powinno odbyć się w miarę bezboleśnie;
- żadnych niepotrzebnych udziwnień w kwestii realizacji walk nie należy się raczej spodziewać.
OBAWY:
- gra na chwilę obecną w zbyt dużym stopniu przypomina Silent Storma;
- rezygnacja między innymi z bardziej zaawansowanego modelu ekonomicznego może wielu graczom się nie spodobać;
- engine Silent Storma będzie wymagał sporej optymalizacji, szczególnie, jeśli producent JA3 zdecyduje się na dodanie większych i bardziej zaludnionych map.