Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 28 listopada 2006, 11:07

autor: Marcin Terelak

UFO: Afterlight - Bitwa o Marsa - zapowiedź - Strona 3

Ludzkość od zawsze patrzyła w niebo. Zaczęło się od ludów czczących Słońce. Potem pojawił się Ikar. Pierwszy samolot. Statki kosmiczne. Bazy orbitalne. Plany kolonizacji planet. Ludzkość od zawsze patrzyła w niebo. Tyle z woli poznania, co z woli podboju.

Wyniki terraformingu mają być nie tylko widoczne gołym okiem, ale i wpływać na możliwości taktyczne (np. zwiększenie mobilności, możliwość użycia nowych broni itd.). Postępy w terraformingu mają tez oddziaływać na sferę strategiczną. Twórcy gry deklarują nie tylko mikroskalę, ale i minimalizację wszelkiej innej aktywności poza planami wojennymi. Trudno jednak wytłumaczyć, co dokładnie ma to znaczyć. Z jednej strony zapowiedzi twórców mówią jasno o przywiązaniu do surowców, nikłych zasobach na Marsie, silnym nacisku na zarządzanie załogą głównej bazy, badaniami i produkcją, a z drugiej możemy przeczytać również o tym, iż chcą oszczędzić graczom przywiązywania wagi do zbyt dużej liczby szczegółów. Osobiście mam nadzieję, iż nie skończy się to tym, że gracz otrzyma do dyspozycji kilkunastu ludzi, których rozwój będzie automatyczny, a gra nie będzie oferowała niczego poza walką i liniowym drzewem wynalazków.

Poza nową planetą, nowymi wynalazkami, wrogami i uzbrojeniem autorzy chwalą się też przebudowanym systemem dyplomacji. Co ciekawe wygląda na to, że wykazują się tu krótką pamięcią. Jego atutem ma być to, iż gracz będzie mógł zawrzeć przymierza z jedną z „obcych” ras. Korzyścią z takiego przymierza ma być tworzenie mieszanych oddziałów i obustronne wykorzystywanie charakterystycznych cech każdej z nacji. Wspomniałem o krótkiej pamięci, bowiem coś podobnego obserwowaliśmy już w obu wcześniejszych częściach gry i sprawowało się to niespecjalnie. Szczególnie uprzywilejowaną rasą mają być tu Retikulianie. Tyle, że w obu wcześniejszych częściach Psionicy byli łudząco podobni do Retikulianów i niewiele z tego wynikało. Cóż, może teraz będzie lepiej...

Szczerze mówiąc jako recenzenta, który grał we wszelkie odmiany UFO i tego „starożytnego” i tego „nowożytnego”, zapowiedzi autorów Afterlighta mocno mnie niepokoją. Z jednej strony mamy obietnice intrygującej mikroskali i przywiązania gracza do ograniczonych zasobów, a z drugiej deklaracje, iż gracz nie będzie musiał się przejmować zbyt wieloma detalami. Stąd i moje obawy. Aftershock był krokiem we właściwym kierunku właśnie dzięki temu, że było coś ponad walką. Aftermath był grą ubogą przez wyłączne skupienie się na toczeniu walk i przywiązaniu do liniowego drzewa technologicznego. Po wydaniu ostatniej części gry byłem przekonany, iż kolejne UFO będzie jeszcze lepsze i być może już bardzo bliskie prehistorycznemu już UFO: Enemy Unkown czy UFO: Terror from the Deep. Niestety po zapoznaniu się z tym, co mówią o swym nowym dziele przedstawiciele Altara przestawiłem się na niepewność. Oby zupełnie nieuzasadnioną.

Marcin „jedik” Terelak

NADZIEJE:

  • szansa na dobry model fabularny i rpg dzięki przywiązaniu gracza do niewielkich zasobów;
  • szansa na wątek fabularny przedstawiających ludzi jako najeźdźców.

OBAWA:

  • duże prawdopodobieństwo powrotu do wad, jakimi obdarzone było UFO: Aftermath.
Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi
Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi

Przed premierą

Escape from Tarkov zapowiada się na najbardziej realistyczny symulator przebywania na nieprzyjaznym terenie. Mechanizmy zabawy są bardzo proste – największe przeszkody czają się zupełnie gdzie indziej.

Inner Chains - nadciąga nowy, polski i mroczny FPS
Inner Chains - nadciąga nowy, polski i mroczny FPS

Przed premierą

Debiutancka produkcja studia Telepaths’ Tree kusi klimatycznym światem wykorzystującym potencjał silnika Unreal Engine oraz obietnicą połączenia horroru z wartką akcją i interesującą opowieścią.

Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock
Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock

Przed premierą

Choć obie części System Shock zyskały uznanie krytyków, żadna z nich nie okazała się komercyjnym hitem. Trudno więc dziwić się, że niewielu chciało zainwestować w jej kontynuację. Teraz, po kilkunastu latach, zapomniany cykl wreszcie powraca do życia.