Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 23 marca 2005, 09:52

autor: Piotr Deja

Psychonauts - zapowiedź - Strona 2

Na cokolwiek skostniałym rynku gier komputerowych ciężko o naprawdę nowy pomysł. Wydaje się, że twórcom Psychonauts udało się na taki wpaść. Jeśli wszystko pójdzie po ich pokręconej myśli, możemy się spodziewać bardzo oryginalnej gry.

Przeczytaj recenzję Psychonauts - recenzja gry

Najbardziej ciekawie przedstawia się możliwość odwiedzania umysłów. Eksplorować psychikę będziesz mógł tak długo, jak zechcesz – możesz skupić się tylko na znalezieniu odpowiedniego strzępka informacji służącego do rozwikłania intrygi, możesz także zbadać dokładniej umysł gospodarza. Odwiedzisz w ten sposób najciemniejsze zakamarki umysłu, a może i natrafisz na psychiczne odbicie realnego problemu, trapiącego daną osobę? Pomoc w zaakceptowaniu nieprzyjemnych wspomnień lub walka z „potworami z przeszłości” i kolekcjonowanie fragmentów wyobraźni owocuje odblokowaniem nowych mocy psychicznych u naszego bohatera. W umyśle każdego z gospodarzy znajdziesz kawałki wspomnień w postaci płaczących bagaży, do których trzeba znaleźć klucz. Bagaże uwalniają strzępki informacji o przeszłości danej postaci – w postaci obrazków lub filmów. W ten sposób możesz – jeśli oczywiście chcesz – poznać wszystkie marzenia, pragnienia, strachy i lęki danej postaci.

Moce potrzebne są w przeżyciu w coraz bardziej niebezpiecznych „światach”. Nie zapominajmy, że każdy świat jest inny, w zależności od osoby, do której umysłu wejdziemy. Przykładowo, w jednym z pierwszym umysłów – instruktora i trenera lubującego się w wojskowym drygu – napotkamy na wspomnienia z wykańczających obozów przetrwania, ze stref wojennych, strzelanin i obozów jenieckich. Penetrując jego psychikę nauczymy się podstawowych technik sterowania – ten poziom przypomina zwyczajną platformówkę w niezwyczajnym środowisku. Inny trener natomiast ciągle chciałby wrócić do dyskotekowych lat siedemdziesiątych i tak też wygląda jego psychika. Gdy zawitamy w jego umyśle, przez całą drogę będą nam towarzyszyć stroboskopy, kolorowe światła i pulsująca muzyka (tu też nauczymy się mocy ‘Lewitacja’).

Artworki są psychodeliczne...

Po przejściu kilku treningowych poziomów, przyjdzie czas zająć się bardziej poważnymi sprawami czy raczej umysłami, jak np. umysł Edgara, byłego malarza. W myślach jego dusza buduje ciągle wieżę z kart, by wspiąć się do ukochanej Edgara. Niestety, nie dość że brakuje wszystkich królowych w talii, to jeszcze prawie gotową konstrukcję za każdym razem niszczy różowy byk El Odio. Jeśli zdecydujesz się pomóc malarzowi, musisz mieć się na baczności – w myślowej okolicy czają się inne dzikie zwierzęta, a także cenzorzy, usuwający niepożądane myśli (twoja postać, Raz, jest także myślą – dlatego musisz wystrzegać się cenzorów). Rozmawiając z okolicznymi NPC-ami Raz dowie się więcej o przeszłości malarza, o jego ukochanej itp. Może też kupować obrazy od postaci – a ponieważ w wyobraźni Edgara są czasami większe ich odpowiedniki, połączenie większego i mniejszego obrazu może dać ciekawe efekty. Np. jeśli urealnisz gitarę, będziesz mógł się wspiąć po jej strunach w jakieś niedostępne normalnie miejsce.

Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2
Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2

Przed premierą

Drugi rok z rzędu Ubisoft pokazuje na E3 świetne trailery Beyond Good & Evil 2. Problem polega na tym, że to czyste CGI, na podstawie którego nie da się niczego powiedzieć o samej grze. My mieliśmy możliwość zobaczenia gameplaya z BG&E2.

Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi
Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi

Przed premierą

Escape from Tarkov zapowiada się na najbardziej realistyczny symulator przebywania na nieprzyjaznym terenie. Mechanizmy zabawy są bardzo proste – największe przeszkody czają się zupełnie gdzie indziej.

Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock
Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock

Przed premierą

Choć obie części System Shock zyskały uznanie krytyków, żadna z nich nie okazała się komercyjnym hitem. Trudno więc dziwić się, że niewielu chciało zainwestować w jej kontynuację. Teraz, po kilkunastu latach, zapomniany cykl wreszcie powraca do życia.