autor: Piotr Deja
Psychonauts - zapowiedź - Strona 2
Na cokolwiek skostniałym rynku gier komputerowych ciężko o naprawdę nowy pomysł. Wydaje się, że twórcom Psychonauts udało się na taki wpaść. Jeśli wszystko pójdzie po ich pokręconej myśli, możemy się spodziewać bardzo oryginalnej gry.
Przeczytaj recenzję Psychonauts - recenzja gry
Najbardziej ciekawie przedstawia się możliwość odwiedzania umysłów. Eksplorować psychikę będziesz mógł tak długo, jak zechcesz – możesz skupić się tylko na znalezieniu odpowiedniego strzępka informacji służącego do rozwikłania intrygi, możesz także zbadać dokładniej umysł gospodarza. Odwiedzisz w ten sposób najciemniejsze zakamarki umysłu, a może i natrafisz na psychiczne odbicie realnego problemu, trapiącego daną osobę? Pomoc w zaakceptowaniu nieprzyjemnych wspomnień lub walka z „potworami z przeszłości” i kolekcjonowanie fragmentów wyobraźni owocuje odblokowaniem nowych mocy psychicznych u naszego bohatera. W umyśle każdego z gospodarzy znajdziesz kawałki wspomnień w postaci płaczących bagaży, do których trzeba znaleźć klucz. Bagaże uwalniają strzępki informacji o przeszłości danej postaci – w postaci obrazków lub filmów. W ten sposób możesz – jeśli oczywiście chcesz – poznać wszystkie marzenia, pragnienia, strachy i lęki danej postaci.
Moce potrzebne są w przeżyciu w coraz bardziej niebezpiecznych „światach”. Nie zapominajmy, że każdy świat jest inny, w zależności od osoby, do której umysłu wejdziemy. Przykładowo, w jednym z pierwszym umysłów – instruktora i trenera lubującego się w wojskowym drygu – napotkamy na wspomnienia z wykańczających obozów przetrwania, ze stref wojennych, strzelanin i obozów jenieckich. Penetrując jego psychikę nauczymy się podstawowych technik sterowania – ten poziom przypomina zwyczajną platformówkę w niezwyczajnym środowisku. Inny trener natomiast ciągle chciałby wrócić do dyskotekowych lat siedemdziesiątych i tak też wygląda jego psychika. Gdy zawitamy w jego umyśle, przez całą drogę będą nam towarzyszyć stroboskopy, kolorowe światła i pulsująca muzyka (tu też nauczymy się mocy ‘Lewitacja’).

Po przejściu kilku treningowych poziomów, przyjdzie czas zająć się bardziej poważnymi sprawami czy raczej umysłami, jak np. umysł Edgara, byłego malarza. W myślach jego dusza buduje ciągle wieżę z kart, by wspiąć się do ukochanej Edgara. Niestety, nie dość że brakuje wszystkich królowych w talii, to jeszcze prawie gotową konstrukcję za każdym razem niszczy różowy byk El Odio. Jeśli zdecydujesz się pomóc malarzowi, musisz mieć się na baczności – w myślowej okolicy czają się inne dzikie zwierzęta, a także cenzorzy, usuwający niepożądane myśli (twoja postać, Raz, jest także myślą – dlatego musisz wystrzegać się cenzorów). Rozmawiając z okolicznymi NPC-ami Raz dowie się więcej o przeszłości malarza, o jego ukochanej itp. Może też kupować obrazy od postaci – a ponieważ w wyobraźni Edgara są czasami większe ich odpowiedniki, połączenie większego i mniejszego obrazu może dać ciekawe efekty. Np. jeśli urealnisz gitarę, będziesz mógł się wspiąć po jej strunach w jakieś niedostępne normalnie miejsce.