Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 23 marca 2005, 09:52

autor: Piotr Deja

Psychonauts - zapowiedź

Na cokolwiek skostniałym rynku gier komputerowych ciężko o naprawdę nowy pomysł. Wydaje się, że twórcom Psychonauts udało się na taki wpaść. Jeśli wszystko pójdzie po ich pokręconej myśli, możemy się spodziewać bardzo oryginalnej gry.

Przeczytaj recenzję Psychonauts - recenzja gry

Artykuł powstał na bazie wersji PC.

Trudno dziś o oryginalność – w każdej dziedzinie co chwila można spotkać wytarte schematy i odgrzewanie starych pomysłów. Gry komputerowe nie są tu odstępstwem. Dlatego z tym większą radością witam zapowiedź każdej gry, która ma szansę wnieść powiew świeżości w skostniałe gatunki elektronicznej rozrywki. Mianem takiej gry – gry oryginalnej, nowatorskiej, zaskakującej – można już teraz określić Psychonauts. Powstaje ona do kilku lat w studiu developerskim Double Fine Productions, które zrzesza m.in. autorów takich hitów jak Grim Fandango, Jedi Knight czy Diablo II. Psychonauts, prócz elementów przygodówkowych, ma także wiele z cRPG-ów, gier zręcznościowych i platformówek 3D. Dołączono do tego sporo mini-gier oraz nieliniowość (poziomy odkrywany w takiej kolejności, w jakiej nam się podoba). Główny bohater posiada zdolność penetrowania umysłów innych ludzi – odwiedza ich marzenia, wspomnienia, gromadzi myśli, w ten sposób rozwijając swoje możliwości. Wszystko natomiast jest okraszone humorystyczno-psychodeliczną oprawą.

Projekty postaci są pokręcone...

Głównym bohaterem, a jednocześnie postacią, w którą się wcielamy, jest chłopiec o imieniu Rasputin (w skrócie Raz). Przez całe życie wychowywał się w cyrku, lecz wreszcie postanawia spełnić swoje marzenie – dołączyć do Psychonautów. Jest to grupa stojąca na straży pokoju w psychice (jakkolwiek dziwnie by to brzmiało). Raz ucieka więc z cyrku i trafia do psychicznego obozu szkoleniowego, tu rozwija swoje telepatyczne, telekinetyczne i pirokinetyczne zdolności, uczy się także nowych. Wszystko odbywa się przez wchodzenie w umysły instruktorów, dzięki czemu gracz poznaje podstawy sterowania. Raz zdobywa przyjaciół i wszystko byłoby piękne, gdyby nie to, że beztroska nauka zostaje przerwana przez tajemnicze zaginięcia członków obozu szkoleniowego. Z czasem porywaczem okazuje się wielka ryba, która używa telewizorów jako przynęty, a wyobraźnią i psychiczną mocą porwanych osób zasila swoją artylerię śmiercionośnych maszyn. Dzielny chłopak postanawia wziąć sprawy w swoje ręce i, przy pomocy niecodziennych zdolności, rozwikłać zagadkę.

Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2
Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2

Przed premierą

Drugi rok z rzędu Ubisoft pokazuje na E3 świetne trailery Beyond Good & Evil 2. Problem polega na tym, że to czyste CGI, na podstawie którego nie da się niczego powiedzieć o samej grze. My mieliśmy możliwość zobaczenia gameplaya z BG&E2.

Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi
Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi

Przed premierą

Escape from Tarkov zapowiada się na najbardziej realistyczny symulator przebywania na nieprzyjaznym terenie. Mechanizmy zabawy są bardzo proste – największe przeszkody czają się zupełnie gdzie indziej.

Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock
Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock

Przed premierą

Choć obie części System Shock zyskały uznanie krytyków, żadna z nich nie okazała się komercyjnym hitem. Trudno więc dziwić się, że niewielu chciało zainwestować w jej kontynuację. Teraz, po kilkunastu latach, zapomniany cykl wreszcie powraca do życia.