Twierdza 2 - zapowiedź - Strona 2
Druga część Twierdzy ponownie skoncentruje naszą uwagę na wydarzeniach, które miały miejsce w Średniowiecznej Europie. Tych z Was, którzy mieli już do czynienia z pierwszym Strongholdem właściwy przebieg rozgrywki nie powinien szczególnie dziwić.
Przeczytaj recenzję Twierdza 2 - recenzja gry
Warstwa ekonomiczna gry doczeka się licznych usprawnień. Niektóre elementy zostaną przebudowane, pojawi się też kilka nowych opcji, z których będzie można skorzystać. Zacznijmy od liczb. Przewiduje się, iż w trakcie zabawy będziemy mogli postawić jeden ze 140 typów obiektów. Autorzy planują również około dwudziestu łańcuchów produkcyjnych. Część z nich pojawi się po raz pierwszy właśnie w kontynuacji. Przykładowo, będziemy mogli wytwarzać świece, które następnie zostaną wykorzystane w okolicznych kościołach. Same łańcuchy mają być dość rozbudowane, tak więc opanowanie tego elementu zabawy z pewnością stanie się jednym z priorytetów.
Warto również odnotować zwiększone znaczenie niektórych czynników znanych z pierwszej części Twierdzy. Świetnym przykładem może być religia, która wcześniej nie odgrywała zbyt dużej roli, teraz ma być zupełnie inaczej. Regularne uczęszczanie do kościoła zabierze co prawda naszym podwładnym sporo wolnego czasu, ale w zamian za to zwiększeniu (i to znacznemu) ulegnie ich współczynnik zadowolenia. Analogicznie jest w przypadku trunków, w tej sytuacji będziemy musieli zezwolić mieszkańcom na częste wizyty w tawernie, które w widoczny sposób obniżą jednak ich wydajność pracy.
Kolejna istotna nowość, z której autorzy drugiego Strongholda wydają się być szczególnie dumni to konieczność utrzymywania swoich włości w stanie względnej czystości. Odnoszę wrażenie, iż problem ten nie pojawiał się wcześniej w historycznych strategiach czasu rzeczywistego. W grze będziemy musieli między innymi zadbać o wysoki poziom higieny czy też zainteresować się usuwaniem zalegających ulice śmieci. Zignorowanie tego elementu rozgrywki może zaowocować różnymi typami chorób u naszych podwładnych, a w krytycznych sytuacjach doprowadzić nawet do wybuchu epidemii. Z pomocą przyjdą natomiast nowe typy zawodów. Średniowieczny śmieciarz będzie na przykład zajmował się regularnym usuwaniem odpadków. W grze pojawi się dość nietypowy zawód sokolnika. Będzie się on przede wszystkim interesował szczurami (które, jak wiadomo, przenoszą wiele różnych paskudztw) a konkretnie eliminowaniem małych żyjątek.
Autorzy drugiej części Strongholda zdają się też pokładać większy nacisk na ukazanie, w jaki sposób żyło się w średniowiecznym zamku. Będziemy mogli urządzać uroczyste wieczerze, turnieje rycerskie czy też tradycyjne kiermasze. Istotną rolę odegrają również tzw. punkty honoru, które będzie można w dalszej części gry wykorzystać na swoją korzyść. Na dziś niewiele jednak na ten temat wiadomo, z pewnością będą one jednak dość cenne. Aby móc zdobywać punkty honoru, będziemy musieli dawać dobry przykład podwładnym, a także uprzyjemniać im życie, na przykład organizując wspomniane przed chwilą turnieje czy kiermasze.
Na rozbudowie modelu ekonomicznego lista usprawnień drugiej Twierdzy oczywiście się nie skończy. Równie ważną rolę będzie odgrywał aspekt militarny. Doświadczonych strategów ucieszą z pewnością bardziej realistyczne rozwiązania podczas zdobywania zamków czy twierdz. W drugiej części Strongholda zwykli piechurzy nie będą już mogli burzyć murów zamków. Mnie osobiście rozwiązanie to niezwykle cieszy. Dziwi tylko trochę fakt, iż dopiero teraz producenci przejrzeli na oczy, wszak problem ten pojawiał się już w wiekowym Age of Empires. Aby móc zdobyć twierdzę, będziemy musieli skorzystać z cięższego sprzętu lub (w ostateczności) drabin. Zabawa nie będzie jednak realistyczna w każdym jej aspekcie, przykładowo, inżynierowie stosunkowo szybko będą mogli zrekonstruować zniszczone fragmenty murów.