Medieval Lords: Buduj, Broń, Zdobywaj - zapowiedź - Strona 2
Osadzona w Średniowieczu gra, pomimo całej historycznej otoczki, w żadnym stopniu nie będzie bazowała na prawdziwych wydarzeniach. Pod tym względem „Medieval Lords” przypominać będzie raczej słynną serię „The Settlers”.
Przeczytaj recenzję Medieval Lords: Buduj, Broń, Zdobywaj - recenzja gry
Równie ważną rolę odegrają budynki publiczne (np. szkoła, tawerna czy kościół), każdy z nich ma charakteryzować się określonym zasięgiem. Gracz będzie więc musiał w taki sposób je rozplanować, aby obejmowały swą powierzchnią możliwie jak największą liczbę domostw. Tych, którzy mieli już kontakt z seriami The Settlers czy Anno nie powinny te obowiązki w żaden sposób zaskoczyć. W przeciwieństwie do wspomnianych przed chwilą tytułów konieczne będzie natomiast stawianie murów, dzięki którym utworzy się mniejszy bądź większy średniowieczny gród. Autorzy nie przewidują pokojowych metod rozwiązywania problemów, prędzej czy później pojawi się więc konieczność chronienia mieszkańców przed zakusami wrogo nastawionych nacji. Pod tym względem Medieval Lords ma być stosunkowo realistyczny, gracz będzie nie tylko musiał zadbać o odpowiednie rozplanowanie militarnych konstrukcji, ale i postawić sam gród we właściwym miejscu. Przykładowo, wzgórze zapewni świetną pozycję do obrony, ale znacząco ograniczy możliwości rozbudowy. Z tym elementem rozgrywki związana jest natomiast jedna ciekawostka. Autorzy chwalą się, że ich produkt jako pierwszy umożliwi postawienie całego miasta w realnym trójwymiarze i wybranym przez siebie miejscu (bez udziału niewidzialnych „siatek”). Osobiście nie widzę w tym żadnej rewolucji, można mieć natomiast nadzieję, iż sam proces dołączania budynków przebiegnie w dużej mierze raczej bezboleśnie.
Świetnym patentem wydaje się automatyczne podczepianie drogi od postawionego budynku do głównej ścieżki. Z pewnością przyśpieszy to sam proces rozbudowy osady. Z racji tego, iż gra będzie rozgrywana w trójwymiarowym otoczeniu (o sprawach wizualnych powiem nieco później) budynki będą mogły być dowolnie obracane, tak aby możliwie jak najlepiej zagospodarować posiadany teren. Gracz będzie mógł również ustalać pozornie nieistotne szczegóły, jak na przykład wielkość pola przy chacie rolnika. Skoro już wspomniałem o mieszkańcach, to warto dodać, iż trzeba będzie na bieżąco zaspokajać ich rosnące potrzeby. Przewiduje się aż sześć różnych typów zachcianek, gracz będzie musiał dostarczać im wodę, pożywienie czy też odpowiednią dozę rozrywki, w zamian za to pobierze podatki, dzięki którym utrzyma posiadane ziemie czy też wzmocni fortyfikacje osady. Na dalszy plan mają natomiast zejść surowce, przewiduje się, iż będzie ich niewiele, prawdopodobnie nie pojawią się też żadne utrudnienia związane z ich pozyskiwaniem. Autorzy gry zdają się skupiać uwagę gracza na obraniu prawidłowej ścieżki rozwoju.
Na pokojowym stawianiu osady zabawa się jednak nie skończy. Dwa pozostałe słowa z podtytułu Medieval Lords są związane z militarnym aspektem zabawy. O konieczności chronienia mieszkańców przed wrogimi atakami co nieco już wspomniałem. Dodam tylko, iż równie ważne będzie przygotowanie do inwazji (niszczenie okolicznych mostów, intensywny zwiad) oraz rozlokowanie żołnierzy wewnątrz grodu. Element ten, przynajmniej po tym co można było zobaczyć na trailerze, przypomina w pewnym stopniu wydaną jakiś czas temu grę Lords of the Realm III. Wiele rzeczy związanych z tym aspektem zabawy zostanie ukazanych w sposób symboliczny. Ci, którzy liczą na widowiskowe starcia z udziałem tysięcy jednostek mogą się srodze zawieść. Medieval Lords nie ma najmniejszych szans w starciu z widowiskowością produktów z serii Total War czy nawet nieco mniej popularnym American Conquest. Na pocieszenie dodam, że będzie można postawić kilka typów murów, oczywiście te bardziej wytrzymałe będą wymagały wyłożenia znacznie większej ilości złotych monet. To jeszcze nie wszystko, prędzej czy później trzeba będzie przystąpić do podbojów sąsiednich obszarów. Ten element zabawy ma być równie rozbudowany co dwa poprzednie. Aby w ogóle móc zarządzać własną armią, trzeba będzie postawić kilka określonych budynków i wysłać do nich wolnych chłopów. Gracz będzie mógł wyszkolić wiele typów wojsk – tradycyjną piechotę czy też łuczników. Pojawi się również opcja konstruowania machin oblężniczych, dzięki którym zdobędzie się pozostałe grody. Pomimo tego, iż nie podano jeszcze dokładnych danych, można raczej spokojnie stwierdzić, iż akcja gry będzie rozgrywała się na terenie Europy, a wśród dostępnych nacji pojawią się Wikingowie czy Celtowie.