Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 6 lutego 2001, 11:52

autor: Andrzej Jerzyk

Wizardry 8 - zapowiedź - Strona 2

Czy nadchodzący produkt niewielkiej firmy Sir-Tech zapewni nam tyle przygód co wcześniejsze części tego znakomitego cyklu ? Autorzy obiecują kilkaset godzin zabawy, wspaniałą grafikę i ogromny świat gry. Przyjrzyjmy się bliżej temu tytułowi.

Przeczytaj recenzję Wizardry 8 - recenzja gry

WALKA

Rozpocznę może od tego, z czym (kim) będziemy walczyć. Autorzy twierdzą, że przygotowali ponad 100 unikalnych, trójwymiarowych modeli naszych przeciwników. Jeżeli dodać do tego fakt, że ten sam potwór może występować w kilku odmianach (patrz Wizardry 7), to wynikiem będzie blisko 300 różnych oponentów ! Brzmi smakowicie... A Sir-Tech obiecuje nam także, że potwory będą różnić się nie tylko siłą, ale i wielkością. Zobaczymy więc zarówno malutkie (choć groźne) owady, jak i ogromne potwory morskie.

Jak już wspomniałem, Wizardry pozwolą nam kierować grupą sześciu śmiałków. Obsługa tak prozaicznej czynności jaką jest walka, staje się dość skomplikowana, gdy musimy zadbać o sześć postaci naraz. W takiej sytuacji koniecznością staje się turowy system rozgrywania walk. Ten zaimplementowany w Wizardry 8 nie ma się zbyt różnić od swego pierwowzoru z części poprzednich. Nadal będziemy po kolei wybierać czynności dla członków naszej grupy, podczas gdy komputer będzie robił to samo dla potworów. Wynik będzie odtwarzany po wyliczeniu wszystkiego przez naszą maszynę. Jeżeli mam być szczery, to akurat tego nie uważam za silną stronę Wizardry – pamiętam jak nużące staje się wielokrotne naciskanie klawiszy, po to tylko, by nie zadać czasem nawet jednego celnego ciosu...

Jednym z ulepszeń systemu walki ma być położenie większego nacisku na strategię podczas starcia z wrogiem. Teraz możemy być już zaatakowani ze wszystkich stron, co zmienia odwieczną zasadę w grach cRPG – bitni z przodu, magowie z tyłu. Tutaj większą skuteczność przyniesie zastosowanie formacji, w której otoczymy magów wojownikami, na kształt pierścienia.

No i magia – gra ma oferować ponad 90 różnych czarów, każdy o unikalnym wyglądzie graficznym i z oryginalnym dźwiękiem. A każdy czar ma być dostępny na kilku różnych poziomach mocy, co pozwoli nie wyjść im z użytku do końca gry. Ogólnie, magia podzielona została na sześć kręgów – ziemia, woda, ogień, powietrze, umysł, magia boska. Każdy czar z każdej szkoły występuje na 7 poziomach mocy. Poza tym, rozróżnione zostały czary atakujące jednego lub grupę wrogów, czary działające na cały obszar itd.

OPRAWA

Wizardry 8 mają posiadać całkowicie nowy engine 3D, obsługujący wszelkie standardy dzisiejszego dnia, czyli dynamiczne światła, tryb high-color w wysokiej rozdzielczości, dopracowane modele postaci czy czarujący (podobno) tryb zmiany pór dnia. Poza tym drużyna będzie oczywiście posuwać się już płynnie, a nie jak to miało miejsce w Wizardry 7 – skokami. Sądząc po screenach, gra pod względem grafiki zaprezentuje nam coś naprawdę niespotykanego w dotychczasowej historii gier tego typu. Niespotykanego pod warunkiem, że premiera gry nastąpi w niezbyt dalekiej przyszłości, bo boję się że zbyt długie odwlekanie wprowadzenia gry do sprzedaży może obniżyć wartość oprawy audio-wizualnej gry.

Do udźwignięcia tej wspaniałej grafiki niezbędny będzie akcelerator grafiki 3D, choć autorzy rozważają jeszcze wprowadzenie trybu software.

PODSUMOWANIE

Gra jest zaplanowana jako stuprocentowe single-player. Autorzy nawet przez moment nie zamierzali dodać trybu multiplayer, gdyż według nich gra jest tak skomplikowana, że byłoby to prawie niemożliwe. Na szczęście gra ma szanse stać się jedną z najlepszych gier cRPG jakie w życiu widzieliśmy i brak multiplayera fanatykom prawdziwych cRPG nie powinien specjalnie zaszkodzić.

Również zapowiadane wymagania sprzętowe nie są zbyt wygórowane, więc gra powinna śmigać na każdym przeciętnym blaszaku.

Cóż... po dość suchych latach dla prawdziwych cRPG (prawdziwych to znaczy innych niż Diablo i Baldursy) rok 2001 zapowiada się dość optymistycznie. Możemy liczyć na kilka bardzo ambitnych tytułów, nad którymi prace trwają już od kilku lat. Jednym z najbardziej spektakularnych projektów jest właśnie ósma część Wizardry. Każdy fan cRPG niech lepiej już teraz dopisze ją do swoich „most wanted”.

Jeż

The Elder Scrolls VI - jaki powinien być następca Skyrima?
The Elder Scrolls VI - jaki powinien być następca Skyrima?

Przed premierą

Bethesda Softworks nie pozostawia nam złudzeń – upłynie jeszcze dużo czasu, zanim The Elder Scrolls VI trafi do naszych rąk. Jednak od premiery Skyrima minęło już prawie pięć lat, więc to pytanie samo ciśnie się na usta: czego oczekujemy od jego następcy?

Elveon - przed premierą
Elveon - przed premierą

Przed premierą

Gods: Kraina Nieskończoności nie było może wielkim hitem, ale też nie było kompletną porażką. Czy to samo, słowiańskie spojrzenie na RPG, wsparte silnikiem Unreal 3 i kilkoma dobrymi pomysłami, może przynieść Elveonowi sukces?

Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2
Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2

Przed premierą

Drugi rok z rzędu Ubisoft pokazuje na E3 świetne trailery Beyond Good & Evil 2. Problem polega na tym, że to czyste CGI, na podstawie którego nie da się niczego powiedzieć o samej grze. My mieliśmy możliwość zobaczenia gameplaya z BG&E2.