Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 21 października 2003, 15:13

autor: Jacek Hałas

Beyond Good & Evil - przed premierą - Strona 2

Beyond Good & Evil to ambitna przygodowa gra akcji stworzona przez Michela Ancela, twórcę słynnej serii Rayman. Akcja rozgrywa się w alternatywnej rzeczywistości na planecie Hyllis zamieszkałej przez pokojową nację Hyllian.

Przeczytaj recenzję Beyond Good & Evil - recenzja gry

Nasza bohaterka nie będzie ograniczona żadnymi poziomami, na których trzeba na przykład zebrać określoną ilość przedmiotów, aby móc przejść dalej. Otoczenie, w którym Jade się znajdzie, będzie można praktycznie dowolnie eksplorować. Kontynent, na którym rozgrywa się akcja gry, w założeniach ma być stosunkowo spory. Aby ułatwić sobie podróże do bardziej wyludnionych obszarów, będzie można skorzystać z poduszkowca. Jest to kolejna poważna innowacja, która z pewnością pozytywnie wpłynie na grywalność „Beyond Good And Evil”. Ciężko jest mi ocenić ten element zabawy na podstawie screenów, mogę tylko powiedzieć, że poduszkowiec prezentuje się nieźle i prawdopodobnie prowadzenie go będzie sprawiało niemałą frajdę. Co więcej, ma być on wykorzystany nie tylko do przemieszczania się pomiędzy oddalony od siebie lokacjami. Będzie również służył dwóm innym celom. Dzięki zamontowanym działkom laserowym możliwe mają być walki z innymi wrogo nastawionymi pojazdami czy na przykład potworami zamieszkującymi bagna (możliwość upgrade’u uzbrojenia). Od czasu do czasu ma się też pojawić możliwość stoczenia wyścigów. Wracając jednak na suchy ląd, oprócz fotografowania nasza bohaterka będzie przede wszystkim zajmowała się eksploracją nowych terenów w poszukiwaniu śladów prowadzących do odkrycia działań rządu. Autorzy obiecują wiele questów, także pobocznych. Mają one być urozmaicone. Obawiam się jednak, że nieco luźna tematyka gry może spowodować, iż żadnych problemów z ich zaliczaniem nie uraczymy.

Jade nie będzie osamotniona w swych działaniach. Przez znaczną część gry ma towarzyszyć jej dwóch stałych kompanów plus jeden tymczasowy. Ich śmierć będzie oznaczała automatyczną porażkę. Mam tylko nadzieję, że nie trzeba będzie się nimi nieustannie opiekować, zerkając, czy nie wpakowali się w jakieś kłopoty. Tyle dobrze, że autorzy obiecują możliwość ograniczonej kontroli nad nimi. Każdy z pomocników ma mieć swój oddzielny pasek zdrowia, będzie mu można również oddawać niektóre przedmioty, np. apteczki. Na pocieszenie dodam, że sojusznicy Jade są dość oryginalni. Peyj jest inteligentnym... prosiakiem, który zachowuje się niczym człowiek. Jest on starym przyjacielem Jade. Nasza bohaterka jeszcze przed atakami ze strony DomZ prowadziła z nim sierociniec. Drugim z pomocników jest hologram o imieniu Spaniard. O nim praktycznie nic jeszcze nie wiadomo. Prawdopodobnie jednak, nawet pomimo materialnej nieobecności na polu walki będzie mógł być zraniony. W niektórych etapach w zastępstwie za Peyja ma pojawić się jego kumpel Double H, który z racji militarnych powiązań (do niedawna służył w wojsku) może okazać się nieocenionym pomocnikiem w zwalczaniu sił DomZ.

Pomimo że Jade jest dziennikarką, potrafi radzić sobie z wrogami. Autorzy, jak to zresztą jest teraz w modzie, obiecują, że będzie mogła działać z ukrycia bądź też staczać bezpośrednie walki. Zdecydowanie ciekawiej prezentuje się oczywiście ten drugi wariant. Nasza bohaterka przez cały czas ma przy sobie dwa cenne przedmioty: laskę Dai-Jo oraz rękawicę Gyro Disc Glove. Na dzień dzisiejszy wiadomo jedynie, jak będą wyglądały walki przy użyciu pałki. Oddzielne klawisze mają odpowiadać za wykonywanie ataków oraz uskakiwanie przed ciosami wroga. Z racji tego, że esencją „Beyond Good And Evil” jest eksploracja będą one znacznie uproszczone, tak żeby każdy mógł sobie z nimi poradzić. Wygląda więc na to, że problemem będą tylko bossowie, których z pewnością nie zabraknie.

Jacek Hałas

Jacek Hałas

Z GRYOnline.pl współpracuje od czasów „prehistorycznych”, skupiając się na opracowywaniu poradników do gier dużych i gigantycznych, choć okazjonalnie zdarzają się i te mniejsze. Oprócz ponad 200 poradników, w swoim dorobku autorskim ma między innymi recenzje, zapowiedzi oraz teksty publicystyczne. Prywatnie jest graczem niemal wyłącznie konsolowym, najchętniej grywającym w przygodowe gry akcji (najlepiej z dużym naciskiem na ciekawą fabułę), wyścigi i horrory. Ceni również skradanki i taktyczne turówki w stylu XCOM. Gra dużo, nie tylko w pracy, ale także poza nią, polując – w granicach rozsądku i wolnego czasu – na trofea i platyny. Poza grami lubi wycieczki rowerowe, a także dobrą książkę (szczególnie autorstwa Stephena Kinga) oraz seriale (z klasyki najbardziej Gwiezdne Wrota, Rodzinę Soprano i Supernatural).

więcej

Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2
Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2

Przed premierą

Drugi rok z rzędu Ubisoft pokazuje na E3 świetne trailery Beyond Good & Evil 2. Problem polega na tym, że to czyste CGI, na podstawie którego nie da się niczego powiedzieć o samej grze. My mieliśmy możliwość zobaczenia gameplaya z BG&E2.

Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi
Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi

Przed premierą

Escape from Tarkov zapowiada się na najbardziej realistyczny symulator przebywania na nieprzyjaznym terenie. Mechanizmy zabawy są bardzo proste – największe przeszkody czają się zupełnie gdzie indziej.

Inner Chains - nadciąga nowy, polski i mroczny FPS
Inner Chains - nadciąga nowy, polski i mroczny FPS

Przed premierą

Debiutancka produkcja studia Telepaths’ Tree kusi klimatycznym światem wykorzystującym potencjał silnika Unreal Engine oraz obietnicą połączenia horroru z wartką akcją i interesującą opowieścią.