Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 21 października 2003, 15:13

autor: Jacek Hałas

Beyond Good & Evil - przed premierą

Beyond Good & Evil to ambitna przygodowa gra akcji stworzona przez Michela Ancela, twórcę słynnej serii Rayman. Akcja rozgrywa się w alternatywnej rzeczywistości na planecie Hyllis zamieszkałej przez pokojową nację Hyllian.

Przeczytaj recenzję Beyond Good & Evil - recenzja gry

Artykuł powstał na bazie wersji PC.

Mało kto tak dobrze zna się na platformówkach jak Michael Ancel. Osobom, które nie mają pamięci do nazwisk (w tym przypadku chodzi o ważne osobistości z branży komputerowej) przypomnę tylko, że był on odpowiedzialny za trzy części kultowego „Raymana”. Nie będę chyba osamotniony w opinii, iż był to jeden z lepszych reprezentantów gatunku zręcznościowek, w jaki mieli okazję pograć posiadacze PeCetów. Pomimo sukcesu trzeciej części „Raymana”, kontynuowanie przygód ludzika pozbawionego kończyn panu Ancelowi najwyraźniej się znudziło. Zajął się zupełnie innym dziełem. Słowa tego użyłem nie bez powodu. „Beyond Good And Evil”, bo o nim tu mowa, zachowuje przyjemny, nieco dziecinny (co nie oznacza, że gra nie podobała się starszym graczom - ja przy „Raymanie” świetnie się bawiłem) styl zabawy. Jednocześnie możemy liczyć na wiele innowacji, które do „Raymana” raczej by nie pasowały. „Beyond Good And Evil” ukaże się zarówno na PeCety, jak i konsole. O ile właściciele Next-Genów mają istny wysyp podobnych tytułów (np. „Primal”, „Sly Raccoon”), to my, posiadacze „blaszaków”, powinniśmy się tą pozycją zainteresować. Platformówek jest coraz mniej, tym bardziej więc cieszy, że ta konkretna dobrze się zapowiada.

Akcja „Beyond Good And Evil” rozgrywa się w fikcyjnym świecie Hyllis. Zamieszkuje go dużo pokojowo nastawionych ras, które jednak od wielu stuleci nękane są nieustannymi wojnami z najeźdźcami (w tym przypadku jest o rasa DomZ) pragnącymi zagarnąć cenną, z ich punktu widzenia, planetę. Na bohaterkę gry wybrano zamieszkującą Hyllis dziennikarkę o imieniu Jade. Po tym, jak rząd ogłosił zwycięstwo nad najeźdźcami, wyrusza na własną „krucjatę”, nie wierząc w obietnice zwycięstwa. Bardzo szybko znajduje wspólny język z przedstawicielami tutejszego ruchu oporu (zwie się on IRIS), który będzie ją wspierał w działaniach mających na celu... Nie, nie powiem, żeby nie psuć zabawy. Jak się można domyślać, Jade w trakcie swego prywatnego śledztwa przemierzy wiele ciekawych lokacji i stawi czoła niezliczonym przeciwnościom losu, próbując dociec prawdy.

Jedna z największych zmian, różniących „Beyond Good And Evil” od „Raymana”, to częściowe odejście od typowo platformowych zadań w stylu zbierania monet czy innych przedziwnych przedmiotów albo nieustannego skakania na coraz wyżej usytuowane półeczki. Autorzy chcieli stworzyć coś nowego. Wygląda na to, że są na dobrej drodze. Przede wszystkim, z racji tego, że Jade jest dziennikarką, wykonywane w trakcie zabawy czynności będą bezpośrednio wiązały się z jej profesją. Jednym z najważniejszych elementów gry ma być... praca zarobkowa! Jade obyta jest z aparatem fotograficznym, który cały czas ma przy sobie. Z pewnością nie zawaha się też z niego skorzystać. Nie wiadomo jeszcze, czy będą się jej trafiały zlecenia ze strony NPC-ów (np. polegające na fotografowaniu tajnych miejsc czy osób podejrzanych o korupcję). Pewnym można być natomiast tego, że cenne okażą się fotki rzadkich roślin czy zwierząt. Po powrocie do miasta będzie można je sprzedać, oczywiście za rozsądną cenę.

Jacek Hałas

Jacek Hałas

Z GRYOnline.pl współpracuje od czasów „prehistorycznych”, skupiając się na opracowywaniu poradników do gier dużych i gigantycznych, choć okazjonalnie zdarzają się i te mniejsze. Oprócz ponad 200 poradników, w swoim dorobku autorskim ma między innymi recenzje, zapowiedzi oraz teksty publicystyczne. Prywatnie jest graczem niemal wyłącznie konsolowym, najchętniej grywającym w przygodowe gry akcji (najlepiej z dużym naciskiem na ciekawą fabułę), wyścigi i horrory. Ceni również skradanki i taktyczne turówki w stylu XCOM. Gra dużo, nie tylko w pracy, ale także poza nią, polując – w granicach rozsądku i wolnego czasu – na trofea i platyny. Poza grami lubi wycieczki rowerowe, a także dobrą książkę (szczególnie autorstwa Stephena Kinga) oraz seriale (z klasyki najbardziej Gwiezdne Wrota, Rodzinę Soprano i Supernatural).

więcej

Po co komu nowe Heroes of Might and Magic, skoro nadchodzi Songs of Conquest
Po co komu nowe Heroes of Might and Magic, skoro nadchodzi Songs of Conquest

Przed premierą

W niszy, która powstała po porzuceniu przez Ubisoft serii Heroes of Might and Magic sukcesy odnosić mogą mniejsi twórcy, tacy jak Lavapotion. Ich Songs of Conquest może być najlepszą grą w stylu „hirołsów” od czasów kultowej trójki.

STALKER 2 – jak może wyglądać powrót do Strefy?
STALKER 2 – jak może wyglądać powrót do Strefy?

Przed premierą

W jednym z „fałszywych” zakończeń gry S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla bohater wyraża życzenie: „Chcę, by Zona zniknęła”. I rzeczywiście, cykl, który dał nam Strefę, zaginął na lata – aż teraz nagle zapowiedziano jego kontynuację. Czy to może się udać?

Graliśmy w My Summer Car – samochodowy survival dla wytrwałych
Graliśmy w My Summer Car – samochodowy survival dla wytrwałych

Przed premierą

Lato, urlop, własna bryka – My Summer Car brzmi jak lekka, wakacyjna przygoda, ale w rzeczywistości to hardkorowy symulator dla wytrwałych.