Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 29 kwietnia 2003, 11:18

autor: Krzysztof Marcinkiewicz

Far Cry - przed premierą - Strona 4

Far Cry jest szybką grą akcji FPS posiadającą wiele elementów taktycznych. Cała akcja toczy się na kilku wyspach pełnych bujnej roślinności, na których przeprowadzane są eksperymenty genetyczne...

Przeczytaj recenzję Far Cry - recenzja gry

Z upału w El Ninio.

Silnik posiada jeszcze jedną ciekawą wtyczkę – dynamiczne zmiany warunków atmosferycznych i ich interakcje ze środowiskiem gry. Do tej pory misje rozgrywały się przy określonej pogodzie – albo słoneczny dzień, albo ulewa, mgła lub zamieć itp. W Far Cry jest inaczej. Zabawę możemy zacząć w słoneczny i upalny poranek, który nagle zmieni się w prawdziwe ulewę. W końcu wyspy na Pacyfiku narażone są najbardziej na przeróżne tajfuny. Wichury i ulewy będą wpływać na szybkość naszego przemieszczania się, tworzyć kałuże, a nawet mają zmieniać piaszczyste podłoże w błoto. Pod tym kątem Far Cry zwiastuje swoisty przełom.

Grasz w to, co widzisz

Edytor poziomów, jaki będzie dołączony do Far Cry, bardzo różni się od tych, które znamy z Quake’a, czy Unreala II. Tutaj wszystko opiera się na mapie kolorów (będącej konturami wyspy-poziomu), oraz mapy wysokości (która decyduje gdzie na poziomie teren będzie wklęsły, a gdzie wypukły). Jest to o tyle innowacja, że kształt wyspie możemy nadać już nawet w zwykłym windowsowym Paincie. Następnie przygotowujemy czarno-białą mapę wysokości i wgrywamy to do edytora. Teraz wystarczy wygenerować florę poziomu za pomocą kilku kliknięć myszki (musimy tylko zdecydować o gęstości zalesienia i jego rodzaju – palmy, czy lasy iglaste itp.). Po wykonaniu tych czynności pozostanie nam już tylko porozmieszczać, jak klocki Lego, obiekty z edytora (budynki, jednostki i inne modele). W każdej chwili będziemy mogli ręcznie zmodyfikować mapę wysokości i koloru i tu i ówdzie zaniżyć, bądź zawyżyć teren. Jeśli zechcemy to od razu będziemy mogli wypróbować stworzony poziom w akcji. Edytor posiada wbudowaną możliwość gry na tworzonych właśnie poziomach. Właściwie jedyny szkopuł tego edytora są obiekty. Nie będzie problemu abyśmy wprowadzili do niego własne budynki, czy inne modele, ale najpierw będziemy musieli je stworzyć. Do tego z kolei niezbędne będzie narzędzie pokroju 3D Studio Max’a, na które nie każdy może sobie pozwolić. Jednak CryTek zdaje się znalazł rozwiązanie tego problemu. Już teraz planuje się notorycznie wydawanie pakietów nowych obiektów, z których fani gry mogliby tworzyć poziomy urozmaicone nowymi modelami. Na ile to rozwiązanie okaże się skuteczne? Z odpowiedzią poczekajmy do premiery, do której wszystko może się zmienić. Od biedy CryTek wyda grę z edytorem i nie będzie się martwić o legalność oprogramowania twórców poziomów z nowymi obiektami.

Technikalia, a gdzie grywalnośc?

To, czy Far Cry okaże się grą wartą większej uwagi stoi jak na razie pod wielkim znakiem zapytania. CryTek ujawnia na bieżąco nowe rewelacyjne pluginy do swojego silnika, ale firma jest bardzo tajemnicza odnośnie merytoryki samej gry. Szczątkowe informacje na temat fabuły niewiele mówią o tym, jak atrakcyjny będzie dla nas scenariusz. Mówi się głośno o tym, że Far Cry to przygoda godna odcinka serialu Z Archiwum X, ale co z tego, skoro nie wiemy co właściwie o tym ma świadczyć? Technicznie nie można mieć ani jednego zarzutu do Far Cry. Pod tym kątem już jest to silnik mogący śmiało konkurować z Unreal Warfare użytym w Unreal II i Unreal Tournament 2003. Ale oprócz silnika potrzebna jest też grywalność, a ta bez dobrego scenariusza w dzisiejszych czasach nie istnieje (wyjątkiem potwierdzającym tę regułę jest Serious Sam). Far Cry zapowiadany jest na jesień tego roku, w tym samym czasie mają zostać wydane Xenus i S.T.A.L.K.E.R. Już latem ma zostać wydany Chrome, który jest bardzo podobny do omawianej dzisiaj gry. Prawdopodobnie to właśnie polski Chrome, a także S.T.A.L.K.E.R. i Xenus będą największymi konkurentami dla Far Cry. Ale o tamtych tytułach wiemy już bardzo dużo, zarówno od strony technicznej, jak i merytorycznej, przez co wiemy, czego możemy się spodziewać. Osobiście radzę dać Far Cry kredyt zaufania – trzeba mieć nadzieję, że twórcy tak ciekawego silnika potrafią stworzyć równie dobrą fabułę. W przeciwnym razie twórcom pozostanie jedynie płacz... rozpaczy.

Krzysztof „Kokosz” Marcinkiewicz

Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2
Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2

Przed premierą

Drugi rok z rzędu Ubisoft pokazuje na E3 świetne trailery Beyond Good & Evil 2. Problem polega na tym, że to czyste CGI, na podstawie którego nie da się niczego powiedzieć o samej grze. My mieliśmy możliwość zobaczenia gameplaya z BG&E2.

Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi
Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi

Przed premierą

Escape from Tarkov zapowiada się na najbardziej realistyczny symulator przebywania na nieprzyjaznym terenie. Mechanizmy zabawy są bardzo proste – największe przeszkody czają się zupełnie gdzie indziej.

Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock
Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock

Przed premierą

Choć obie części System Shock zyskały uznanie krytyków, żadna z nich nie okazała się komercyjnym hitem. Trudno więc dziwić się, że niewielu chciało zainwestować w jej kontynuację. Teraz, po kilkunastu latach, zapomniany cykl wreszcie powraca do życia.