Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 29 kwietnia 2003, 11:18

autor: Krzysztof Marcinkiewicz

Far Cry - przed premierą - Strona 3

Far Cry jest szybką grą akcji FPS posiadającą wiele elementów taktycznych. Cała akcja toczy się na kilku wyspach pełnych bujnej roślinności, na których przeprowadzane są eksperymenty genetyczne...

Przeczytaj recenzję Far Cry - recenzja gry

Podobnie jak w Postal 2 będziemy też mogli znęcać się nad ciałami naszych oponentów. Realistyczna fizyka sprawi, że postrzał w zwłoki spowoduje ich reakcję. Kopniak, albo przejechanie pojazdem również wpłynie na jego położenie i co równie ważne: ułożenie ciała. Tak samo rozpędzonym samochodem będziemy mogli potrącać strzelających do nas żołnierzy i w ten sposób ich zabijać. Podobna sprawa z wybuchami. Fale uderzeniowe będą wpływać na to, co dzieje się z jednostkami znajdującymi się w jej polu rażenia – i to zarówno ludzi, jak i pojazdy. A skoro już o nich wspomniałem to będzie je można wysadzać w powietrze, a ich wraki będą odrzucane – zgodnie z realiami praw fizyki – w powietrze, zaś przy upadku będą zapamiętywać kolizje ze wszelkimi obiektami. W ten sposób osiągnąć będziemy mogli spektakularne wypadki samochodowe (lub ich eksplozje) rodem z najdroższych hollywoodzkich superprodukcji.

Producenci chwalą się także, że rozwinęli technologię deformacji terenu znaną z Red Faction, jak na razie niewiele na ten temat wiadomo i z informacji opublikowanych wynika tylko, że wszelkie wybuchy będą wpływać na ukształtowanie terenu. Rzut granatu, czy wybuch ładunku wybuchowego, albo wystrzał z rakietnicy sprawi, że ziemia „rozbryzga” się dookoła pozostawiając dziurę w miejscu eksplozji. Ponieważ nic więcej na ten temat nie wiadomo pozostańmy jedynie przy wspomnieniu o tym elemencie silnika, jak i samej gry.

To co się dzieje, naprawdę nie istnieje

Ważna jest też fizyka modeli. Pod tym kątem gra nie ustępować będzie wydanym już hitom jak Unreal II, Postal 2, czy Devastation (wszystkie funkcjonujące zresztą na tym samym silniku). Jeśli podobało się Wam to co można było zrobić z ciałem przeciwnika w powyższych grach, oraz to jak reagował on na postrzały i wybuchy to w Far Cry dostaniecie o wiele więcej i – jak zapewniają producenci – bardziej realistycznie niż w jakiejkolwiek dotychczas wydanej grze. Odnosi się to również do obiektów występujących w grze. Praktycznie wszystko będziemy mogli przewrócić lub zniszczyć. Co ciekawe strzał w lampę oprócz tradycyjnego jej rozhuśtania sprawi jeszcze, że oświetlenie w pomieszczeniu zmieni się zgodnie z realistycznymi zasadami fizyki. Jeśli klosz przechyli się w którąś ze stron to z części pomieszczenia na chwile zniknie światło. CryTek bardzo się stara, aby ich technologia dynamicznego oświetlenia i cieniowania była o wiele lepsza niż w Doom III. Poprzeczka stoi bardzo wysoko, ale z tego co do tej pory zaprezentowano można się spodziewać, że cel ten zostanie zrealizowany, a w najgorszym przypadku będzie na równym poziomie co gra iD Softu. Ale to nie koniec realistycznej fizyki modeli. Oprócz ciał i obiektów będzie ona też wpływać na pojazdy, którymi będziemy mogli sterować w grze zgodnie z zasadami fizyki prawdziwego świata.

Poziomy bez podziału na sektory

W przeciwieństwie do silnika Unreal II gigantycznych rozmiarów tereny w Far Cry nie będą podzielone na segmenty, które co chwile trzeba będzie wczytywać. Jest to zdecydowana przewaga nad wyżej wymienionym engine’em, gdyż na rozległych mapach znajdować się będzie kolosalna ilość obiektów, a dodać trzeba, że silnik Far Cry optymalizowany jest na procesory P3 500. Na obszarze o rozmiarach kilku do kilkunastu kilometrów kwadratowych znajdować się będą gęste dżungle, kompleksy militarne, mnóstwo przeciwników (którzy cały czas będą żyć własnym życiem).

Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2
Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2

Przed premierą

Drugi rok z rzędu Ubisoft pokazuje na E3 świetne trailery Beyond Good & Evil 2. Problem polega na tym, że to czyste CGI, na podstawie którego nie da się niczego powiedzieć o samej grze. My mieliśmy możliwość zobaczenia gameplaya z BG&E2.

Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi
Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi

Przed premierą

Escape from Tarkov zapowiada się na najbardziej realistyczny symulator przebywania na nieprzyjaznym terenie. Mechanizmy zabawy są bardzo proste – największe przeszkody czają się zupełnie gdzie indziej.

Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock
Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock

Przed premierą

Choć obie części System Shock zyskały uznanie krytyków, żadna z nich nie okazała się komercyjnym hitem. Trudno więc dziwić się, że niewielu chciało zainwestować w jej kontynuację. Teraz, po kilkunastu latach, zapomniany cykl wreszcie powraca do życia.