Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 20 sierpnia 2018, 18:00

autor: Grzegorz Misztal

Graliśmy w Anno 1800 – czy to będzie najpiękniejsza gra strategiczna? - Strona 2

Licząca sobie już dwadzieścia lat seria Anno przy okazji dwóch ostatnich odsłon straciła rozpęd. Ubisoft i Blue Byte chcą wrócić do łask, wracając do historii. Przy okazji w grze pojawiło się sporo nowości, które mieliśmy okazję przetestować.

ANNO 1800
  1. Data premiery: 26 lutego 2019
  2. Producent: Blue Byte
  3. Platformy: PC

Dwie ostatnie gry z serii Anno zrezygnowały z historycznego entoruage’u i przeniosły akcję w przyszłość – Anno 2205 umożliwiło nawet graczom zbudowanie pierwszej kolonii na Księżycu. Próby zmiany klimatu nie spotkały się jednak z przychylnością fanów i zapewne właśnie dlatego studio Blue Byte wraca do korzeni. Tym razem, zamiast budować rakiety kosmiczne, będziemy wodować statki parowe w czasach rewolucji przemysłowej. Wyjazd do Moguncji na pokaz prasowy Anno 1800 utwierdził mnie w przekonaniu, że była to słuszna decyzja.

Wiek pary i elektryczności

Zamiast więc dokonywać kolonizacji ciał niebieskich cofniemy się w czasie do XIX wieku – stulecia przełomowych odkryć i rozwoju technologii. Siódma odsłona serii Anno wzorowana jest na historycznych wydarzeniach i pozwoli wziąć udział w gwałtownym rozwoju przemysłowym naszego miasta i jego kolonii. Rosnące potrzeby mieszkańców skłonią nas do budowy fabryk i zakładów opartych na elektryczności – miasto na naszych oczach będzie przekształcać się w industrialnego giganta.

Twórcy zapowiedzieli, że w dniu premiery dostaniemy trzy tryby rozgrywki – kampanię fabularną, tryb sandboksowy (w tym możliwość gry z SI) oraz tryb sieciowy. Szczególnie cieszy powrót „piaskownicy” – autorzy obiecują wprowadzenie licznych opcji i urozmaiceń, które powinny istotnie wydłużyć czas spędzony z tym tytułem. W przeciwieństwie do poprzedniej części gra już na starcie ma oferować więcej zawartości.

WSZĘDZIE TA DZIEWIĄTKA

Anno 1602, 1503, 1701, 1404, 2070, 2205, a teraz 1800. Co łączy wszystkie tytuły gier z tej serii? Suma cyfr zawsze wynosi 9. Czy ma to jakiekolwiek znaczenie? Raczej nie, ale wiemy, że dzięki temu możemy spodziewać się kolejnych odsłon w latach 900, 1080, 1206, 1350 czy też 2403.

Stare, dobre Anno...

Jeśli chodzi o mechanikę rozgrywki w roku 1800, jest ona bliźniaczo podobna do tej z wcześniejszych odsłon. W ramach pokazu miałem możliwość przetestowania kampanii, bez otoczki narracyjnej i kolejnych wyzwań – ot, spokojna rozbudowa na sporej wyspie. Rozgrywkę rozpoczynamy ze stocznią i zacumowanym statkiem. Początkowo stawiamy domy farmerom, zakładamy targowisko i wznosimy podstawowe budynki generujące surowce. Następnie skupiamy się na spełnieniu potrzeb mieszkańców, tworząc bardziej zaawansowane łańcuchy produkcyjne, które przyczyniają się do wytworzenia alkoholu czy ubrań.

Graliśmy w Anno 1800 – czy to najpiękniejsza gra strategiczna? - ilustracja #1

ANNO W RĘKACH FANÓW?

Podczas prac nad kolejnym Anno Blue Byte uruchomiło stronę Anno Union, gdzie sympatycy serii mogli wypowiedzieć się na temat jej przyszłości. W kolejnych devblogach i streamach twórcy prezentowali efekty swojej pracy, skrupulatnie gromadząc informacje o oczekiwaniach i preferencjach graczy.

Studio pozwoliło społeczności głosować na statki, budynki czy dodatkowe mechanizmy rozgrywki – zaimplementowano nawet jedną ze stworzonych przez fanów wysp, umieszczając na niej honorową tabliczkę.

Każda grupa społeczna pracuje w innych obiektach i ma określone potrzeby konieczne do spełnienia (screen z wersji alfa).

Po zaopatrzeniu się w wytworzone dobra farmerzy mogą „awansować” na robotników, co w efekcie daje nową grupę społeczną, z bardziej wygórowanymi potrzebami. Odblokowujemy przy tym mocniej zaawansowane budynki – kopalnie, fabryki czy szkoły. Tutaj zabawa się zapętla i ponownie dążymy do pozyskania luksusowych towarów.

Choć przedstawiony schemat jest prosty i dobrze już znany, gra wciąga i mocno angażuje. Rozbudowa miasta okazuje się niezwykle przyjemna. Interfejs jest naprawdę intuicyjny i nawet osoby mające pierwszy kontakt z serią szybko opanują sterowanie i zasady rozgrywki.

Po co komu nowe Heroes of Might and Magic, skoro nadchodzi Songs of Conquest
Po co komu nowe Heroes of Might and Magic, skoro nadchodzi Songs of Conquest

Przed premierą

W niszy, która powstała po porzuceniu przez Ubisoft serii Heroes of Might and Magic sukcesy odnosić mogą mniejsi twórcy, tacy jak Lavapotion. Ich Songs of Conquest może być najlepszą grą w stylu „hirołsów” od czasów kultowej trójki.

STALKER 2 – jak może wyglądać powrót do Strefy?
STALKER 2 – jak może wyglądać powrót do Strefy?

Przed premierą

W jednym z „fałszywych” zakończeń gry S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla bohater wyraża życzenie: „Chcę, by Zona zniknęła”. I rzeczywiście, cykl, który dał nam Strefę, zaginął na lata – aż teraz nagle zapowiedziano jego kontynuację. Czy to może się udać?

Graliśmy w My Summer Car – samochodowy survival dla wytrwałych
Graliśmy w My Summer Car – samochodowy survival dla wytrwałych

Przed premierą

Lato, urlop, własna bryka – My Summer Car brzmi jak lekka, wakacyjna przygoda, ale w rzeczywistości to hardkorowy symulator dla wytrwałych.