Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 21 marca 2003, 10:17

autor: Mateusz "Gabriel Angel"

Shadowbane - zapowiedź - Strona 3

Akcja gry toczy się w krainie fantasy pogrążonej w chaosie po zdradzieckim zgładzeniu króla Cambruin’a. Główny nacisk położony został nie na walkę ze złymi bestiami zamieszkującymi krainę lecz na pojedynki pomiędzy samymi graczami.

Przeczytaj recenzję Shadowbane - recenzja gry

To właśnie druga siła napędowa tej gry. Praktycznie całkowity brak restrykcji jeśli chodzi o system PvP (Player vs Player). Atakować można każdego, kto nam się nie spodoba, po czym zabrać to co miał przy sobie. Nie ma się jednak czym martwić, SB nie stanie się drugą Ultima Online, gdzie było mnóstwo graczy zabijających z zimną krwią, dla łupu czy dla zabawy. W SB nie ma miejsca dla osób, które chcą się stać jednoosobową armią. Bardzo ciężko im funkcjonować w świecie, gdzie każdy wie, iż ten właśnie gracz jest tzw. PK (Player Killer). Nikt się z nimi nie liczy, bo zawsze można zebrać większą grupę osób, która na nich zapoluje.

PvP w Shadowbanie jest bardzo dobrze dopracowany i niestety mało tu miejsca dla graczy uwielbiających czysty RolePlaying, czyli polowanie na potwory dla przyjemności, kolekcjonowanie przedmiotów itd. Dla tych, którzy nie chcą się angażować w bitwy są oczywiście dostępne umiejętności związane z wyrabianiem zbroi czy broni, ale jest on bardzo słabo dopracowany i ubogi.

PvP, miasta - ich rozwój, funkcjonowanie - to temat rzeka. Warto jednak pokusić się o stwierdzenie, iż na wyższych poziomach ta gra opiera się na budowaniu cywilizacji oraz ich upadku.

Tuż za rogiem

Premiera tuż tuż. Podczas trwających ponad rok beta testów, usunięto wiele uciążliwych błędów i dosyć dobrze zbalansowano występujące profesje. Nie należy się jednak spodziewać, iż Shadowbane po premierze będzie grą bez skazy. To jest niemożliwe. Jak każdego tego rodzaju przedsięwzięcie, będzie ona rozbudowywana i łatana do momentu, w którym przestanie interesować graczy.

SB ma mnóstwo plusów. Ciekawy system PvP, idący bardziej w stronę DAoC i wymuszający współpracę między graczami a nie, dzięki bogu, gloryfikujący totalny chaos i walki 1vs1. Miasta zarządzane przez graczy nie wymagają żadnej rekomendacji. Bardzo podoba mi się także szybkość z jaką tworzy się i leveluje postać. To coś pomiędzy DAoC a AC2. Szybko ale nie można się zanudzić.

Ale z drugiej strony SB ma także mnóstwo minusów, o których jeszcze nie wspomniałem, a których przed premierą się nie ustrzeże. Brak systemu questów czy chociażby szybkich kill-task, dużo ujmuje jej, jako grze RPG. Na pewno cały system oblężeń miast będzie musiał być poprawiony. Podobnie jak w DAoC, tak i tutaj występuje problem tzw. lag’u grafiki. Przy 100 osobach na ekranie gra zaczyna się poważnie krztusić i nawet najlepszej maszynie ciężko udźwignąć ten pokaz slajdów. Jeśli chodzi o połączenie internetowe z serwerami, to nie ma na co narzekać. Ale zobaczymy jak wystartują prawdziwe serwery.

Efekty dźwiękowe i muzyka to jak w każdej innej grze z tego gatunku raczej dodatek, niż część gry. Duży problem stanowiła bariera związana z graniem międzykontynentalnym. Jeszcze parę miesięcy temu nie było wiadomo, czy gracze z Europy w ogóle pograją sobie w Shadowbane’a, ponieważ europejski wydawca zbankrutował, a Amerykanie nie chcieli dopuścić Europejczyków do swoich serwerów. Obecnie sytuacja wygląda już lepiej i wedle zapowiedzi, nic nie stoi na przeszkodzie zalogowania się na amerykańskich serwerach w dniu premiery.

25 Marca to na pewno nie wyrok dla Shadowbane’a. Pamiętam jak wyglądało DAoC przy starcie i wiem jak wygląda teraz - to dwie różne gry. I na pewno tak samo będzie w przypadku SB. Pozostaje odwieczne pytanie: „Czy warto wydawać te 10$ miesięcznie, by móc pograć w jedną grę ?”. Ja już od dawna znam odpowiedź i na pewno znajdziecie mnie w świecie Aerynth !

Gabriel Angel

The Elder Scrolls VI - jaki powinien być następca Skyrima?
The Elder Scrolls VI - jaki powinien być następca Skyrima?

Przed premierą

Bethesda Softworks nie pozostawia nam złudzeń – upłynie jeszcze dużo czasu, zanim The Elder Scrolls VI trafi do naszych rąk. Jednak od premiery Skyrima minęło już prawie pięć lat, więc to pytanie samo ciśnie się na usta: czego oczekujemy od jego następcy?

Elveon - przed premierą
Elveon - przed premierą

Przed premierą

Gods: Kraina Nieskończoności nie było może wielkim hitem, ale też nie było kompletną porażką. Czy to samo, słowiańskie spojrzenie na RPG, wsparte silnikiem Unreal 3 i kilkoma dobrymi pomysłami, może przynieść Elveonowi sukces?

Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2
Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2

Przed premierą

Drugi rok z rzędu Ubisoft pokazuje na E3 świetne trailery Beyond Good & Evil 2. Problem polega na tym, że to czyste CGI, na podstawie którego nie da się niczego powiedzieć o samej grze. My mieliśmy możliwość zobaczenia gameplaya z BG&E2.