Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 11 kwietnia 2017, 12:00

Frostpunk – survival w epoce pary i lodu od twórców This War of Mine - Strona 2

Polskie 11 bit studios zasłynęło świetnym This War of Mine. Kolejne dzieło ekipy, czyli Frostpunk, wpisze się w jej tradycję tworzenia ambitnych gier – tym razem przeniesiemy się do steampunkowej epoki lodu i pary, w której ludzkość mierzy się z mrozem.

Mroźne inspiracje

W Banished natura też była naszym wrogiem. - 2017-04-11
W Banished natura też była naszym wrogiem.

Wspomniałem już o Jacku Dukaju, jednak twórcy ujawnili nam jeszcze kilka innych mniej lub bardziej luźnych inspiracji. Pod względem artystycznym ważnym wpływem jest Dishonored z jego niesamowitym światem, napędzanym wielorybim tranem i ogarniętym szczurzą plagą. Miechowski i Stokalski wspominali również o survivalowej strategii Banished, podkreślając przy tym, że we Frostpunku warstwa społeczna będzie zdecydowanie wyraźniej nakreślona niż w produkcji Luke’a Hodorowicza.

XIX wiek to niezwykle zróżnicowana i ciekawa stylistyka, w którą elementy inspirowane choćby techniką czy architekturą Dishonored z pewnością świetnie się wpasują. Twórcy jednak zaznaczają, że nie należy brać tego dosłownie:

„Jest wiele elementów, którymi się inspirujemy, ale żaden z nich nie stanowi dla nas wykładni.”

11 bit studios przyzwyczaiło nas już do oryginalnego podejścia i z całą pewnością Frostpunk nie będzie tutaj wyjątkiem. Steampunkowa konwencja poszerzona o jednocześnie zbawienną i uciążliwą obecność lodu może być jednym z ciekawszych postapokaliptycznych światów. Wiek industrialny to również XIX-wieczny Londyn, dlatego spodziewałbym się wielu odniesień do tamtego specyficznego środowiska, w którym niesamowita i postępowa technika stawała się fetyszem.

Świat Dishonored też ma swoje mroźne strony – Tyvię – ale dla 11 bit studios wystarczająco inspirujące było samo industrialne Dunwall. - 2017-04-11
Świat Dishonored też ma swoje mroźne strony – Tyvię – ale dla 11 bit studios wystarczająco inspirujące było samo industrialne Dunwall.

Idzie zima bardzo zła

Nad produkcją pracuje obecnie na pełny etat ponad 40 osób, ale łącznie – wraz ze współpracownikami, dźwiękowcami i działem marketingu – jest ich niemal 100. Sukces This War of Mine pozwolił twórcom nabrać lodowatego wiatru w żagle i Frostpunk ma być dużą i głęboką grą. Cieszy również obecność Piotra Musiała, utalentowanego kompozytora znanego choćby ze ścieżki dźwiękowej do Wiedźmina 3: Krwi i wina. Przyznam, że jestem bardzo ciekaw, jaką muzykę dla duszy przygotuje nam ten młody artysta. Za oprawę filmową odpowiada natomiast sławne Platige Image (m.in. Wiedźmin 3, Kingsglaive: Final Fantasy XV czy zapowiedziany nowy film o przygodach Geralta), więc przy wsparciu Musiała może wyjść z tego naprawdę pamiętne dzieło sztuki.

Frostpunk – steampunkowy wiek pary i lodu od twórców This War of Mine - ilustracja #3

Piotr Musiał to młody i niezwykle utalentowany polski kompozytor muzyki wykorzystywanej w grach. Współpracował lub współpracuje między innymi z CD Projekt RED, People Can Fly, Farm 51 czy Platige Image. Tworzył muzykę do takich produkcji jak Wiedźmin 3: Krew i wino, Bulletstorm, This War of Mine czy Anomaly. Do jego pamiętnych utworów zaliczają się te z Wiedźmina, m.in. The Slopes of the Blessure czy The Banks of the Sansretour.

Zima stulecia w 2017 roku

W This War of Mine przeżywaliśmy losy pojedynczych postaci, we Frostpunku skala będzie większa. - 2017-04-11
W This War of Mine przeżywaliśmy losy pojedynczych postaci, we Frostpunku skala będzie większa.

Frostpunk planowo ma rozpocząć epokę lodowcową na PC już w drugiej połowie 2017 roku, ale twórcy wciąż nie pokazali choćby skrawka samej rozgrywki. Podzielili się jednak z nami tyloma szczegółami o swoim niezwykłym świecie, że trudno nie dać się uwieść. Gra dla dorosłych z dojrzałą, filozoficzną wręcz refleksją, a przy tym ciekawe połączenie wielu gatunków osadzonych w nieprzystępnym, skutym lodem świecie – czy to może się nie udać? Może. Ale wiedząc, kto stoi za tym projektem, oraz pamiętając interesujące This War of Mine, jesteśmy spokojni. Ta sroga zima nadejdzie już wkrótce i mam nadzieję, że zaskoczy nie tylko drogowców, ale także miliony graczy na całym świecie.

KONKRETY:

  1. Frostpunk to połączenie strategii z survivalem;
  2. rdzeniem gry ma być umiejętne zarządzanie społeczeństwem w mieście;
  3. rozgrywka w czasie rzeczywistym;
  4. akcja dzieje się w alternatywnej historii XIX wieku;
  5. świat Frostpunka został zniszczony przez lodowy kataklizm, a ludzkość niemal doszczętnie wyginęła;
  6. stawką gry jest przetrwanie całego rodzaju ludzkiego;
  7. podejmowane tematy mają dotyczyć znaczenia jednostki wobec ogółu w potrzebie, a gracz ma dokonywać trudnych wyborów, które zaważą na całym społeczeństwie;
  8. gra ma zawierać rozbudowane podłoże filozoficzne, a twórcy chcą stworzyć trudną grę dla dorosłego gracza;
  9. akcja gry toczy się w mieście, ostatnim bastionie ludzkości, choć twórcy wspominają, że gracz odwiedzi również tereny poza jego murami;
  10. w toku fabuły gracz może odkryć, co było przyczyną zlodowacenia;
  11. technologia ludzkości opiera się na parze i lodzie – gra silnie nawiązuje do konwencji steampunku;
  12. twórcy inspirują się m.in. powieścią Jacka Dukaja pt. Lód, grami Banished i Dishonored oraz XIX-wiecznym Londynem i steampunkiem w ogóle;
  13. gra ukaże się prawdopodobnie tylko na PC, choć twórcy nie wykluczają całkowicie jednoczesnego debiutu na konsolach;
  14. za muzykę odpowiada uznany polski kompozytor, Piotr Musiał;
  15. filmy w grze tworzy studio Platige Image;
  16. nad projektem pracuje łącznie około 100 osób.

Maciej Pawlikowski

Maciej Pawlikowski

Redaktor naczelny GRYOnline.pl, związany z serwisem od końca 2016 roku. Początkowo pracował w dziale poradników, a później mu szefował, z czasem został redaktorem prowadzącym Gamepressure, anglojęzycznego projektu adresowanego na Zachód, aby w końcu objąć sprawowaną obecnie funkcję. W przeszłości recenzent i krytyk literacki, publikował prace o literaturze, kulturze, a nawet teatrze w wielu humanistycznych pismach oraz portalach, m.in. Miesięczniku Znak czy Popmodernie. Studiował krytykę literacką i literaturę na Uniwersytecie Jagiellońskim. Lubi stare gry, city-buildery i RPG-i, w tym również japońskie. Wydaje ogromne pieniądze na części do komputera. Poza pracą oraz grami trenuje tenisa i okazyjnie pełni funkcję wolontariusza Pokojowego Patrolu Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy.

więcej

Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2
Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2

Przed premierą

Drugi rok z rzędu Ubisoft pokazuje na E3 świetne trailery Beyond Good & Evil 2. Problem polega na tym, że to czyste CGI, na podstawie którego nie da się niczego powiedzieć o samej grze. My mieliśmy możliwość zobaczenia gameplaya z BG&E2.

Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock
Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock

Przed premierą

Choć obie części System Shock zyskały uznanie krytyków, żadna z nich nie okazała się komercyjnym hitem. Trudno więc dziwić się, że niewielu chciało zainwestować w jej kontynuację. Teraz, po kilkunastu latach, zapomniany cykl wreszcie powraca do życia.

Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi
Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi

Przed premierą

Escape from Tarkov zapowiada się na najbardziej realistyczny symulator przebywania na nieprzyjaznym terenie. Mechanizmy zabawy są bardzo proste – największe przeszkody czają się zupełnie gdzie indziej.