Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 6 lipca 2016, 13:17

autor: Przemysław Zamęcki

Outlast 2 - gra zadebiutuje, gdy jej twórcy będą bali się w nią grać - Strona 3

Amerykańska prowincja gdzieś w Arizonie. Tajemnicza apokaliptyczna sekta, satanistyczne rytuały, groza i śmierć. W środku tego wszystkiego dziennikarz i jego zaginiona żona. W grze Outlast 2 twórcy z Red Barrels nie zamierzają żartować.

No właśnie. Tym, co ma cechować Outlasta 2, jest położenie znacznie większego nacisku na otwarte tereny. Pierwsza część była dość klaustrofobiczna, co skutecznie przyczyniało się do wzrostu współczynnika strachu. Otwarty obszar sprzyja rozluźnieniu atmosfery, choć wiele w tym przypadku zależy od tego, w jaki sposób autorzy podeszli do projektów lokacji. Nie ma co ukrywać, że kukurydziane pole, tak chętnie promowane w dostępnych materiałach, jest jedną z klisz, do jakich często sięgają twórcy horrorów. Ale skoro wciąż skutecznie potrafi przestraszyć, to czemu z niego nie skorzystać? Zaniedbane wiejskie obejścia, użyczające takich schronień jak wnętrze beczki czy wypełnione wodą koryto, również odpowiednio wpisują się w kanon, a straszenie za pomocą jump scare’ów będzie tu na porządku dzien... nocnym.

Outlast 2 - gra zadebiutuje, gdy jej twórcy będą bali się w nią grać - ilustracja #2

Jednym z najważniejszych wirtualnych horrorów jest gra Eternal Darkness: Sanity’s Requiem autorstwa Silicon Knights, wydana w 2002 roku na konsolę Nintendo GameCube. Ten psychologiczny thriller zabierał nas w podróż w czasie, gdzie na przestrzeni ponad dwóch tysięcy lat stawialiśmy czoła złu, wcielając się w dwanaście różnych person. Charakterystyczną cechę tytułu stanowiło wprowadzenie mechaniki szaleństwa – kiedy postać gracza była obserwowana przez wrogów, na ekranie pojawiały się halucynacje, dziwne zjawiska, kamera traciła orientację. Co to ma wspólnego z Outlastem? No cóż, obie firmy pochodzą z Kanady.

Philippe Morin twierdzi, że dobry horror to doświadczenie, które gracz zabiera ze sobą, kiedy kładzie się spać. Trudno przewidzieć, w jakim stopniu deweloperom uda się sprostać zadaniu, warto bowiem szczerze powiedzieć, że pierwsza odsłona cyklu nie wszystkich potrafiła odpowiednio przerazić. Być może zło w grze miało zbyt namacalny charakter, być może zabrakło w opowieści bardziej odrealnionych wątków, czegoś pozbawionego cielesnej powłoki, nadnaturalnego. Kamera pomagała widzieć w ciemnościach, ale nie dało się nią łapać duchów o powykręcanych twarzach, niczym w serii Project Zero. Mimo że w części drugiej pojawi się zdecydowanie więcej aspektów religijnych, a kultyści nie będą stronić od obrzędów satanistycznych, seria zapewne nadal będzie twardo trzymać się świata fizycznego, zostawiając nadprzyrodzone zjawiska innym. Szefowie Red Barrels są bardzo doświadczonymi twórcami gier (pracowali między innymi przy powstawaniu takich dzieł jak Prince of Persia: Piaski czasu, Assassin’s Creed czy cykl Splinter Cell) i zapewne doskonale wiedzą, jaki końcowy rezultat chcą osiągnąć. Jakiś czas temu buńczucznie zapowiedzieli, że produkt ukaże się dopiero wtedy, kiedy sami będą się bali w niego grać. Najwyraźniej już trzęsą portkami ze strachu, bowiem datę premiery wyznaczono na jesień tego roku. Outlast 2 wyjdzie w wersji na komputery PC oraz konsole PlayStation 4 i Xbox One.

Przemysław Zamęcki

Przemysław Zamęcki

Grał we wszystko na wszystkim. Fan retro gratów i gier w pudełkach, które namiętnie kolekcjonował. Spoczywaj w pokoju przyjacielu - 1978-2021

więcej

Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2
Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2

Przed premierą

Drugi rok z rzędu Ubisoft pokazuje na E3 świetne trailery Beyond Good & Evil 2. Problem polega na tym, że to czyste CGI, na podstawie którego nie da się niczego powiedzieć o samej grze. My mieliśmy możliwość zobaczenia gameplaya z BG&E2.

Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi
Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi

Przed premierą

Escape from Tarkov zapowiada się na najbardziej realistyczny symulator przebywania na nieprzyjaznym terenie. Mechanizmy zabawy są bardzo proste – największe przeszkody czają się zupełnie gdzie indziej.

Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock
Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock

Przed premierą

Choć obie części System Shock zyskały uznanie krytyków, żadna z nich nie okazała się komercyjnym hitem. Trudno więc dziwić się, że niewielu chciało zainwestować w jej kontynuację. Teraz, po kilkunastu latach, zapomniany cykl wreszcie powraca do życia.