Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 7 stycznia 2016, 13:43

autor: Przemysław Zamęcki

Zaginiony Agent Rockstara - gdzie przepadł szpiegowski hit na PlayStation 3? - Strona 3

Mroki historii skrywają wiele nieukończonych projektów gier. Gdy się chwilę zastanowić, można dojść do wniosku, że to jednak dobrze, iż Duke Nukem Forever się ukazał. Takiego szczęścia do tej pory nie miał Agent – tajemniczy projekt Rockstara.

Ten tekst był przygotowany przed premierą gry.

Sprawa wydania Agenta przycichła. Tego, że pomiędzy Sony a Rockstarem nie panują w związku z tym najlepsze stosunki, można się tylko domyślać z wypowiedzi udzielonej przez Trettona telewizji GTTV w 2012 roku. Zapytany przez Geoffa Keighleya, czy gra nadal znajduje się w produkcji, prezes SCEA odpowiedział: „[...] Pracuję dla Sony Computer Entertainment. W chwili gdy zacznę pracować dla Rockstara, udzielę ci informacji o Agencie, ale sugeruję, żebyś porozmawiał z nimi. Tak mówię od pięciu lat i nie zamierzam tego zmieniać”.

Zaginiony Agent Rockstara - gdzie przepadł szpiegowski hit na PlayStation 3? - ilustracja #1

Od tego czasu minęło trzy i pół roku, w trakcie których Agent zapadł się pod ziemię. Interesujący jest jednak fakt, że w internecie nadal działa oficjalna strona gry. „Na wyłączność PlayStation 3” – dumnie głosi napis. Okazuje się, że nie tylko gracze zapomnieli o zapowiadanej produkcji, ale to samo przytrafiło się chyba też jej deweloperowi. Przynajmniej jeśli chodzi o edycję na PS3, która bez wątpienia nie ujrzy już światła dziennego. Być może jednak projekt nie jest zupełnie martwy. W lipcu 2013 roku Rockstar przedłużył bowiem prawa do swoich marek, wśród których nie brakowało interesującego nas tytułu. Nawet logo się nie zmieniło: AGENT z wpisanym w literę G pistoletem.

Mgła spowijająca tajemnicę porzucenia Agenta rozwiała się nieco pod koniec 2015 roku dzięki Darrelowi Charlesowi Hattonowi, grafikowi mającemu swój udział w powstaniu między innymi takich gier jak BioShock Infinite i Borderlands: The Pre-Sequel, który umieścił w portfolio na swojej stronie internetowej kilka obrazków dokumentujących jego pracę dla Rockstara. Są to nieukończone fragmenty śródziemnomorskich lokacji – modele oteksturowanych budynków oraz projekty pojedynczych budowli. Darrel ujawnił, że zostały przygotowywane do gry Agent. Tytułu, który musiał ulec wewnętrznej rywalizacji z piątą odsłoną serii Grand Theft Auto.

Oficjalna strona gry wciąż daje nadzieję, że Agent powstanie z martwych. - 2016-01-07
Oficjalna strona gry wciąż daje nadzieję, że Agent powstanie z martwych.

Kalkulacja zysków i strat. To normalna i niezbędna praktyka każdej firmy. Nie tylko tej produkującej gry. Rockstar kalkuluje na zimno. Sony robi to samo. W 2007 roku obie korporacje sądzą, że mogą zyskać na współpracy. Później okazuje się, że największym beneficjentem targu byliby Japończycy. Rockstar myśli w kategoriach wielkiej bazy użytkowników, którzy zechcą kupić jego gry. Agent spychany jest na dalszy plan. Poza tym wydaje się, że skradankowa produkcja z zimną wojną w tle nie mogłaby mieć takiego rozmachu jak inne dzieła tego producenta. A to okres, w którym największe triumfy święcą powstające jak grzyby po deszczu tytuły z otwartym światem. Kameralna opowieść o szpiegach nie ma takiego potencjału. Czy to koniec historii zaginionego Agenta Rockstara? Mimo wszystko sądzę, że jeszcze kiedyś o nim usłyszymy.

Przemysław Zamęcki

Przemysław Zamęcki

Grał we wszystko na wszystkim. Fan retro gratów i gier w pudełkach, które namiętnie kolekcjonował. Spoczywaj w pokoju przyjacielu - 1978-2021

więcej

Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi
Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi

Przed premierą

Escape from Tarkov zapowiada się na najbardziej realistyczny symulator przebywania na nieprzyjaznym terenie. Mechanizmy zabawy są bardzo proste – największe przeszkody czają się zupełnie gdzie indziej.

Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2
Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2

Przed premierą

Drugi rok z rzędu Ubisoft pokazuje na E3 świetne trailery Beyond Good & Evil 2. Problem polega na tym, że to czyste CGI, na podstawie którego nie da się niczego powiedzieć o samej grze. My mieliśmy możliwość zobaczenia gameplaya z BG&E2.

Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock
Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock

Przed premierą

Choć obie części System Shock zyskały uznanie krytyków, żadna z nich nie okazała się komercyjnym hitem. Trudno więc dziwić się, że niewielu chciało zainwestować w jej kontynuację. Teraz, po kilkunastu latach, zapomniany cykl wreszcie powraca do życia.