Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać

Squad Przed premierą

Przed premierą 18 grudnia 2015, 17:18

autor: DM

Strzelam i jeżdżę – wirtualnie i w realu. Później o tym piszę – krytycznie lub z zachwytem.

Testujemy grę Squad - w spadkobiercy Project Reality strzela się na poważnie

Squad – taktyczna strzelanina FPP i duchowy następca słynnego moda Project Reality jest od niedawna dostępny w usłudze Steam Early Access. Pomimo wczesnej wersji alfa produkcja okazuje się całkiem grywalna i nie odstrasza błędami.

Zapowiadana premiera gry: jeszcze nie ogłoszona.

Artykuł powstał na bazie wersji PC.

SQUAD TO:
  • mapy stylizowane na Europę Wschodnią i Afganistan;
  • cztery frakcje do wyboru;
  • siedem klas żołnierzy;
  • działanie w 9-osobowych drużynach;
  • bitwy oparte na wykonywaniu zadań i komunikacji pomiędzy zespołami;
  • możliwość budowania wysuniętych baz i fortyfikowania punktów obrony;
  • realizm rozgrywki.

Fani realistycznych strzelanin nie mieli ostatnimi czasy wielkich powodów do radości. Wysokobudżetowe cykliczne tytuły oferują szybką, pełną ułatwień rozgrywkę, w której dominują perki, skórki, unlocki i obietnice coraz większej ilości tego samego w płatnych dodatkach. Z nowszych gier nastawionych na taktykę i realizm mamy jedynie dość specyficzną trzecią część Army, a oprócz niej wydane parę miesięcy temu jako samodzielny tytuł – Project Reality, które oparte jest jednak na dość wiekowym silniku Battlefielda 2. Sytuację próbują ratować niezależni deweloperzy, będący też zarazem miłośnikami trochę innej, taktycznej rozgrywki. Dzięki kickstarterowym zbiórkom mogą oni realizować projekty spełniające oczekiwania ich samych oraz tych bardziej wymagających graczy. Gdzieś na horyzoncie majaczy więc powstający dość powoli GroundBranch, z unikatowym systemem sterowania, ale znacznie bardziej zaawansowany w pracach jest Squad – duchowy następca wspomnianego Project Reality, które pojawiło się właśnie na platformie Steam w usłudze Early Access. Robiony przez zespół odpowiedzialny za słynny mod do Battlefielda 2, Squad jest taktyczną strzelaniną sieciową FPP, skupioną na działaniu w tytułowych niewielkich drużynach, gdzie komunikacja i współpraca stanowi klucz do osiągnięcia celów misji. Gra jest praktycznie nową, lepszą wersją Project Reality, która zachowała wszystkiego jego najlepsze cechy, a inne próbuje rozwijać czy też wprowadzać w ramach nowych możliwości silnika Unreal 4.0.

Udostępniony parę dni temu w sklepie Steama Squad znajduje się jeszcze w wersji alfa i praktycznie wszystko może się w nim zmienić, dlatego wszelkie uwagi i spostrzeżenia w niniejszym tekście opierają się tylko na tym, co gra oferuje na tę chwilę. Pierwszą dobrą wiadomością jest to, że jak na tak wczesną fazę nie występują tu jakieś szczególnie odczuwalne błędy czy niedoróbki – zauważyłem jedynie pomniejsze glicze, typu znikająca broń w rękach żołnierza. Całość, przy naprawdę ładnej, sugestywnej grafice i detalach na poziomie ultra, działa ze znośną płynnością na karcie GTX 970 i procesorze i5 4690 – zwykle były to wartości pomiędzy 50 a 60 klatkami, choć z rozmów innych graczy na serwerze wynika, że w niektórych miejscach na mapie zdarzały się większe spadki na kartach AMD (w sieci jest już dostępne rozwiązanie tego problemu – przyp. red.). Mimo wszystko, obcując z tym tytułem, miałem wrażenie grania bardziej w okrojone demo finalnej produkcji niż w pełną błędów wersję Early Access.

Testujemy grę Squad - w spadkobiercy Project Reality strzela się na poważnie - ilustracja #2
Skanowanie terenu za bezpieczną zasłoną.

Przystępny hardcore

Squad bez wątpienia aspiruje do miana realistycznej strzelaniny i w wielu aspektach taki jest. Nie jest to jednak stopień realizmu zaawansowanego symulatora, który górowałby nad rozrywką i odrzucał początkujących graczy. Z jednej strony mamy zawsze obowiązujący friendly fire, brak informacji, czy kogokolwiek trafiliśmy, brak identyfikacji wrogich żołnierzy, realistyczną balistykę, świetny odrzut broni, zliczanie pocisków w magazynkach, wolniejsze przeładowania, ale z drugiej – takie rzeczy jak oznaczenie towarzyszy po wycelowaniu w nich czy aktywne pozycje członków drużyny i kierunek marszu na mapie. To wszystko oczywiście może się zmienić wraz z modyfikacjami, na które gra będzie otwarta, ale w podstawowej wersji – o ile akceptujemy zupełnie inne tempo rozgrywki i jej priorytety – Squad wydaje się dość przystępny i przyjazny od pierwszych chwil na polu bitwy. Największą trudność na początku może sprawiać zauważanie wroga. Wymiany ognia prowadzone są zwykle na spory dystans i czasem trzeba strzelać do zaledwie paru pikseli albo po prostu w kierunku, który wskazał dowódca czy z którego widać nadlatujące pociski smugowe. Pozycję nieprzyjaciela sygnalizuje też użycie przez niego granatu dymnego, trzeba się jednak przygotować na to, że często zginiemy od „kuli znikąd”. Potencjalnie największą przeszkodą, by dać się wciągnąć w wir walki, może być bariera komunikacyjna – rozmowa po angielsku z graczami z całego świata czy trafienie na niezbyt sympatycznych kompanów, ale w takiej sytuacji zawsze warto po prostu poszukać innej drużyny na innym serwerze, a nawet umówić się na wspólną grę w ojczystym języku.

Graliśmy w Far Cry 5 – najbardziej cudaczna odsłona cyklu?
Graliśmy w Far Cry 5 – najbardziej cudaczna odsłona cyklu?

Przed premierą

Na parę miesięcy przed premierą Far Cry 5 sprawia solidne wrażenie. Trudno znaleźć tutaj rewolucję, bo poza brakiem charakterystycznych wież, reszta wygląda po staremu.

Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi
Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi

Przed premierą

Escape from Tarkov zapowiada się na najbardziej realistyczny symulator przebywania na nieprzyjaznym terenie. Mechanizmy zabawy są bardzo proste – największe przeszkody czają się zupełnie gdzie indziej.

God of War na E3 2016 - jak Kratos upodobnił się do Lary Croft z gry Tomb Raider
God of War na E3 2016 - jak Kratos upodobnił się do Lary Croft z gry Tomb Raider

Przed premierą

Długo oczekiwane odświeżenie formuły serii czy zamach na to, co definiowało cykl God of War przez lata. Bez względu na Twój stosunek - obok God of War nie możesz przejść obojętnie.

Komentarze Czytelników

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze
18.12.2015 17:39
Krecik1218
77
Pretorianin

"Squad jest taktyczną strzelaniną sieciową FPP, skupioną na działaniu w tytułowych niewielkich drużynach, gdzie komunikacja i współpraca stanowi klucz do osiągnięcia celów misji"
Drużyny to raczej dwie walczące ze sobą frakcje liczące obecnie nawet po 36 osób a w przyszłości do 50. Squad to raczej "oddział" a te w porównaniu do innych gier są duże i liczą tyle osób co w rzeczywistości - 9 (w większości armii).
Wspomniał bym też o znakomitym dźwięku ogólnie. Oddaje on niesamowitą immersję - świst kul, wybuchy granatów czy dźwięki walk toczonych w oddali przez inne oddziały brzmią jak prawdziwe. Z kolei pierwsze pojazdy mają się pojawić w patchu pod koniec stycznia.
Zainteresowanych wspólną rozgrywką w polskim gronie zachęcam do odwiedzenia polskiej grupy na Steam:
http://steamcommunity.com/groups/SQUAD_Polish_community
Mikrofon wymagany.

18.12.2015 17:44
odpowiedz
DM
136
AFO Neptune

GRYOnline.plTeam

Jak trzeba w tekscie iles razy użyć tłumaczenia słowa Squad, to trzeba kombinowac :) wiec przyjalem ze cala frakcja to po prostu strona konfliktu

18.12.2015 18:40
odpowiedz
Krecik1218
77
Pretorianin

Ja się nie czepiam, ale akurat ktoś nie rozeznany w temacie może pomyśleć, że to RS Siege na dużych mapach ;)

18.12.2015 20:46
😐
odpowiedz
Kruchy Grzmot
9
Legionista

Ja jestem trochę skonfundowany. Od lata tego roku gram w znakomity FPP jakim jest INSURGENCY. O którym w testach nikt nie wspomniał. Grę można kupić przynajmniej o 130 PLN taniej niż testowane tu wydawnictwo, a w tematyce jest co najmniej podobna, jeśli nie identyczna. Brakuje może trochę większej ilości frakcji. Przykro mi jest z tego powodu, że dzieli się graczy na dwie gry, zamiast zbudować silną scenę dla jednej. Inna sprawa to ta, że wszyscy zapomnieli o II Wojnie Światowej, bo ostatnie dobre tytuły to chyba Battlefield 1942 i CoD2. Zamiast tego trochę współczesności, nudna przyszłość, lub wręcz chory kosmos (tutaj jedna z zasłużonych serii). Póki co Squad za drogi, zapraszam do Insurgency. Co do modów na BF2 - podziwiam tych twórców za cuda jakie dokonali. Jednak silnik jest już trochę archaiczny i ciężko tam się odnaleźć. :( Mój ulubiony Forgotten Hope 1/2.

18.12.2015 20:51
odpowiedz
DM
136
AFO Neptune

GRYOnline.plTeam

Insurgency to jednak nie ta skala co Squad czy ARMA - taka nawalanka z szybkim śmiertelnym strzałem i lepszą mechaniką strzelania niż w mcdonalodwych strzelankach
II wojna jest martwa, wszyscy są przyjaciółmi, nikt nie podskakuje Merkel :)

18.12.2015 21:14
odpowiedz
Marder
174
Generał

Kruchy ---> Squad a Insurgency to nie ta skala. Tutaj dojście do miejsca wymiany ognia może Ci zająć kilka dobry minut a ostrzał często prowadzony jest na sporych odległościach. Zapraszam chętnych do wspólnej gry. Mój nick na Steam tak jak tutaj (avatar szturmowca).

18.12.2015 21:41
odpowiedz
MLGPro
19
Chorąży

Jak będą pojazdy to zagram :| nie inaczej

18.12.2015 22:33
odpowiedz
T_bone
180
CMDR

GRYOnline.plNewsroom

9.0

Akcja dnia - amerykański squad strzela do Rosjan po czym następuje chwila konsternacji bowiem jeden "z naszych", stojący obok i także strzelający w tym samym kierunku, okazuje się być... Przeciwnikiem ;p

18.12.2015 22:33
odpowiedz
damianyk
62
Pretorianin

No i zapewne brak kampanii SP, bo teraz wszystko nastawione na rozgrywkę online.

18.12.2015 23:16
odpowiedz
antolus
27
Chorąży

@T-bone ta sytuacja przypomina mi te z Project Reality gdy dopiero po kilku sekundach oddział ogarnia, że stoją obok wrogów opatrujacych rany https://www.youtube.com/watch?v=44nRoLMAvTk

18.12.2015 23:42
odpowiedz
DM
136
AFO Neptune

GRYOnline.plTeam

Ja tak miałem jak opatrywałem ranę w pomieszczeniu. Nagle wpadł jakis żołnierz w pixelach i nie miał Ak w rękach. Nie miał za bardzo prawa tam być, bo całe domostwo było opanowane przez nasz squad - jakoś jednak sie przwślizgnął. Oddział oddzialem ale solo akcje też wychodzą jednak /)

19.12.2015 00:02
odpowiedz
Paorro
11
Centurion

Z recenzji, zapowiedzi i innych tekstów brzmi to super, tylko pewnie wymaga sporo wolnego czasu - kogo na to stać? To raczej nie Battlefield, gdzie wystarczy czasem kilkanaście minut i mapa skończona...

19.12.2015 00:15
odpowiedz
eglume
53
Konsul

Jakby ktoś szukał gry w podobnych klimatach ale bardziej realistycznej niż CS/BF/COD a nie ma 37 euro albo nie chce inwestować w Early access to na steamie jest promocja na Insurgency
http://store.steampowered.com/app/222880 - 2,24 euro

19.12.2015 00:58
odpowiedz
antolus
27
Chorąży

@Paorro Rundy w Squad trwają od 40 minut do czasem 1,5 godziny(średnio godzina). Jest jednak dość mocno elastyczna i łatwa do "wskoczenia jak i wyjścia" podczas jednej rundy. Nie ma tutaj lvl'owania, które wręcz zmuszałoby do przegrania całej rundy od początku do końca by uzyskać doświadczenie. Możesz dołączyć w połowie rundy i niemal od razu czerpać przyjemność z rozgrywki. Później chcąc skończyć grę np. przed zakończeniem meczu po prostu żegnasz się z ludźmi z oddziału. Kulturka.

22.12.2015 10:34
odpowiedz
Szczepangda
3
Junior

Niniejszym chciałbym poinformać zainteresowanych, iż uruchomiony został PIERWSZY polski serwer gry Squad. Serwer znajdziecie pod nazwą PL/Eu Polski Serwer Squad , posiada 64 sloty. Zapraszam na serwer i do wspólnej gry!!

24.12.2015 00:57
odpowiedz
yadin
96
Senator

Czas wrócić do II wojny światowej.

09.02.2016 14:25
odpowiedz
1 odpowiedź
Nolifer
101
The Highest

Taki Squad w II wojnie światowej zdecydowanie bardziej by mi pasował. Szkoda, że znowu mamy współczesność.

15.05.2016 11:14
antolus
27
Chorąży

No to może zainteresuje Cię mod Fallen Heroes do Squad w realiach 2WŚ, który jest w produkcji.
Oraz samodzielna gra, jeszcze niezapowiedziana, która będzie bardzo podobna w założeniach tworzona przez inną grupę wywodzącą się z Project Reality. Pokazali tylko 2 screeny, ale jak twierdzą są już daleko w fazie produkcji: http://i.imgur.com/eDfoimg.jpg
http://i.imgur.com/1CUOwZd.jpg

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze