Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 28 listopada 2015, 13:00

Escape from Tarkov – oszałamiające graficznie połączenie The Division z Destiny w klimatach S.T.A.L.K.E.R.-a - Strona 3

Połączenie The Division z Destiny, gry MMO z RPG. Najbardziej realistyczny i bezkompromisowy symulator strzelania i walk, jaki powstał. Obietnice twórców nowej gry Escape from Tarkov brzmią rewelacyjnie!

Zapowiadana premiera gry: grudzień 2025.

Escape from Tarkov – oszałamiające graficznie połączenie The Division z Destiny w klimatach S.T.A.L.K.E.R.-a - ilustracja #1

Problemy z innymi graczami czy też wrogimi najemnikami rozwiążemy za pomocą broni palnej – w tym aspekcie Escape from Tarkov ma wręcz błyszczeć na tle innych gier. Strzelanie będzie podobno cechować się niespotykanym i bezkompromisowym realizmem w każdym calu. Od istniejących w rzeczywistości modeli broni i akcesoriów, przez źle ustawione celowniki, przegrzania, zacięcia, realistyczne przeładowania i regulowane stopki kolby, po autentyczną balistykę, kiedy pociski spłaszczają się, rozpadają czy rykoszetują przy penetracji różnych materiałów.

Escape from Tarkov – oszałamiające graficznie połączenie The Division z Destiny w klimatach S.T.A.L.K.E.R.-a - ilustracja #2

Do tego należy dodać przeogromne wręcz możliwości personalizacji karabinu, który da się rozebrać na czynniki pierwsze lub obwiesić najróżniejszymi gadżetami – oczywiście istniejącymi realnie dla danego modelu. Na tym będzie właśnie polegać crafting w grze – żadnego konstruowania pistoletów w garażowym warsztacie ze złomu, wiertarek, taśmy klejącej i kapsli. Brzmi to wręcz niewiarygodnie, ale w zaprezentowanym ostatnio fragmencie gameplayu rzeczywiście widać ogromną dbałość o szczegóły, jeśli chodzi o broń, zwłaszcza w sposobie przedstawiania przyrządów celowniczych, w przeładowaniach czy dźwiękach wystrzałów. Pewien niepokój budzi trochę za mały i nienaturalny odrzut broni, ale tu wszystko jeszcze może się zmienić. W kwestii strzelania Escape from Tarkov stoi raczej blisko takich tytułów jak Insurgency czy powstający symulator GroundBranch i chyba warto zapamiętać słowa Nikity Buyanova: „Nikt przed nami nie zawarł w grze tak bezkompromisowego realizmu, jeśli chodzi o broń, wyposażenie i możliwości ich personalizacji. (...) Naszym celem jest pokazanie walki tak realistycznie, jak to tylko możliwe – w zasadzie możemy nazwać to symulatorem bojowym”.

Escape from Tarkov – oszałamiające graficznie połączenie The Division z Destiny w klimatach S.T.A.L.K.E.R.-a - ilustracja #3

Czekamy na więcej

Na koniec warto wspomnieć, że coś dla siebie znajdą też fani gier RPG. Escape from Tarkov ma oferować nie tylko gildie, ale i znajomy system rozwoju postaci, podobny chociażby do tego z serii The Elder Scrolls. W czterech kategoriach (kondycja fizyczna, psychiczna, walka, umiejętności praktyczne) zawarto ponad 150 różnych zdolności, które udoskonalimy poprzez konsekwentne ich wykorzystywanie, za to ignorowanie jakieś cechy przez zbyt długi czas spowoduje jej stopniowy zanik. Nadchodząca produkcja rosyjskiego studia ma też w pewnym stopniu przypominać Tom Clancy’s: The Division, choć odnoszę wrażenie, że w ciągu ostatniego tygodnia od zapowiedzi Escape from Tarkov dowiedzieliśmy się więcej o tej grze niż o The Division przez kilka lat różnych prezentacji.

Escape from Tarkov – oszałamiające graficznie połączenie The Division z Destiny w klimatach S.T.A.L.K.E.R.-a - ilustracja #4

Zrobienie tak złożonego połączenia realistycznego FPS-a, gry MMO oraz RPG, w którym każdy znajdzie coś dla siebie, z pewnością stanowi nie lada wyzwanie i warto trzymać kciuki, by wszystkie ambitne plany i założenia twórców zostały zrealizowane. Ucieczka z Tarkova to działanie w kooperacji, samotne akcje, otwarte ataki z bronią w ręku lub skryte podejście, handel, eksploracja, survival, fabuła, questy, rozwój postaci – wszystko w realistycznym, hardkorowym środowisku wielkiego miasta z niedalekiej przyszłości. Autorzy z Battlestate Games zapowiadają zamknięte beta-testy w pierwszym kwartale 2016 roku i prawdopodobną premierę w drugim. Mam nadzieję, że Ucieczka z Tarkova stanie się moją trzecią ulubioną ucieczką – zaraz po świetnej w swoim czasie Ucieczce z Nowego Jorku i elektronicznej Ucieczce z tropiku!

Dariusz Matusiak

Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

więcej

Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi
Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi

Przed premierą

Escape from Tarkov zapowiada się na najbardziej realistyczny symulator przebywania na nieprzyjaznym terenie. Mechanizmy zabawy są bardzo proste – największe przeszkody czają się zupełnie gdzie indziej.

Analizujemy Escape from Tarkov – czy The Division ma się czego obawiać?
Analizujemy Escape from Tarkov – czy The Division ma się czego obawiać?

Przed premierą

Podczas gdy wszyscy sugerują ucieczkę, my wracamy do Tarkova, by przeanalizować wysyp informacji na temat tej gry. Informacji wskazujących na produkt imponujący w wielu aspektach, ale i coraz bardziej niszowy, coraz mniej przystępny dla większości graczy.

Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2
Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2

Przed premierą

Drugi rok z rzędu Ubisoft pokazuje na E3 świetne trailery Beyond Good & Evil 2. Problem polega na tym, że to czyste CGI, na podstawie którego nie da się niczego powiedzieć o samej grze. My mieliśmy możliwość zobaczenia gameplaya z BG&E2.