Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać

BeamNG.drive Przed premierą

Przed premierą 9 czerwca 2015, 14:22

autor: Przemysław Zamęcki

Gra we wszystko na wszystkim. Fan retro gratów i gier w pudełkach, które namiętnie kolekcjonuje.

Testujemy grę BeamNG.drive - takich kraks nie ma nawet Burnout

Gry samochodowe od lat zmagają się z problemem realistycznego przedstawienia uszkodzeń pojazdów. W parze z coraz lepszą grafiką nie idzie bowiem fizyka odpowiedzialna za wizualne przedstawienie wszelkich uszkodzeń. BeamNG.drive robi to inaczej.

Zapowiadana premiera gry: jeszcze nie ogłoszona.

Artykuł powstał na bazie wersji PC.

BeamNG.drive w skrócie:
  1. realistyczna fizyka ciał miękkich odpowiedzialna za destrukcję obiektów;
  2. widowiskowe kraksy, jakich trudno szukać w innych grach samochodowych;
  3. edytor pozwalający pobawić się w bardziej złożone karambole;
  4. już na obecnym etapie poważne wsparcie środowiska moderów;
  5. sporo różnych błędów i niedoróbek.

Gry samochodowe, jakkolwiek wielką radość sprawiają ich użytkownikom, rzadko kiedy prezentują bardziej zaawansowany model zniszczeń. Na dobrą sprawę takie tytuły można by policzyć na palcach obu rąk, choć w większości przypadków i tak wyglądałoby to niesamowicie ubogo w porównaniu z rzeczywistością. Obecnie w grach dominuje model zniszczeń typu "gniotsa nie łamiotsa", czyli gdzieś tam widoczne drobne wklęsłości, przetarcia, itp. Wynikać to może z co najmniej kilku względów, jak na przykład sprzeciw producenta danej marki, słaby silnik fizyczny, brak umiejętności czy po prostu zwykłe nastawienie się na inne atrakcje związane ze sportami motorowymi. Jednak istnieją zapaleńcy, którzy postawili sobie za cel stworzenie programu symulującego wszelkie kraksy w jak najwierniejszy sposób przy użyciu fizyki ciał miękkich. Misją ekipy BeamNG jest pokazać światu, że wszystko jest możliwe. Czy aby na pewno?

Gra BeamNG.drive trafiła na Steam w ramach wczesnego dostępu jakiś czas temu. Twórcy przez ten cały czas w pocie czoła pracują przygotowując kolejne uaktualnienia, co im się niesamowicie chwali. Pytanie tylko, czy to do czego w tej chwili mamy dostęp faktycznie jest grą czy tylko edytorem pozwalającym nacieszyć oczy nie do końca jeszcze dopracowanym rozpruwaniem i gnieceniem karoserii.

Recenzja gry BeamNG.drive - takich kraks nie nawet w Burnoucie - ilustracja #2
Może więcej takich obrazków spowoduje, że kierowcy zdejmą nogę z gazu?

Z początku gra nie robi zbyt ciekawego wrażenia. Wizualnie wygląda bardzo przeciętnie, a modele dostępnych pojazdów, których nota bene jest w obecnej chwili dziesięć, są zwyczajnie brzydkie. Nieco lepiej prezentują się wnętrza aut, bowiem możemy ujarzmiać metalowe rumaki również z kamery umieszczonej w kabinie. Udostępnione lokacje to w większości zielone wysepki z siecią dróg o zróżnicowanej nawierzchni, ale istnieją też lokacje bardziej industrialne. Możemy też sprawdzić jak zachowują się poszczególne pojazdy i odpowiedzialna za ich zachowanie fizyka bezpośrednio w edytorze. Miejscówek jest sporo, ale żadna z nich nie proponuje nic poza samotną zabawą w pokonywanie zakrętów i podziwianie jak auto owija się wokół zasadzonych przy drodze drzew. No, ale przecież właśnie o to chodzi!

Recenzja gry BeamNG.drive - takich kraks nie nawet w Burnoucie - ilustracja #3
W edytorze gry możemy dowolnie poszaleć przygotowując kraksy.

Jeżeli pamiętacie dowolnego Burnouta, to z pewnością doskonale wiecie, jakie wrażenie gry z tej serii robiły właśnie wtedy, kiedy braliśmy udział w karambolach. W niektórych odsłonach cały tryb gry polegał na tym żeby narobić jak najwięcej szkód w otoczeniu. Na swoje lata wyglądało to rewelacyjnie, ale od lat chyba nikt nie pokusił się o równie atrakcyjny model zniszczeń. BeamNG.drive atrakcyjnością "rozwałek" przebija cykl Criterion Games wielokrotnie, wymagając przy tym jednak większej cierpliwości i pomysłowości. Program nie narzuca nam bowiem jednego pojazdu i konieczności spędzania w nim czasu aż do chwili, kiedy zapragniemy wyjść z lokacji. Dzięki wbudowanemu edytorowi możemy zrespawnować na planszy kilka lub kilkanaście aut oraz innych obiektów, a następnie skupić się na zaprogramowaniu widowiskowej kraksy z zachowaniem realistycznej fizyki.

Graliśmy w DiRT 5 – rajdowanie przez burzę i polarne zorze
Graliśmy w DiRT 5 – rajdowanie przez burzę i polarne zorze

Przed premierą

DiRT 5 zapowiada sporo nowości, które rzeczywiście pozwolą tej serii nieco zabłyszczeć. Szkoda tylko, że u konkurencji wszystkie funkcje są już dawno standardem.

Blizzard nie składa broni – Graliśmy w World of Warcraft Shadowlands
Blizzard nie składa broni – Graliśmy w World of Warcraft Shadowlands

Przed premierą

Ósmy dodatek do króla MMORPG na horyzoncie i zapowiada się, że będzie całkiem udanym rozszerzeniem. Pod warunkiem jednak, że Blizzard nie będzie uparty i tym razem posłucha graczy. Czy jeden element WOW Shadowlands może popsuć cały dodatek?

Widziałem Baldur's Gate 3 i już zbieram drużynę, bo jestem zachwycony
Widziałem Baldur's Gate 3 i już zbieram drużynę, bo jestem zachwycony

Przed premierą

Pamiętacie jeszcze Baldur's Gate? Nieważne, niezależnie od tego, czy jesteś weteranem, czy RPG-owym neofitą, najnowsza produkcja studia Larian nie powinna być Ci obojętna.