Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać

Grand Theft Auto V Przed premierą

Przed premierą 8 kwietnia 2015, 16:00

autor: Luc

Graliśmy w GTA V na PC - poprawiona grafika, mody i nowa muzyka - jest na co czekać!

Od jednej z najbardziej wyczekiwanych pecetowych premier tego roku dzieli nas już tylko kilka dni. GTA V po paru opóźnieniach nareszcie zmierza na blaszaki! Mieliśmy okazję spędzić z grą kilka godzin i nie mamy żadnych wątpliwości – warto było czekać.

Przeczytaj recenzję Recenzja gry Grand Theft Auto V – 10 gwiazdek dla GTA V!

Artykuł powstał na bazie wersji PC.

Momentu, w którym po raz pierwszy oficjalnie zapowiedziano GTA V w wersji na PC, nie da się zapomnieć. Ekscytacja graczy sięgnęła zenitu i trudno im się zresztą dziwić – konsolowa edycja okazała się jedną z najlepszych gier ostatnich kilku lat. Początkowy optymizm szybko jednak zaczął przeradzać się w frustrację. I to nie bez powodu. Premierę przesuwano dobrych kilka razy, co – wziąwszy pod uwagę, że od ukazania się wydań na PlayStation 3 i Xboksa 360 minęło już półtora roku – wydało się posunięciem co najmniej kontrowersyjnym. Tłumaczenia studia Rockstar, mówiące o próbach jak najlepszej optymalizacji oraz dopracowania produkcji, do niewielu trafiały, podobną śpiewkę słyszeliśmy już bowiem wielokrotnie i zazwyczaj mało z niej wynikało. Jak jest tym razem? Jako jedni z nielicznych mieliśmy okazję przekonać się o tym na własne oczy. Kilkugodzinne demo, które ograliśmy w londyńskim oddziale Rockstara, nie pozostawia zbyt wielu wątpliwości – deweloperzy faktycznie włożyli całe serce w dopieszczenie tytułu na pecety. Pod względem głównej zawartości w GTA V niewiele się zmieniło (choć jest kilka niewidzianych wcześniej dodatków), w poniższym tekście całkowicie pominiemy więc ten aspekt, a zamiast tego skupimy się na technicznej stronie konwersji.

Graliśmy w GTA V na PC - poprawiona grafika, mody i nowa muzyka - jest na co czekać! - ilustracja #2

Graficzne fajerwerki dla każdego!

Na pierwszy ogień idzie kwestia prawdopodobnie najważniejsza dla wszystkich graczy wyczekujących wersji pecetowej, czyli optymalizacja. Podczas rozmowy autorzy przyznali, że ich podstawowym założeniem było stworzenie gry, która bez problemu uruchomi się na jak największej liczbie komputerów. To właśnie z tego powodu tytuł zaliczał opóźnienia, producenci dokładali bowiem wszelkich starań, aby dopiąć swego... i naprawdę to widać. Ilość opcji, suwaków oraz parametrów, którymi da się swobodnie manipulować, by dopasować wygląd gry do specyfikacji naszego sprzętu, naprawdę poraża. Począwszy od tak standardowych ustawień jak jakość tekstur czy cieni, przez jakość fizyki, wody, MSAA, TXAA, FXAA, na gęstości ruchu ulicznego kończąc. Razem jest to kilkadziesiąt opcji, co daje naprawdę ogrom możliwości. Przy ustawieniu wszystkiego na minimum oraz odpaleniu gry w najniższej możliwej rozdzielczości, czyli 800x600, produkcja faktycznie pochłaniała pamięć oraz zasoby wymienione w minimalnych wymaganiach (możecie je sprawdzić w tym miejscu), niemniej, choć nie prezentowała się zbyt efektownie, była jak najbardziej grywalna.

Graliśmy w GTA V na PC - poprawiona grafika, mody i nowa muzyka - jest na co czekać! - ilustracja #3

Z oczywistych względów, im więcej opcji „odhaczymy”, tym lepiej gra wygląda. Kompletnej graficznej rewolucji względem wersji na ósmą generację konsol nie ma, ale już na pierwszy rzut oka widać spory progres w kwestii odbić (wyglądają naprawdę świetnie!) oraz efektów cząsteczkowych. Odrobinę lepiej (choć nieznacznie) prezentują się także modele postaci, a najistotniejszą zmianą jest prawdopodobnie zwiększenie odległości rysowania obiektów. W momencie przejścia GTA V ze starszych konsol na nowe poprawiono ten element o 100%. Przy wersji PC ponownie podwojono ten aspekt w porównaniu z edycjami na PlayStation 4 oraz Xboksa One – oznacza to, że przy maksymalnym ustawieniu stosownego suwaka zasięg widzialności terenu jest aż czterokrotnie większy niż pierwotnie! Rezultatu tego nie osiągnięto, niestety, bez pewnych „poświęceń” – sporadycznie da się zaobserwować tzw. pop-up tekstur, czyli niepłynne pojawianie się poszczególnych elementów krajobrazu. Szczęśliwie nie przeszkadza to zbyt mocno i odnosi się jedynie do najodleglejszego planu obrazu.

Doom Eternal to przeurocza rzeź dla każdego – wiemy, bo graliśmy
Doom Eternal to przeurocza rzeź dla każdego – wiemy, bo graliśmy

Przed premierą

Znasz Dooma od 1993 roku? Będziesz zachwycony! Grałeś tylko w poprzednią część z 2016? Będziesz zachwycony! Doom Eternal zapowiada się na prawdziwą „klasykę na czasie”.

Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi
Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi

Przed premierą

Escape from Tarkov zapowiada się na najbardziej realistyczny symulator przebywania na nieprzyjaznym terenie. Mechanizmy zabawy są bardzo proste – największe przeszkody czają się zupełnie gdzie indziej.

STALKER 2 – jak może wyglądać powrót do Strefy?
STALKER 2 – jak może wyglądać powrót do Strefy?

Przed premierą

W jednym z „fałszywych” zakończeń gry S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla bohater wyraża życzenie: „Chcę, by Zona zniknęła”. I rzeczywiście, cykl, który dał nam Strefę, zaginął na lata – aż teraz nagle zapowiedziano jego kontynuację. Czy to może się udać?

Komentarze Czytelników (237)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
10.04.2015 11:29
😍
odpowiedz
zanonimizowany307509
99
Legend

4K, 4K i ciągle 4K... Nie zmienia to faktu, że jest mało ekonomiczny i skutecznie zabija PC (masakra!). No, większości klasyki Retro i gry Indie nie są przystosowane do takiego rozmiaru. Wolę pozostać przy 1080p, który do granie na High/Ultra (prawie) powinno wystarczyć tylko GTX970 i 8 GB RAM (mam nadzieję).

Większości developerzy ciągle podają oficjalne wymaganie sprzętowe, a zapomnieli podać AKTUALNY rozdzielczość! :/ Nie mówiąc o FPS. 1080p, 2K czy 4K? Już sam nie wiem. Przyda mi się więcej szczegóły.

@Abstynent996 -> System operacyjny 32-bit (x84) to już przeszłość. Procesory 4 rdzenie i systemy 64-bit to już aktualny standard.

@Irek22 -> [209] Dla telewizora i filmy to rozumiem, bo mam taki w domu i wygląda super. Domowy kino. :) Ale dla PC jest po prostu bez sensu i można żyć bez tego. To tylko chwyt marketingowy, który spróbuje sprzedać jak najlepiej. :P Oczywiście, dla graficy komputerowi to już inna sprawa. :)

10.04.2015 11:41
Irek22
odpowiedz
Irek22
102
Grzeczny już byłem

Sir Xan [208]
4K, 4K i ciągle 4K...

Ja również nie widzę sensu w 4k w przypadku PC. Do (dużych+) telewizorów jak najbardziej ten standard się przydaje, ale w przypadku 99% graczy PC to tylko nic niewnoszący i nikomu niepotrzebny bajer. I to nie, że teraz trzeba mieć gigazaawansowany i gigadrogi sprzęt, by to spokojnie uciągnąć, lecz ot tak, po prostu - w przyszłości, w odróżnieniu od telewizorów/konsol, też tak będzie.
Lepiej by było, gdyby twórcy w przypadku wersji PC danej gry stawiali na różnorakie efekty (np. cieniowanie lub jeszcze lepszy AA czy choćby wyśmiewane przez co niektórych futro/sierść/włosy), zamiast skupiać się na 4k.

10.04.2015 12:53
odpowiedz
fiction
24
Chorąży

Dual GTX 980 w SLI i gra "bez większych problemów" na 1080p i 60 fps, hehe no to się postarali, warto było czekać rzeczywiście.

10.04.2015 13:29
AIDIDPl
odpowiedz
AIDIDPl
121
PC-towiec

W rozdzielczości 4K i ultra, co ty za głupoty czytasz? Serio wierzysz w to że do gry w GTA V na ultra i 1080p trzeba dwóch obecnie najlepszych kart konsumenckich? Nawet Wiedzmin 3 nie ma takich wymagań, w wymagania ma sporo wyższe...

10.04.2015 15:24
A.l.e.X
odpowiedz
A.l.e.X
127
Alekde

Hehe, dobre są te wasze komentarze, jak powtórka z przeszłości jak wchodził fullHD, ale nie martwcie się za ileś lat każdy będzie miał 4K, bo taka jest kolej rzeczy. Niemniej pisanie że nic niewnoszący bajer lub podobne jest totalnie śmieszne. Za jakość obrazu odpowiadają dwa parametry ilość pikseli tworzący dany element, oraz pixel pitch. Poleca wybrać się gdzieś i zobaczyć ekran HP 5K gdzie jest ok. 15MPx, 4K ma tylko 8,2MPx nawet w przypadku tak dużych rozdzielczości różnice zobaczycie. Inna kwestia że dzięki dużym rozdzielczością macie możliwość posiadania większych ekranów przy zachowaniu odpowiedniego PP. Zresztą niedługo założę temat pcmasterrace ;)

10.04.2015 17:51
odpowiedz
Alagi
1
Junior

nie

10.04.2015 18:09
GhostRaider
odpowiedz
GhostRaider
51
Pretorianin

Osobiście mam pieca pod 40", ale 1080p i widzę, że rozdzielczość na tą przekątną jest zbyt mała.
Może za jakieś 2-3 lata sprawię sobie TV 4k i złożę wtedy sprzęt, który będzie na luzie dawał radę takiej rozdziałce. Teraz jednak obraz w FHD jest na tyle dobry nawet na 40", że ani trochę nie zastanawiam się nad czymś więcej. Po tym, co widzę w Dying Light np, lub po grach, które ogrywam, czy będę ogrywał, wiem, że na GTAV się nie zawiodę.
Grałem trochę jeszcze na X360 i już tam gra zrobiła na mnie wielkie wrażenie.

10.04.2015 18:38
odpowiedz
Kapitan.konsola
5
Pretorianin

A.l.e.X przypominam ze w tamtym roku zapowiadałeś najdalej za rok 4k ma stać sie standardem dla większości pecetowców.

10.04.2015 20:41
Frazes
odpowiedz
Frazes
13
Legionista
10

Mój sprzęt to intel core 2 quad 8400, 8 GB RAM i Geforce 750 Ti. Mam rozdzielczość systemową 1366x768 i ciekaw jestem czy na przynajmniej średnich detalach w tej rozdzielczości gra mi będzie działać???

Uprzedzając ewentualne zdziwienie czemu mi nie zależy na pełnej rozdzielczości HD, to mam jeszcze starszy monitor, który nie obsługuje pełnego HD (1366x768, to i tak są proporcje obrazu 16:9, więc tak naprawdę to bez różnicy według mnie :) ), a poza tym nie lubię zbyt małych ikonek na pulpicie :) .

Z góry dzięki za odpowiedź.

Pozdrawiam.

10.04.2015 20:53
Frazes
odpowiedz
Frazes
13
Legionista

Aha, czy jeśli chodzi o wersję "steam" będzie potrzebne do gry jakieś dodatkowe konto, tzn. mam już konto w "social club", ale ciekawi mnie, czy będą jeszcze jakieś dodatkowe "wynalazki", typu "windows live" w "gta 4" ???

10.04.2015 20:57
odpowiedz
zanonimizowany577904
24
Chorąży

Moim zdaniem to całe 4K to jakas wielka pomylka jezeli chodzi o mniejsze ekrany. Do ekranów powyżej 55-60" to ok ale na co komu 4k na 24" monitorze, czy na 42" TV? Dla mojego oka Full HD wystarczy. Nie czuje dyskomfortu, ostrosc znosna, no i cena ok. Po co to wciskac do uzytku codziennego juz dzis? Juz nie wspomne ze telewizja nie wykorzystuje pelnego full HD a co dopiero 4k. Co innego filmy Blu ray, ale jak mowilem dla mnie na 55" starcza full HD, do gier tak samo. Nie mam potrzeby ladowac grubszej ilosci gotowki na jakis tam skok, ktory az tak mi nie urwie dupy, jak np w pelni dzialajace i dopracowane gogle VR (na co osobiscie licze). Jedyne czego brakuje to smartfonow z 4k to dopiero bylaby paranoja. A co do gier PC to poki beda istnialy magiczne ustawienia "Ultra" i cala reszta wodotryskow, to nie czarujmy sie... kazdy jest napalony, zeby odpalic to w max detalach, chociaz w wiekszosci sprzet na to nie pozwala. PC do gier, ktory odpali wszystko na Ultra to droga zabawka... przynajmniej dla przecietnego Polaka.

10.04.2015 21:50
odpowiedz
zanonimizowany1081922
12
Centurion
10

Czekam na kuriera te 4 dni będzie się ciągnęło , dobrze że fajna pogoda można w góry się wybrać ;)

11.04.2015 14:33
maks19
odpowiedz
maks19
29
Chorąży
10

Wreszcie! Myślałem że umrę z tego czekania, a to już za 3 dni! Kupuję w dniu premiery w Polsce.Nie ma bata żebym dłużej czekał! Do tego dali tak małe wymagania, że nawet na moim blaszaku z 2013 pójdzie na wysokich.

11.04.2015 17:56
odpowiedz
kris0086
1
Junior

Obawiam się, że artykuł nie został należycie przetłumaczony. Obserwuję od samego początku anglojęzyczne artykuły, które dotyczą tej gry i otworzył mi się nóż w kieszeni, kiedy przeczytałem tą głupotę o graniu w 1080p na dwóch kartach. Dlaczego ? Dlatego: ,, I was shown the game in 4K resolution running at 60fps. The PC Rockstar was demoing it on is outside the price range of most consumers, with an i7 5930k@3.50GHz, SLI GTX 980, 32GB of RAM and a 256GB SSD, but that’s just to show off how pretty it can look. Rockstar says that even average rigs won’t have a problem getting great 1080p performance out of the game, which is encouraging. Scalability is a priority for them. "

11.04.2015 20:44
odpowiedz
Taikho
6
Legionista

Żeby odpalić gta V na ultra w fhd trzeba mieć 2x980... Optymalizację sprawdzimy w dniu premiery i większość komentarzy to niezły kabaret ;) A i polecam czytać ze zrozumieniem :)

12.04.2015 20:11
odpowiedz
kozi3000
104
Generał

moja konsola 360 jak i one to odpali a wasze pecety nie dadzą radę ! teraz HEJTUJCIE mnie !

12.04.2015 21:46
odpowiedz
checkreq
2
Junior

@Anonimowy1994: Zawsze możesz sprawdzić czy gra uruchomi się na pl.checkreq.com!

12.04.2015 22:14
AIDIDPl
odpowiedz
AIDIDPl
121
PC-towiec

Taikho ---> Bzdury człowieku wypisujesz! Do 4K, ultra i 60 fps trzeba mieć 2x GTX 980...Czytaj ze zrozumieniem, albo pomyśl chociaż...

Zastanawiające było to że np. na gram. pl pisali że GTX 760 potrafi utrzymywać w tej grze na 4K około 30 fps, tylko nie wiem czy to ultra było czy trochę zmniejszone detale...Za niecałe dwa dni się wszystko wyjaśni...

13.04.2015 00:56
Hydro2
odpowiedz
Hydro2
123
Legend

Mamy DSR i zwykłemu człowiekowi cięzko będzie zobaczyć różnicę wizualną między DSR'em odpalanym na wyświetlaczu 1080p, a 4K na wyświetlaczu 4K. Co ciekawe, DSR ma wyższe wymagania niż 4K, ale za to jest bardziej przystępnym i grając z DSR'em możesz śmiało mówić - gram w rozdzielczości 4K :) Alek, jeśli się mylę, popraw :>
Ghostraider - graj z DSR'em i po problemie :>
Jestem prawie, że pewien, że odpalę DSR'a/4K na pojedynczej 980tce po OC z siga (twórcy pewnie założyli, że kart prawie nikt nie kręci :P Miejscami OC daje mi przyrost 20-30 klatek w niektórych grach [zawsze wyłączam vsync], więc jest warto kręcić), ale jeśli gra będzie obsługiwać 3D to 4K idzie w zapomnienie bo 3D połączone z trybem fpp (w którym mam zamiar przejśc całą grę poza wychylaniem się z za zasłon )da niesamowite wrażenie i nikt mnie nie przekona, że jest inaczej :) Oby tylko było obsługiwane :|

13.04.2015 03:58
yadin
odpowiedz
yadin
102
Legend

Widzę, że co niektórzy potrzebują pomocy psychiatrycznej.

13.04.2015 06:56
odpowiedz
loopy336
12
Legionista
10

Twórcy umożliwili odpalanie gry w 4K w ramach właściwie ciekawostki, testu możliwości a jedynie osoby posiadające duże telewizory 4K gdzie widać różnicę będą miały jakiś tam powód aby w to w 4K spróbować grać, a jeśli kogoś stać na taki TV to zakładam, że drogi PC to dla niego również nie problem... Faktem jest, że zalecane wymagania sprzętowe są naprawdę niewysokie, GTX 660 to w tym momencie średnio-niska półka cenowa..

13.04.2015 08:27
😐
odpowiedz
Wielki Bobek
80
Placek na trawie

To 4k to jest przyszlosc na razie. Odpalilem z ciekawosci GTAIV w DSR na 4k i jak mialem na maksa 60fps non stop w 1080p, tak wtedy srednio 25... :O

13.04.2015 12:37
AIDIDPl
odpowiedz
AIDIDPl
121
PC-towiec

To ja mam inaczej...Różnica u mnie w GTA IV na 1080p a 4K DSR to jakieś 6 fps...Gra tak samo schodzi do 30 fps na 1080p u mnie jak na 4K...

Edit: A ja co podałem? Konsolową?

13.04.2015 13:36
😍
odpowiedz
Wielki Bobek
80
Placek na trawie

W sumie racja. Ja za przyklad podawalem pecetowa wersje GTA IV. Co za debil...

14.04.2015 08:37
odpowiedz
PePe PL
116
Konsul

Jak dla mnie lepszym rozwiązaniem byłyby po prostu losowania gadżetów i nagród wśród VIPow. Nie po to człowiek płaci, żeby się potem musiał, niczym dziecko w szkole, przypodobać jakiejś komisji.

14.04.2015 13:55
😜
odpowiedz
LopenZo
30
Centurion

AIDIDPl czemu każde zdanie kończysz trzykropkiem? :D

14.04.2015 14:05
A.l.e.X
odpowiedz
A.l.e.X
127
Alekde

Screeny z 4K dałem wam wczoraj, do 4K trzeba mieć 6GB na GPU aby mieć ustawienia wszystkie w prawo. Są w głównym temacie GTAV.

--->Hydro - to nie jest tak do końca DSR głównie poprawi Aliasing, nie zmienia to budowy monitora wielkości i ilości pikseli tworzących obiekt.

http://imagizer.imageshack.us/v2/xq90/905/8iQv5F.jpg
http://imagizer.imageshack.us/v2/xq90/537/khgywl.jpg
http://imagizer.imageshack.us/v2/xq90/909/d0DfEx.jpg
http://imagizer.imageshack.us/v2/xq90/913/JV7Eda.jpg

15.04.2015 07:24
odpowiedz
loopy336
12
Legionista

Trochę się trzeba nakombinować, żeby pobrać te 5GB z normalną prędkością, resetować Social Club i takie tam, mi to zajęło blisko 5 godzin.. Co do samej gry, optymalizacja jest po prostu mega, gra na komputerze teoretycznie słabszym niż konsola PS4 wygląda lepiej no i te stałe 60 fps... NVIDIA niby wypuściła jakiś sterownik specjalnie pod GTA V, ale nawet bez niego gra śmiga. Karta GTX670

08.05.2015 18:10
odpowiedz
1 odpowiedź
BrajanxD
16
Legionista

Czy gta 5 pójdzie w 60 fps na : 8gb ramu gigabyte gtx 750 2gb i amd phenom II X4 840 3,2 ghz i jakie ustawienia użyć żeby było właśnie w 60 fps ?

22.08.2016 21:55
odpowiedz
alansralan
1
Junior

gta iest faine tylko trudne do pobrania alan

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze