XIII - zapowiedź - Strona 2
Komputerowa adaptacja jednej z najciekawszych serii komiksowych stworzonych przez Jeana Van Hamme. XIII to gra akcji/FPS wykorzystująca najnowszy silnik Unreal Warfare, jednak w znacznym stopniu odmienna od innych dzisiejszych produkcji tego gatunku.
Przeczytaj recenzję XIII - recenzja gry
Bohater „XIII” posiada nadnaturalne zdolności. Potrafi mianowicie wyczuwać obecność wrogów przez ściany bądź też inne obiekty. Zostało to bardzo sprytnie zaprezentowane. Podobnie jak w wielu prawdziwych komiksach różnym czynnościom będą odpowiadały takie napisy jak BLAM, ROAARR! czy POW! W ten właśnie sposób zostanie zrealizowane „namierzanie” oponentów. Widząc przesuwające się TAP, TAP zawsze będziemy w stanie ich zlokalizować i odpowiednio się przygotować do spotkania sam na sam. Autorzy przez to nie tylko chcą jeszcze mocniej grę połączyć z jej komiksowym odpowiednikiem ale i ułatwić zadanie graczom pragnącym działać z ukrycia. Pojawią się również słynne komiksowe „dymki”, prawdopodobnie wykluczy to dialogi mówione chociaż być może autorzy zdecydują się na połączeniu tych dwóch sposobów komunikacji (tak jak to zrobili na przykład producenci „Freedom Force”). Miejmy tylko nadzieję, że komiksowe nawiązania nie przesłonią samej gry na tyle żeby nie można było się nacieszyć jej wyśmienitą grafiką...
Jak już wcześniej wspomniałem, gra „XIII” będzie oparta na enginie Unreala jednakże w trakcie gry raczej tego nie zauważymy. Zapowiadany produkt na pierwszych screenach nie przypomina żadnego innego FPP obecnego na rynku. Grafika w grze będzie niejakim miksem stylu znanego z kreskówek oraz komiksów. Postaci przeciwników oraz widoki broni zostaną przedstawione w stylu komiksowym, natomiast otoczenie przypomina w obecnym stadium kreskówki ze stajni Warner Bros. W tym przypadku końcowy efekt jest najbardziej zbliżony do wydanego kilka miesięcy temu „Sheep Dog’n’Wolf”, tyle że gra Ubi Softu wygląda znacznie lepiej. Stworzenie tak nietypowej gry pociąga za sobą także konieczność zmodyfikowania niektórych efektów specjalnych. O ile cieniowanie otoczenia widoczne już na opublikowanych screenach i w trailerze wygląda świetnie o tyle cienie przeciwników wymagają jeszcze dopracowania. W obecnym stadium prezentują się one raczej przeciętnie i daleko im do wielu współczesnych gier FPP, jak chociażby „Soldier of Fortune 2”. Przypuszczam, że wielu graczom mogą nie spodobać się komiksowi przeciwnicy chociaż mnie osobiście takie coś raczej nie będzie przeszkadzało.
Dużym atutem gry ma być wysoka interaktywność z otoczeniem. Nasz bohater będzie mógł demolować wyposażenie odwiedzanych pomieszczeń bądź też wykorzystywać je do walk z przeciwnikami. Świetnym przykładem może być rozbita butelka (potocznie zwana tulipanem), która w krytycznej sytuacji z powodzeniem zastąpi tradycyjne oręże. Co więcej, podnosząc zabitego przeciwnika wykorzystamy go jako tarczę przed pociskami oponentów! Jak na szpiegowską grę przystało nie zabraknie również rozbrajania alarmów, unikania kamer, przeszukiwania szafek czy też włamywania się do komputerów w celu ułatwienia sobie dalszej drogi. Dodatkowych gadżetów nie będzie co prawda tak wiele jak chociażby w zapowiadanym „No One Lives Forever 2”, aczkolwiek wszystkie podstawowe narzędzia (np. wytrych, łom) na pewno się pojawią.