Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać
Recenzja gry 22 listopada 2007, 14:46

autor: Maciej Jałowiec

SimCity Społeczności - recenzja gry

Społeczności to świetny przykład na to, że idea stworzona przez Willa Wrighta była strzałem w dziesiątkę. Nie warto jej zmieniać.

Recenzja powstała na bazie wersji PC.

Chciałbym zaznaczyć, że jestem fanem dwóch wcześniejszych części serii SimCity. Bardzo się zmartwiłem na wieść o tym, że Społeczności nie zostaną stworzone przez studio Maxis, a Tilted Mill, lecz pomimo tego starałem się myśleć pozytywnie o nadchodzącej części cyklu. Powtarzałem sobie: „Może nie będzie tak źle... kto wie, czy zmiany nie wyjdą serii na dobre?”. W końcu otrzymałem możliwość samodzielnego sprawdzenia, jak gra się w piątą odsłonę symulacji miasta. Społeczności udowodniły mi, że jestem dość cierpliwym człowiekiem, gdyż dopiero po godzinie złapałem się za głowę i rzekłem: „Nie, to nie może być prawda!”. Wygląda na to, że nadzieja naprawdę jest matką głupich.

Po ustawieniu wszystkich detali graficznych na najwyższe możliwe, wziąłem się za samą rozgrywkę. Zaproponowano mi przejście samouczka przed wzięciem się za w pełni samodzielną zabawę, a ja postanowiłem się temu podporządkować. Zgodnie z zapowiedziami, nowa odsłona cyklu rządzi się kompletnie innymi zasadami niż poprzedniczki. Dotyczy to zarówno warstwy ekonomicznej, jak i sposobu budowy oraz rozmiaru naszej metropolii. Samouczek dokładnie tłumaczy co i jak, dzięki czemu odnalezienie się w zupełnie nowym środowisku nie powinno nastręczyć wielu trudności, i to zarówno zagorzałym fanom serii SimCity, jak i tym, którzy do tej pory styczności z nią nie mieli.

Miasto autorytarno-totalitarne jest paradoksalnie trudniejsze do okiełznania niż demokratyczne. Widocznie Lenin miał odwagę włączyć sobie poziom „hard”.

Do stworzenia pierwszej części cyklu, Will Wright wykorzystał wiedzę z książek o gospodarce przestrzennej. Efektem takiego postępowania było opracowanie systemu budowy miasta opartego na wyznaczaniu stref mieszkalnych, handlowych, przemysłowych i rolniczych. Panowie z Tilted Mill postanowili odrzucić to rozwiązanie, proponując w zamian samodzielne stawianie poszczególnych budynków. Wcześniej wystarczyło podzielić kawałek gruntu na działki i poczekać, aż powstaną na nich baraki, domy jednorodzinne, a w przypadku zamożniejszych dzielnic – wieżowce. Tutaj jest kompletnie inaczej – musimy nie tylko samemu zdecydować, gdzie postawić strukturę, ale także wybrać konkretny jej rodzaj. Przykładowo, jeżeli chcemy ściągnąć do miasta ludzi, to stawiamy albo drogi budynek mieszkalny, który pomieści mało ludzi, albo tanią budowlę, w której dach nad głową wprawdzie znajdzie więcej osób, lecz jest to okupione podwyższonym ryzykiem wybuchu pożaru. Istnieje jeszcze kilka innych współczynników, którymi trzeba się kierować przy budowaniu miasta, ale o nich dopiero za chwilkę.

Konieczność stawiania pojedynczych budynków ma swoje dobre i złe strony. Dobrą jest możliwość niemal dowolnego kreowania wyglądu miasta. SCS oferuje zadowalającą gamę budynków możliwych do postawienia. Budowle podzielono na kilka grup wyróżniających się różnymi stylami. Jeśli chcemy, możemy stawiać wyłącznie ładne kamieniczki i błyszczące w słonecznym świetle wieżowce wykonane ze szkła i stali. Równie dobrze można stworzyć prezentowane na trailerach przemysłowe piekło pełne dymiących kominów. Nic nie stoi również na przeszkodzie, by zaprojektować scenerię rodem z Dzikiego Zachodu lub dziecięcego raju, pełnego chatek z piernika i słodziutkich biało-czerwonych laseczek. A czemu by nie zafundować simom koszmaru rodem z Roku 1984? – niektóre budynki nawet przypominają kształtem londyńskie piramidy – wbrew pozorom takie miasto prowadzi się stosunkowo trudno. Jeśli ktoś lubi fantazjować, może połączyć wszystkie te style. Możliwości jest wiele.

Recenzja gry Phantom Doctrine – polski XCOM ze szpiegami
Recenzja gry Phantom Doctrine – polski XCOM ze szpiegami

Recenzja gry

Tajemnicza gra wywiadów, akcje szpiegowskie i analiza tajnych dokumentów podlane sosem taktycznej rozgrywki wzorowanej na mistrzach gatunku. Phantom Doctrine przenosi nas w czasy zimnej wojny i stawia na czele siatki bezwzględnych agentów.

Recenzja gry This Is the Police 2 – niełatwe jest życie policjanta
Recenzja gry This Is the Police 2 – niełatwe jest życie policjanta

Recenzja gry

Praca komendanta policji w niewielkim miasteczku wcale nie musi być nudna – pokazuje to This Is the Police 2. Szkopuł w tym, że w niektórych momentach jest także po prostu kłopotliwa, choć zupełnie niepotrzebnie.

Recenzja gry Jurassic World Evolution – wielkie gady i mały biznes
Recenzja gry Jurassic World Evolution – wielkie gady i mały biznes

Recenzja gry

Dinozaury, gęsta dżungla i wisząca w powietrzu katastrofa – oto klimat Jurassic Park. Mezozoiczny rezerwat czeka na swojego zarządcę, który zaradzi problemom, pchnie naprzód badania genetyczne i napełni konta pieniędzmi. Bierzecie tę fuchę?

Komentarze Czytelników

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
22.11.2007 15:10
👎
emillo31
73
FPS to jest to !!!

słaba ocena a gra tak głośno reklamowana

22.11.2007 15:25
😐
odpowiedz
adamis
94
Stop crying punkass!

I tak za wysoka, bo z gry w której chociaż troche trzeba bylo wytężyć szare komórki, zrobili kolejny (s)hit podobny do simsów... ręce opadają...

22.11.2007 15:43
😊
odpowiedz
pr0_gamer
18
Konsul

Dlatego polecam SimCity 4: Deluxe Edition. IMO to obecnie najlepszy symulator budowy miast ;]

22.11.2007 17:09
odpowiedz
adamb6
70
Konsul

Podpisuję się pod recką obiema rękami. W tytule powinno być The Sims - Simsville . Najzwyklejsza profanacja tytułu SimCity. Póki co SC4 rządzi na każdym froncie.

22.11.2007 17:37
odpowiedz
Buggi
48
Generał

Ja kupiłem grę w ciemno przed recenzjami. Ale nie żałuję.
Na pewno Społeczeństwa są uproszczone. Nie podoba mi się np.brak płacenia dotacji na drogi, edukację, budynki czy to że mosty kosztują tyle samo co zwykła jezdnia.
Także po tych słynnych "6 współczynnikach" spodziewałem się czego innego. Myślałem że poszczególne budynki będą je generować lub odejmować i od ich proporcji będzie zależał wygląd ulic rodzaje, klasy społeczne mieszkańców. Natomiast okazuje się że budynki wymagają tych współczynników do działania. Tutaj rzeczywiście spotkał mnie spory zawód.
Cały problem tej gry polega na tym że pieniędzy nie ma na co wydawać poza dalsza rozbudową. Powraca brak dotacji ani pensji dla pracowników. Każdy budynek ma z góry założony dochód codzienny który może się zmieniać w zależności od interakcji z innymi podmiotami.Pasuje tutaj porównanie do tycoonów w których buduje się lunapark. Brak tez rozmaitych tabelek i mapek które pokazywałyby różne statystyki i natężenie ruchu. Lubię takie statystyki. Mapy zgodnie z recenzją są za małe. A na moim sprzęcie (PIV 3,2 Ghz , GF6600GT, 1GB RAM) na dowolnych ustawieniach poza niskimi gra chodziła płynnie inaczej już przed rozpoczęciem jakiejkolwiek budowy.
Nie zgadzam sie za to z opinią że gra szybko się nudzi i nie daje nowych wyzwań. Jest system trofeów i odznaczeń za osiąganie określonych poziomów współczynników.

Podsumowując muszę stwierdzić że recenzja jest zbyt krytyczna. Mimo wszystko i nie patrząc na SCS jako kontynuację poprzednich SimCity gra jest całkiem niezła. Wbrew wielu wadom po prostu wciąga. Moja ocena: 8

Edit: a grał ktoś z was w ta grę?

22.11.2007 20:49
👎
odpowiedz
Azuredragon
31
Konsul

Z grą wiązałem wielkie nadzieje, spodziewając się godnego kontynuatora serii SimCity. Społeczności są uproszczoną wersją tejże serii i dochodzę do wniosku, że Tytuł SimCity został doklejony tylkoe ze względu na markę. :(

22.11.2007 20:50
odpowiedz
adamb6
70
Konsul

Tak. Ja grałem, i żałuję wydanej kasy jako zagorzały maniak serii.

22.11.2007 23:19
👎
odpowiedz
Urban93
10
Legionista

Tak sobie czytam i czytam i wydaje mi się że to kolejna strata pieniędzy tak samo jak na simsy...
Pomimo że grałem w każdą część simcity jak i simsów jak i simsów 2 z dodatkami od zwykłych do abrakadabry i od zwyklych po Podróże i tak samo w simcity od 1 czesci po najnowsze to stanowczo moja odpowiedź brzmi:
Lepsze simsy chociaż żadnego typu tych gier nie preferuje ;-)

spoiler start

Polecam inne gierki xD

spoiler stop

23.11.2007 00:25
👎
odpowiedz
boliann
4
Junior

Szkoda, że SC Społeczności nie wypaliła. Ale od samego początku obawiałem się o poziom gry. Szkoda że gry nie zrobił Maxis. W grze ceniłem przede wszystkim jej poziom trudności, a te uproszczenia w Społecznościach (4 wykresy!), robią z niej zwykłego tycoona, których na rynku niemało. Poza tym jakoś nie przekonuje mnie to stawiane budynków. Społeczności to zupełnie inna gra. Jedynie nazwa SimCity łączy ją ze świetnym cyklem. I jeszcze ta śmieszna cena... Pozostanę przy SC4 + RH. Ciekawe tylko czy na kolejną wersje SC będzie trzeba czekac 4 lata:/.

23.11.2007 05:55
odpowiedz
Adrian Werner
150
Generał

GRYOnline.plTeam

Gralem w bodajze 20 gier ekonomicznych tych ludzi (wpierw w Impressions, potem w TiltedMill) i nigdy mnie nie zawiedli... az do Societies. Zawsze sadzilem (wybacznie fani SimCity), ze to marnowanie czasu TiltedMill. O ile na Children of Nile i Caesara IV czekalem z zapartym tchem to na Societies juz tak jakos mniejh

Z drugiej strony to bardzo dobrze, TiltedMill to mala firma i jesli SCS bylby duzym sukcesem EA pewnikiem by ich wykupilo. A ta...drogie Tilted Mill... prosze usluznie o Zeusa2 :)

23.11.2007 15:55
odpowiedz
HumanGhost
99
Senator

Liczyłem, że to będzie lepsza gra. Szkoda, że zmarnowano pomysł.

24.11.2007 08:11
😍
odpowiedz
ADEK24
99
Gameshoty

no nie zal..gol daje NFS ProStreet 76% a SimCity tylko 60% ta gra nie jest az tak zla.....

24.11.2007 09:18
odpowiedz
pr0_gamer
18
Konsul

Tak czy owak tytuł daje do myślenia, zamiast "5" jest Societies - czyżby nie była to kontynuacja serii, tylko poboczny epizod?

24.11.2007 11:44
odpowiedz
Diplo
174
Senator

Całe szczęście SimCity 4 ciągle daje radę :-) A jako że kosztuje obecnie ok. 40zł razem z dodatkiem to nie ma co strzępić nerwów na Societies.

Można spokojnie czekać aż za grę znowu weźmie się Maxis.

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze