Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać

Hearts of Iron IV Recenzja gry

Recenzja gry 7 czerwca 2016, 11:38

autor: medic

W „realu” zawodowo uzupełniam HP. W „nierealu” krążę głównie wokół strategii ekonomicznych i RPG-ów.

Recenzja gry Hearts of Iron IV - powrót w wielkim stylu

Po latach Hearts of Iron – ukochana seria koneserów skomplikowanych strategii – powraca, i to w wielkim stylu. Sezon nieprzespanych nocy, spędzonych na dowodzeniu, knuciu intryg i nieustannym smakowaniu goryczy porażki, uznać należy za otwarty.

Recenzja powstała na bazie wersji PC.

PLUSY:
  1. szczegółowa i dopracowana mechanika wojny;
  2. imponująca złożoność i rozmach rozgrywki;
  3. bezlitosna sztuczna inteligencja;
  4. świetny system polityki i dyplomacji;
  5. niepowtarzalność każdej rozgrywki;
  6. klimatyczna i miła dla oka grafika;
  7. Polska jako frakcja specjalna dzięki darmowemu DLC;
  8. rodzima wersja językowa.
MINUSY:
  1. mało realistyczny system handlu;
  2. zbytnie uproszczenia kwestii ekonomicznych;
  3. brak szpiegów;
  4. niezbyt dokładny tutorial;
  5. pewne mankamenty w systemie celów narodowych.

Szwedzkie studio Paradox od lat słynie ze szczególnej smykałki do tworzenia gier strategicznych. To dzięki wysiłkom Skandynawów światło dzienne ujrzały tak popularne tytuły jak choćby Cities: Skylines czy ostatnio wydane Stellaris. Jednakże w portfolio dewelopera wyjątkowe miejsce zajmują trzy inne serie gier, sięgające swą historią początku XXI wieku. Mowa oczywiście o kultowej Europie Universalis, a także o cyklach Crusader Kings oraz właśnie Hearts of Iron. Sagi te doczekały się klasyfikacji jako osobny podgatunek – tzw. „grand strategy games”, gdyż łączy je oryginalna koncepcja rozgrywki, jaką jest dowodzenie całymi narodami w czasie rzeczywistym (z opcją aktywnej pauzy) na wielkiej mapie świata, i to na skalę nieporównywalną z jakąkolwiek inną pozycją.

Spośród tej wielkiej trójki Hearts of Iron, przenoszące gracza do czasów II wojny światowej, zawsze uchodziło za najbardziej skomplikowane i najmocniej skupione na wojennym aspekcie rozgrywki. Mimo to doczekało się chyba najwierniejszej społeczności fanów, którzy z niesłabnącą pasją wgryzali się w detale wybitnie złożonej mechaniki, by później dzielić się poradami i autorskimi strategiami. Tworząc nową część, studio Paradox musiało więc mieć świadomość, że każda zmiana zostanie poddana surowej ocenie. Mimo to w „czwórce” nie brakuje śmiałych nowości i wielu modyfikacji, wyraźnie pokazujących chęć autorów, by uczynić grę interesującą dla kolejnych odbiorców, bez zatracenia jej dotychczasowego charakteru. Czy Szwedom udało się to zadanie?

Gra na globalną skalę

W Hearts of Iron IV mamy możliwość pokierowania praktycznie każdą nacją spośród obecnych na mapie świata w latach 30. XX wieku. Wprawdzie produkt podpowiada, którymi państwami gra się najciekawiej, jednak nic nie stoi na przeszkodzie, by owe porady zignorować i wybrać chociażby Brazylię, Kanadę czy Mongolię. Oczywiście kraje, które w II wojnie światowej odegrały szczególnie istotną rolę, są o wiele dokładniej odwzorowane, dysponując np. własnymi wynalazkami, dopasowanymi celami narodowymi czy historycznymi przywódcami. Inne państwa muszą tymczasem zadowolić się domyślnymi elementami. Niezwykle istotny dla polskich graczy jest fakt, że wśród nacji specjalnych znajduje się również nasz kraj, dzięki darmowemu DLC Poland: United and Ready. Jako punkt rozpoczęcia rozgrywki da się ustawić rok 1936, by zyskać większy wpływ na stan armii i gospodarki przed wybuchem wojny, lub 1939, aby szybciej znaleźć się w sytuacji globalnego konfliktu. Co ciekawe, oprócz wybrania jednego z trzech poziomów trudności możemy również sprecyzować, czy państwa sterowane przez komputer będą wiernie trzymać się swojej historii, czy też staną się bardziej elastyczne, szukając najlepszego, lecz nie zawsze zgodnego z podręcznikami, rozwiązania. Wspomniany rozmach gry stanowi o tożsamości serii, będąc jej wielkim i wartym odnotowana atutem.

Oceny redaktorów, ekspertów oraz czytelników VIP ?

Meehovv Ekspert 7 października 2016

(PC) Hearts of Iron IV to gra strategiczna dająca naprawdę duże możliwości w kreowaniu wydarzeń poprzedzających II wojnę światową i w konsekwencji jej późniejszy przebieg. Czy jednak taka duża doza wolności nie popsuła efektu końcowego?

7.0
Recenzja gry The Dark Crystal: Age of Resistance Tactics – lepiej niż przewidywaliśmy!
Recenzja gry The Dark Crystal: Age of Resistance Tactics – lepiej niż przewidywaliśmy!

Recenzja gry

Gry na licencjach filmowo-serialowych zazwyczaj są złe i słabo wykonane. The Dark Crystal: Age of Resistance Tactics odżegnuje się jednak od tego stereotypu, a robi to ze skutecznością nie mniejszą, niż podbój planety Thra przez złych Skeksów.

Recenzja gry Transport Fever 2 – Dobry symulator, słaby tycoon
Recenzja gry Transport Fever 2 – Dobry symulator, słaby tycoon

Recenzja gry

Trzy lata to całkiem sporo, aby w niezłej grze znaleźć to, co nie pozwala jej być bardzo dobrą. Czy studiu Urban Games udała się ta sztuka i wraz z Transport Fever 2 czeka nas wreszcie rozgrywka na miarę tej z kultowego Transport Tycoon?

Recenzja gry Age of Empires 2: Definitive Edition. Jeśli się starzeć, to tylko z godnością!
Recenzja gry Age of Empires 2: Definitive Edition. Jeśli się starzeć, to tylko z godnością!

Recenzja gry

Atrakcyjny truposz poszukuje gracza, który go przygarnie i będzie wiedział, jak się z nim obchodzić. Pomimo dwudziestu lat na karku, Age of Empires II w edycji definitywnej to kawałek naprawdę świetnego softu.