Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać
Recenzja gry 6 maja 2015, 11:56

autor: DM

Strzelam i jeżdżę – wirtualnie i w realu. Później o tym piszę – krytycznie lub z zachwytem.

Recenzja gry Project CARS - najładniejsze wyścigi w historii

Po czterech latach produkcji pod czujnym okiem graczy i po wielokrotnym opóźnianiu premiery w końcu nadciąga Project CARS – symulator wyścigów w starym dobrym stylu. Czy od razu zajmie pole position wśród innych gier samochodowych?

Recenzja powstała na bazie wersji PC.

PLUSY:
  1. rewelacyjna oprawa graficzna;
  2. dynamicznie zmieniająca się pogoda i pory doby;
  3. ogromna ilość opcji i ustawień zgodnie z własnymi oczekiwaniami;
  4. praktycznie kompletny zestaw kultowych tras;
  5. świetny klimat wyścigowego weekendu.
MINUSY:
  1. wybór samochodów może wydać się mało atrakcyjny;
  2. tryb kariery niezbyt motywuje do jej ukończenia;
  3. niedopracowany system kolizji;
  4. realizm symulacji może nie zadowolić najbardziej wymagających graczy;
  5. system powtórek;
  6. archaiczny sposób malowania auta.

Przez ostatnie lata fani realistycznych symulatorów wyścigowych nie mieli powodów do radości. Po swego rodzaju „złotym okresie”, kiedy na rynku dominowały tytuły studia Papyrus (Nascar, Grand Prix Legends), w roku 2005 – w którym ukazały się rFactor, Live for Speed i GTR oraz kolejne części i dodatki do tego ostatniego dzieła autorstwa studia SimBin (GTR2, GT Legends, Race ‘07) – świat komputerowych wyścigów zdominowały zręcznościowe produkcje multiplatformowe: Grid, DiRT, Need for Speed. Najwięksi zwolennicy symulacji przenieśli się na abonamentowy model wymagającego iRacing, część zwróciła uwagę na flagowe wyścigi konsolowe: Forzę i Gran Turismo. Wydane pod szyldem Need for Speed gry Shift, a zwłaszcza Shift 2: Unleashed były krokiem w dobrym kierunku, ale nadal zbyt zręcznościowy model jazdy nie pozwalał postawić ich na równi z dziełami pokroju GTR 2. Okazało się jednak, że twórcy Shifta – Slightly Mad Studios – mają o wiele większe ambicje: realistyczny symulator wyścigów w starym dobrym stylu o nazwie Project CARS. Tytuł powstał dzięki zbiórce funduszy na niezależnej platformie WMD (World of Mass Development), przy aktywnym udziale graczy i prawdziwych kierowców. W produkcji pomagał m.in. brat Lewisa Hamiltona – Nicolas oraz sam STIG – Ben Collins. Po małych perturbacjach z przekładaniem premiery gra, uznana z czasem za konkurenta Forzy i Gran Turismo, trafiła w końcu na nasze dyski. Czy rzeczywiście można ją porównywać ze wspomnianymi pozycjami? Niezupełnie! To trochę inne spojrzenie na główną oś rozgrywki i tryb kariery.

Zarówno seria Gran Turismo, jak i Forza to swego rodzaju świątynie samochodów – to one grają tam pierwsze skrzypce. Kolekcjonujemy je, oszczędzamy kredyty na wymarzone modele, udoskonalamy, dobieramy kolory, wspinamy się po kolejnych szczeblach kariery, by odblokować coraz szybsze auta. W Project CARS nic takiego nie ma miejsca! Tu kwintesencją jest ściganie jako takie, walka na torze, ucinanie setnych sekundy na okrążeniu, wyprzedzanie rywali, dopieszczanie ustawień. Wszystkie klasy i samochody od początku są odblokowane i zawsze dostępne, nie zbieramy żadnych punktów doświadczenia, kredytów, nie liczy się widowiskowa jazda, nie ma nagród, driftu, rajdów, tuningu (!) – Project CARS to po prostu (cytując znane hasło reklamowe) „radość z jazdy” w kółko po asfaltowym torze, powrót do dawnych symulacji studia SimBin.

Recenzja gry Project CARS - najładniejsze wyścigi w historii - ilustracja #2
Od razu możemy się ścigać najmocniejszymi wozami.

Sam tryb kariery różni się od tego z innych współczesnych gier wyścigowych. Nie traktuje się nas jak żółtodzioba, który właśnie wkracza do świata wyścigów, nie musimy przeskakiwać z klasy do klasy. Wszystko opiera się na sezonach – okresie jednego roku, na który podpisujemy kontrakt na start w danej lidze. Tylko od nas zależy, czy zaczniemy karierę od gokartów, samochodów GT3, czy prototypów LMP, znanych z wyścigu 24h Le Mans. Gra w każdym aspekcie stawia na pełną swobodę wyboru, niczego nie narzuca i to my decydujemy, gdzie będziemy się ścigać. Dla niektórych może być to nawet wadą, ponieważ Project CARS nie daje nam praktycznie żadnej motywacji, by tryb kariery w ogóle rozpoczynać – chyba że komuś zależy na zrealizowaniu wbudowanych w grę celów (swego rodzaju osiągnięć).

Recenzja gry Forza Horizon 4 – tak się wygrywa bitwę o Anglię
Recenzja gry Forza Horizon 4 – tak się wygrywa bitwę o Anglię

Recenzja gry

Forza Horizon 4 zmienia się w pełnoprawne, samochodowe MMO. To bardzo dobra gra, która błyszczy na tle konkurentów, a zawiedzie odrobinę jedynie weteranów serii.

Recenzja gry The Crew 2 – odtwórcza rewolucja
Recenzja gry The Crew 2 – odtwórcza rewolucja

Recenzja gry

To, co zrobił Ubisoft z The Crew 2, zakrawa niemal na skandal. Takiego recyklingu w sandboksach jeszcze nie było. Ale wiecie co? Nie chce mi się podnosić larum, bo jeżdżenie po USA (a także latanie i pływanie) wciąż potrafi być nad wyraz przyjemne.

Recenzja gry Burnout Paradise Remastered – raj nieutracony
Recenzja gry Burnout Paradise Remastered – raj nieutracony

Recenzja gry

Seria Burnout na zawsze odcisnęła piętno na gatunku zręcznościowych wyścigów, a szczytowym jej osiągnięciem okazała się gra Burnout Paradise. Niezwykłe dokonanie w dziedzinie designu i jednocześnie gwóźdź do trumny firmy Criterion Games.

Komentarze Czytelników (115)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
09.05.2015 21:50
odpowiedz
zanonimizowany520043
16
Chorąży

Kserkses@ Nie wiem dlaczego chcesz wszczynać jakieś wojenki platformowe skoro jest mowa o grafice w grach wyścigowych? Takie fotki a nawet lepsze to ja mogę ci narobić w Gran Turismo 6. Wyłącz zamulacze obrazu i słońca a okaże się że jedynym dobrze wykonanym modelem na zdjęciu jest Auto w 200-300 tyś. polygonów.

09.05.2015 23:21
odpowiedz
Kserkses
119
Generał

EG2008_69652539--> jakie wojenki ?? od 1997 r. posiadałem oba sprzęty ps,pc, (przepracowane lato na budowie opłaciło się) bo od tego wszystko się zaczęło i nie mam zamiaru wszczynać żadnych wojen, nawet jeśli chodzi o grafikę. Każda gra ma coś do zaoferowania i dlatego stawiam je w tej samej klasie. Zdjęcie 1.2 Jest bez tzw w Twoim mniemaniu zamulaczy i zrobione są podczas jazdy . To mam prośbę zrób fotki z GT bez filtrów, podczas jazdy, bez trybu fotografowania ok?

10.05.2015 00:15
odpowiedz
Kserkses
119
Generał

Zrobiłem w południe bez żadnych dodatkowych warunków atmosferycznych, bryczka stoi co by blur nie wszedł..

10.05.2015 00:57
odpowiedz
Cyniczny Rewolwerowiec
57
Senator

@DM
Pad nie został stworzony do gier wyścigowych i w większości gier samochoodwych, w których można nim wygodnie jeździć - dzieje się to tylko poprzez różne "niewidzialne" wspomagacze, których nie możemy sobie włączyć, czy wyłaczyć w opcjach, a które są bo muszą być
Problem polega na tym, że Pcars obecnie jest wyraźnie dostosowany do padów - w czasie jazdy (na kierownicy) czuć różne niewidzialne ręce które naprawiają błędy. W początkowych buildach tego problemu nie było, model jazdy był o wiele bardziej realistyczny bez żadnych wspomagaczy. Dopiero po ukierunkowaniu produkcji na konsole zaczęły się cięcia w modelu jazdy by dostosować go do padów. Zresztą w tym momencie wiele osób zażądało zwrotu kasy bo był to poważny zwrot w założeniach.

na kierownicy jeździ się bez problemów
To nie tak że są problemy - jeździ się dziwnie, ni to simcade, ni symulacja. Fatalny FFB nie polepsza sprawy, bo w porównaniu do symulacji pokroju Assetto Corsy czy iRacing nie ma tu praktycznie żadnych informacji o tym co się dzieje z samochodem.

10.05.2015 04:30
odpowiedz
Dessloch
203
Legend

czyli nie naprawili totalnie zrabanego (jak w AC) forcefeedbacku?
a mialem nadzieje, ze naprawia to...

czyli pozostaje granie w rfactor2... bo nie po to czlowiek kupuje kierownice za ponad 1500PLN, zeby pozniej nie czuc co sie dzieje na torze...

10.05.2015 11:05
odpowiedz
popitetsuo1
1
Junior

Rfactor2, Rfactor1, Game Stock Car, Richard Burns Rally.

10.05.2015 11:45
odpowiedz
PePe PL
107
Konsul

No i spoko. Widać że w słoneczną pogodę Project Cars wygląda na serio ładnie. Model auta na serio dobry. Może nawet trochę za bardzo się sieci - jakby stał na wystawie oświetlony przez setki lamp. Ale nawet jeśli nie jest to realistyczne to na pewno przyjemne dla oka.

Kończąc już temat z mojej strony chce tylko zauważyć, że nikt tutaj nie twierdzi że Project Cars nie jest bardzo ładną grą. Dyskusje wywołał onetowy tytuł, który był jednak trochę nie na miejscu. Wydaje mi się że takich nagłówków powinno się unikać. A jak już chce ktoś ich używać, to na pewno byłby bardziej na miejscu w okolicach recenzji Forzy 5 - w swoim czasie top były na pewno najładniejsze wyścigi. Mógłby też się pojawić przy okazji premiery poprawki dającej zmienną pogodę do DriveClub. Do Project Cars ten nagłówek nijak nie pasuje biorąc pod uwagę, że są na rynku konkurenci, w wielu miejscach prezentujący taki sam albo wyższy poziom.

10.05.2015 11:53
odpowiedz
Cyniczny Rewolwerowiec
57
Senator

@Dessloch
czyli nie naprawili totalnie zrabanego (jak w AC) forcefeedbacku?
Przestań się ośmieszać i zagraj w obecną wersję AC, a nie rozpamiętuj alfę sprzed dwóch lat. FFB w Assetto jest obecnie lepszy niż w rfactor/iRacing.

A tak na marginesie, skoro już porównujecie grafikę to chciałbym zauważyc że AC tez sroce spod ogona nie wypadło i od wiele od Pcars nie odstaje. -->

10.05.2015 11:53
odpowiedz
Cyniczny Rewolwerowiec
57
Senator

2.

10.05.2015 11:54
odpowiedz
Cyniczny Rewolwerowiec
57
Senator

3.

10.05.2015 12:24
odpowiedz
Dessloch
203
Legend

cyniczny-> ostatnio w AC gralem przedwczoraj.

10.05.2015 12:43
odpowiedz
Kapitan.konsola
5
Pretorianin

[82] No no Forza też daje rade a to 2 letnia gra, czekam już tylko na FM6 i GT7 i można powoli zapominać o Project Cars.

10.05.2015 12:54
odpowiedz
DM
149
AFO Neptune

GRYOnline.plTeam

to chodzi wam o tytuł, czy o to, że PC "oddstaje aż tak bardzo od DC"? :)

parę porównań w detalach - opony, asfalt, niebo o tym samym poziomie chmur i porze

kto grał w obie gry - wie co jest dla niego najładniejsze i nie trzeba go przekonywać, kto tylko na razie czyta różne paniczne komentarze -będzie miał dodatkowe dane do porównań :)

10.05.2015 12:54
odpowiedz
Cyniczny Rewolwerowiec
57
Senator

@Dessloch
I twierdzisz że rfactor2 ma lepszy FFB? Lol, to już jest zaślepienie.

10.05.2015 12:54
odpowiedz
DM
149
AFO Neptune

GRYOnline.plTeam

2

10.05.2015 12:55
odpowiedz
DM
149
AFO Neptune

GRYOnline.plTeam

2

10.05.2015 12:55
odpowiedz
DM
149
AFO Neptune

GRYOnline.plTeam

3

10.05.2015 14:48
odpowiedz
zanonimizowany520043
16
Chorąży

Panowie tak ładne te zdjęcia samych samochodów zważywszy ze mają one na ustawieniach Ultra 200-300 tysięcy polygonów w PCars. Driveclub ma stałe 250. Ale czy w Driveclub tylko samochody wyglądają ładnie. No właśnie :) Pokażę wam jak wygląda grafika na konsoli z bebechami z 2005r. czyli PS3:

http://funkyimg.com/i/WMo1.jpg

Prawda że ładnie wygląda :)

A tutaj proszę jeszcze grafika na torze Londyn:

http://funkyimg.com/i/WMnX.jpg

Co nie zmienia faktu że GT i kamera ustawiona podczas gry jest fatalna i grę odbieramy całkowicie inaczej:

https://www.youtube.com/watch?v=0jZ3ouB4AX4

Dynamiczna kamera za pojazdem w Driveclub (trzeba przesunąć suwak aby znaleźć moment przełączenia na ten widok)

https://www.youtube.com/watch?v=wQ9tAIFw8WQ

Kolosalna różnica prawda? Każdy uznał by że gra ma ładniejszą grafikę z dynamiczną kamerą nawet gdyby owe gry między sobą się nie różniły :)

A teraz pokaże wam jak mogłoby wyglądać GT gdyby ktoś się wziął do roboty a nie spartolił roboty przez co sam gram w tej grze na padzie tylko z widoku z wnętrza pojazdu:

http://funkyimg.com/i/WMqR.jpg

Tak panowie to jest grafika z GT 5 i 6 :)

A tutaj mam jeszcze fotki z filtrami w Photo Mode:

http://funkyimg.com/i/WMnY.jpg
http://funkyimg.com/i/WMnZ.jpg

10.05.2015 15:46
odpowiedz
zanonimizowany520043
16
Chorąży

DM@ Ja p... Jedziemy:

1. Pokaż mi asfalt i jego łączenia z poboczem na torze autorskim tzn. na tym który wymyślili i stworzyli developerzy a nie aparat skanujący cały tor i później na kopiuj wklej przeniesione do gry. W Driveclub nikt żadnych torów nie skanował więc i łączenia są jakie są czyli takie jak w każdej innej grze. Czekam na zdjęcia z tej autorskiej trasy która wiem że w PC jest na pewno. A najlepiej to pokazać ile ta autorska trasa ma detali w porównaniu do tras w DC :)

2. Buahahah... "niebo o tym samym poziomie chmur i porze". Nie wiem gdzie ty widzisz na jednym i na drugim zdjęciu taką samą ilość chmur. Nie wiem też gdzie jest odgórny nakaz i prawo każące w każdej grze o tej samej porze pokazywać chmury a tym bardziej w tych samych ilościach :) Ty mi w Project Cars Pokaż Volumetryczne Chmury a nie przesuwające się tekstury. A gdzie latające balony w PC albo wyrzucane konfetti? Nie ma? uuu... DC lepsze bo o tej samej porze i poziomie chmur w PC nie ma balonów :)

https://www.youtube.com/watch?v=6_IxCFY52XM

3. Łał czekałem aż wreszcie będę mógł oglądać opony na bandach na dobrym poziomie. Specjalnie zjeżdżam z trasy żeby je podziwiać. PCars górą.

Dziwne że wziąłeś takie z d... porównania zamiast porównać to co najbardziej jest widoczne np. jakość deszczu na szybie... żeby to zobaczyć nie trzeba... zjeżdżać z trasy na bandy, kombinować jak ustawić kamerę żeby zobaczyć asfalt i jego łączenie z poboczem. Ba! mogłeś nawet pokazać różnice w detalach wnętrza aut tych samych marek co w DC.

11.05.2015 11:45
odpowiedz
OdrzutoweWrotki
26
Chorąży
1.0

Jedyny i słuszny symulator to LIVe for Speed.
Dziękuję.Dobranoc

12.05.2015 09:12
odpowiedz
CoffeeScout
14
Chorąży
7.5

Tak, tylko 7,5 bo dawno naprawdę dawno nie grałem w ścigałkę z dobrą fabułą, która "zachęci mnie do jej ukończenia"... Ostatnio kończyłem tylko Grinda 2 (naprawdę zachęcała mnie do jej skończenia) i NFS Most Wanted 2012 (chciałem się przejechać wszystkimi autkami :D) a Autosport...żadnej fabuły...The Rivals jedno wielkie kupsko. Aaaaa...zapomniałem o The Crew spoko, spoko, fajna fabułka ;) w Drive Club nie grałem bo nie mam żadnej konsoli ale też nic specjalnego o niej nie słyszałem... Czekam na coś conajmniej tak dobrego jak Grind 2 lub The Crew...A jakby zrobili odświeżonego starego Most Wanted albo Undergrounda o jeju...

13.05.2015 01:23
odpowiedz
ttwizard
152
AzoriuS

ah ta grafika robi dzieciom wode z mózgu. Porównywać driveclub do jakiegokolwiek semi-arcade wyścigu lub symulatora jest nie na miejscu. Niech i driveclub posiada ładniejszą grafike, ale co to ma do rzeczy? Przecież te gry różnią się fizyką jazdy. W driveclub prowadzi się pojazd kosmiczny, a nie samochód. W Project Cars już bardziej przypomina jazde samochodem. Jednak obie gierki zmiata Assetto Corsa. Tylko o czym tu z wami dyskutować skoro większość z was nigdy nie prowadziło jakiegokolwiek samochodu, więc jedynie na czym wam zależy to na pięknej grafice.

Czy grafika w poject cars jest brzydka? Absolutnie nie. PC jest jedną z najładniejszych gier wyścigowych na rynku. Driveclub z kolei jest jednym z najładniejszych symulatorów jazdy samochodem, który nie istnieje.

13.05.2015 13:57
odpowiedz
n0rbji
60
Siedzący Byk

Lista aut nie jest jakaś imponująca ale dla dwóch samochodów bardzo chciałbym w tą grę zagrać, czyli : MB 190 EVO II i MB 300 SEL

14.05.2015 20:17
odpowiedz
banon99
5
Legionista

Witam podaje najlepszą na chwilę konfigurację przy grze padem.na internecie jest kilka najlepszych jednak zadna nie jest 100% właściwa.metodą wielokrotngo próbowania udało mi się stworzyc tą która najbardziej przypomina sterowanie w Forza.Zdjęcia w załącznikach,przepraszam za jakość.

14.05.2015 20:24
odpowiedz
banon99
5
Legionista

Nie udało sie wrzucic zdjęć,niestety stronba nie przyjeła,jednak w załączniku jest to samo tylko zapisane w notatniku.Enjoy,piszcie jakie macie teraz odzczucia

14.05.2015 20:25
odpowiedz
banon99
5
Legionista

Martwa strefa kierowania-15
Czułośc kierowania-0
Martwa strefa przepustnicy-10
Czułośc przepustnicy-30
Martwa strefa hamowania-10
CZułość hamowania-7
Martwa strefa sprzęgła-10
Czułośc sprzegła-45

Czułość predkosci-35
Czułość filtrownia kontrolera-75
Martwa strefa sprzęgła-9 Uwaga bardzo ważne
Czułość sprzęgła-45

Czułośc filtrowania kontrolera-75
Regulacja amortyzacji-0
Force feedback-80
Typ sterowania kontrolerem -3

14.05.2015 20:32
odpowiedz
banon99
5
Legionista

Czułość kierowania-15 sorry pomyłka powyzej

17.05.2015 12:39
odpowiedz
zanonimizowany840667
28
Generał

Gdzie się wyłącza to, że unieważnia czas jeśli się zetnie zakręt?

17.05.2015 13:34
odpowiedz
Lutz
169
Legend

[103]

co to za brednie?

08.06.2015 15:03
odpowiedz
cars tdi
1
Junior

[link]

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze