Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 23 listopada 2012, 13:57

autor: Maciej Śliwiński

Nowa era The Old Republic - ile darmowości we free-to-play?

Star Wars: The Old Republic pozwala na grę bez żadnych opłat. Sprawdziliśmy, z jakimi ograniczeniami spotka się użytkownik z darmowym kontem.

Wraz z wprowadzonym patchem 1.5, Star Wars: The Old Republic w niecały rok po premierze przechodzi częściowo na model free-to-play. Firmy Electronic Arts i BioWare zdecydowały się udostępnić spory fragment gry zupełnie za darmo, próbując tym samym ratować borykającą się z potężnymi problemami produkcję. Na co mogą liczyć użytkownicy, którzy wykorzystają nadarzającą się okazję i odwiedzą bez ponoszenia dodatkowych opłat Starą Republikę? Wyczerpującą odpowiedź na to pytanie przedstawiamy w niniejszym artykule.

Przede wszystkim należy pamiętać, że możliwość grania za darmo jest tylko jedną z opcji, co zresztą na każdym kroku bardzo wyraźnie podkreślają przedstawiciele Bioware. Osoby, które zdecydowały się na zabawę z tym tytułem bez abonamentu, mogą przejść całą ścieżkę fabularną każdej z dostępnych postaci, nie wydając przy tym ani złotówki. Pozostałe elementy gry są jednak dostępne wyłącznie w ograniczonej formie, a odblokować je da się tylko poprzez mikropłatności lub miesięczny abonament.

Cartel Market i Cartel Coins

W dziale My Account znajdziemy rozpiskę możliwych do odblokowania bonusowych Cartel Coins. - 2012-11-23
W dziale My Account znajdziemy rozpiskę możliwych do odblokowania bonusowych Cartel Coins.

System mikrotransakcji opiera się na specjalnym targowisku (Cartel Market), nowym elemencie w grze, wprowadzonym wraz z łatką 1.5. Walutą obowiązującą są wirtualne monety Cartel Coins, które oczywiście kupujemy za realną gotówkę. Z okazji startu opcji free-to-play Bioware przygotowało specjalne bonusy w postaci pakietów tych monet. Dodatkową kasę dostaniemy w następujących przypadkach:

  • 150 CC za każdy miesiąc aktywnego abonamentu do 31 lipca 2012;
  • 200 CC za każdy miesiąc aktywnego abonamentu po 1 sierpnia 2012;
  • 1000 CC za posiadanie Edycji Kolekcjonerskiej;
  • 250 CC za posiadanie edycji Digital Deluxe;
  • 250 CC w ramach bonusu dla aktywnych graczy w dniu przejścia na model free-to-play.

Dwieście monet Cartel Coins za aktywny abonament od startu darmowej wersji gry będzie przyznawany za każdym razem, gdy przedłużymy subskrypcję. W przypadku pozostałych bonusów istnieje jednak pewien haczyk – aby otrzymać specjalne pakiety, musimy aktywować subskrypcję na minimum jeden miesiąc. Inaczej nie dostaniemy pieniędzy.

Wśród rzeczy dostępnych w Cartel Market znajdziemy praktycznie standardowy zestaw udogodnień i funkcji znanych z innych MMO: zaczynając od przedmiotów zwiększających ilość zdobywanego doświadczenia, przez specjalne zbroje dla postaci, znacząco różniące się wyglądem od obecnych, zestawy przedmiotów (Black Market i Crime Lord), prezenty dla towarzyszy, materiały do craftingu i pety, po przepustki do flashpointów, operacji czy warzone’ów dla graczy bez subskrypcji.

Cartel Market w całej okazałości. - 2012-11-23
Cartel Market w całej okazałości.

Kategoryzacja graczy

Nowe ceny abonamentów:

  • 30 dni – 29,00 zł
  • 90 dni – 84,99 zł
  • 180 dni – 149,90 zł
  • jednorazowa opłata za 60 dni – 59,90 zł

Generalnie Bioware, przechodząc na system mikropłatności, podzieliło graczy na trzy kategorie. Każda z nich w dość znaczący sposób różni się możliwościami i przede wszystkim dostępem do wszystkich funkcjonalności gry. Nieograniczeni niczym są wyłącznie użytkownicy z aktywną subskrypcją. Dodatkowo otrzymali oni możliwość kupowania bonusów i udogodnień z Cartel Market. Reasumując – w ich przypadku zmiany wprowadzone patchem 1.5 mają najmniejszy wpływ na grę. Drugą kategorią są tak zwani gracze preferowani (ang. Preferred Status). Miano takie otrzymali ci, którzy: dokonali zakupu poprzez stronę gry (abonament, Cartel Coins); powrócili do gry w modelu free-to-play (byli abonenci).

Obok zapowiedzianych wcześniej bonusów, w postaci odblokowania umiejętności szybkiego biegania na pierwszym poziomie doświadczenia, dostępu do ładowni oraz czatu i opcji bezpiecznego handlu, osoby ze statusem preferowanym nie muszą borykać się ze sporą ilością ograniczeń, które dotknęły grających zupełnie za darmo.

Ceny Cartel Coins dostępne poprzez stronę swtor.com - 2012-11-23
Ceny Cartel Coins dostępne poprzez stronę swtor.com

Bioware w darmowym modelu blokuje naprawdę sporo funkcji, a dzięki Preferred Status użytkownicy uzyskali między innymi możliwość wysyłania wewnątrz gry maili z załącznikiem, zwiększony limit posiadanych kredytów, dostęp do listy osób obecnych w danej lokacji, dodatkowe sloty do sprzedaży towarów w Galactic Trade Network, bonusowy slot Crew Skills (umiejętności craftingu załogi), zmniejszony koszt ponownego przypisania punktów umiejętności oraz priorytet w kolejkach na serwery gry.

Ograniczenia dla graczy free-to-play

Jak już wspomnieliśmy, największe restrykcje w Star Wars: The Old Republic dotyczą tych, którzy zdecydowali się na zupełnie darmową zabawę. Ilość slotów na postać ograniczono do dwóch na serwer, przy czym jeśli już mamy ich więcej, nie zostaną one skasowane. W procesie kreacji nowego bohatera również nastąpiły zmiany – wybieramy go tylko spośród trzech ras, pozostałe trzeba odblokować, kupując specjalne przedmioty w Cartel Market. Najbardziej odczuwalne są jednak limity w eksploracji świata gry – tutaj Elektronicy każą sobie płacić niemal za każdy element rozgrywki. Gracze F2P muszą liczyć się z większymi o 25% cenami u wszystkich sprzedawców, brakiem możliwości handlu z innymi graczami i wysyłki maila zawierającego załącznik, ograniczeniem w przesyłaniu wiadomości na głównym kanale czatu do jednej na minutę (pozostałe nie są niczym ograniczone), brakiem Emergency Fleet Passa oraz zwiększonym czasem między kolejnymi użyciami szybkiej podróży. Dodatkowo zabrakło dla nich dostępu do banku gildyjnego i magazynu (Cargo Hold). Ograniczone do dwóch zostały również paski na umiejętności, a także rozbudowywanie miejsca w plecaku przy użyciu kredytów.

Sporo obostrzeń wiąże się też z samym ekwipunkiem postaci. Nie da się dokonać unifikacji kolorów wyposażenia, brak opcji ukrycia noszonego nakrycia głowy. Darmowi użytkownicy nie mogą korzystać z większości przedmiotów z kategorii legendarnych i artefaktów oraz ze wszystkich klamotów związanych ze specjalnymi wydarzeniami w świecie gry.

Gra na każdym kroku kusi zakupami za CC. - 2012-11-23
Gra na każdym kroku kusi zakupami za CC.

Postać kierowana przez gracza free-to-play ma również problem z zebraniem dużej ilości każdej z walut. Podstawowej, czyli kredytów, może posiadać maksymalnie 200 tysięcy, jeśli przekroczy ten limit, pozostała kwota zostanie odłożona na specjalne konto. Wyróżnienia pochodzące z flashpointów ograniczono odpowiednio do 60 w przypadku Tionese oraz 100 dla Columi i Black Hole. Podobnie wygląda sytuacja odnośnie odznaczeń otrzymywanych za wykonywanie poszczególnych zadań na planetach – maksymalnie możemy posiadać ich 20. Natomiast limity waluty pozyskiwanej za misje kosmiczne i warzone wynoszą 2000. Problemy z handlem uzupełnia ograniczenie w Galactic Trade Network – jednocześnie da się prowadzić tylko dwie aukcje.

Restrykcje dla graczy F2P pojawiły się także we wszystkich elementach związanych z craftingiem. Jednorazowo na misję mamy szansę wysłać maksymalnie trzech towarzyszy, a co ważniejsze, wolno nauczyć się wyłącznie jednej umiejętności związanej z wytwarzaniem przedmiotów. Oznacza to, że pozostałe składniki trzeba, niestety, kupować na aukcjach.

Znacząco zmniejszono również aktywności w endgame. Warzony (dostępne oczywiście również dla postaci poniżej 50 poziomu) limitowane są do pięciu tygodniowo. Nieco inaczej wygląda sytuacja w przypadku flashpointów: tutaj gracze z modelu F2P mogą bawić się bez ograniczeń zarówno w lokacjach normalnych, jak i typu hardmode, ale nagrody za ukończenie instancji otrzymają tylko trzy razy w tygodniu. Zupełnie zablokowano za to dostęp do operacji – aby wziąć w nich udział, trzeba wykupić odpowiednią przepustkę w Cartel Market. Podobnie zresztą wygląda to w przypadku praktycznie każdego z ograniczeń. Wszystkie można znieść, nabywając odpowiedni przedmiot na targowisku.

Warto wiedzieć:

  • Przedmioty zakupione w Cartel Market można sprzedać w GTN. W zależności od statusu gracza (abonent, preferowany, darmowy) różnią się one czasem, po którym wolno je wystawić na aukcję. Na razie jednak ciężko ocenić, jak wpłynie to na ekonomię, niemniej biorąc pod uwagę ograniczenia w posiadaniu gotówki dla grających za darmo, będą oni raczej skazani na targowisko.
  • Obok odblokowywania elementów gry przy użyciu Cartel Coins można również nabyć wszystkie perki związane z Legacy. Generalnie są trzy opcje: transakcja za kredyty, odblokowanie odpowiedniego poziomu Legacy lub Cartel Coins. Dodatkowo każdy element da się kupić dla postaci lub całego konta.
  • Patch 1.5, który wprowadził system free-to-play, to także nowa zawartość w grze. Dodano między innymi nowego towarzysza – HK-51, lokację Section X na Belsavis przeznaczoną dla postaci na maksymalnym poziomie doświadczenia oraz szereg nowych przedmiotów.

Czy mimo takich ograniczeń warto spróbować swoich sił w uniwersum Star Wars: The Old Republic? Tak – jeśli poszukujecie duchowego następcy serii Knights of the Old Republic i liczy się dla Was przede wszystkim wciągająca fabuła oraz możliwość eksploracji rozległego świata. Pod tym względem darmowy SWTOR oferuje naprawdę sporo. Jeśli jednak zainteresujecie się grą na tyle, żeby sprawdzić jej pozostałe aspekty, czekają Was wydatki. Praktycznie wszystkie elementy MMO zostały ograniczone i wymagają Cartel Coins lub abonamentu do pełnego czerpania przyjemności z rozgrywki.