Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 27 października 2010, 08:45

autor: Adrian Werner

Fallout 3 - najlepsze modyfikacje

W ciągu dwóch lat od premiery Fallout 3 dorobił się olbrzymiej ilości przeróżnych modyfikacji. Stworzyliśmy dla Was przewodnik, pozwalający zorientować się, które z nich są najbardziej godne uwagi.

Spis treści

Rozszerzanie zawartości gry

Wszystkie wymienione do tej pory modyfikacje pozwalają na ulepszenie gry, uczynienie jej ładniejszą oraz bardziej miodną i wciągającą. Po jakimś czasie każdemu może jednak znudzić się bawienie się tylko tym, co przygotowała Bethesda. Fani co prawda poprawili i rozbudowali praktycznie każdy element standardowej wersji, ale prędzej czy później większość graczy nabiera ochoty na coś naprawdę nowego. Poziom zaawansowania i komplikacji Fallouta 3 powoduje, że nie powstają niestety masowo nowe kampanie i przygody, ale mimo to i tak jest w czym wybierać:

Jeśli chcecie sobie po prostu przedłużyć zabawę, to polecam zainteresować się następującymi przygodami:

  • The Mantis Imperative – stwarza okazję zwiedzenia porzuconego ośrodka badawczego. Laboratoria są rozległe i oczywiście zaludnione przez wygłodniałe rezultaty eksperymentów genetycznych.
  • Vault 101 Revisited – udziela odpowiedzi na pytanie, jak mogłyby potoczyć się losy tytułowej krypty po tym, gdy jej wrota zostały wreszcie otwarte i mieszkańcy podjęli próbę nawiązania kontaktu ze światem zewnętrznym.
  • A Note Easily Missed i An Evening With Mister Manchester – nietypowe przygodówkowe mody koncentrujące się wyłącznie na zaprezentowaniu ciekawej fabuły. Zabawa polega na zwiedzaniu starannie zaprojektowanych lokacji, rozwiązywaniu prostych zagadek i odkrywaniu strzępków informacji, które po złożeniu w całość przedstawią losy kilku zwyczajnych osób, żyjących w tym miejscu przed nuklearną apokalipsą.
  • Cube Experimental – wśród pustkowi otaczających Waszyngton znajdujemy ukryte wejście do tajemniczego podziemnego labiryntu. Brzmi standardowo, ale za tym prostym wprowadzeniem kryje się jedna z najlepszych przygód, jakie kiedykolwiek stworzono dodatkowo do Fallouta 3. Mod oferuje trzynaście rozbudowanych poziomów, ciekawą fabułę, nową muzykę i dobrze zagrane kwestie dialogowe. Wszystko to razem starcza na około dwie godziny doskonałej zabawy.
  • A Quest for Heaven Epizod 1 i Epizod 2 – rozbudowany fabularnie cykl dwóch modów, w którym odkrywany historię sekretnego projektu, jaki miał ocalić spuściznę kulturową kraju przed spopieleniem przez nuklearny ogień.
  • Megaton Contracts – wprowadza siedem dodatkowych zadań pobocznych w mieście Megaton, które przyjmują postać kontraktów zlecanych przez tajemniczego przybysza.
Wśród modów nie brakuje również tych rozszerzających grę o nowe lokacje i zadania poboczne.

Dodatkowe przygody to niejedyne źródło nowych doznań, jakie oferują twórcy modów. Opracowali oni również projekty rozbudowujące bazową mechanikę gry o zupełnie nowe elementy lub mocno modyfikujące już obecne:

  • FNNCQ – daje okazję zakosztowania życia handlarza żywym towarem. Teraz prawie każda postać niezależna może zostać przez nas pojmana, wytresowana, a potem ze sporym zyskiem sprzedana.
  • Enclave Commander – pozwala zabawić się w dowódcę ciężko uzbrojonych oddziałów. Możemy m.in. uzyskać pomoc od podległych naszym rozkazom żołnierzy oraz wzywać ataki artyleryjski i bombowe. Natomiast statek powietrzny umożliwia szybki transport w każde miejsce na mapie świata gry i branie pokonanych wrogów w niewolę oraz wykonywanie na nich egzekucji.
  • Children of the Wasteland – mod usuwający poprawne politycznie ograniczenia, jakie Bethesda narzuciła na dzieci w grze, oraz znacznie ulepszający ich wygląd. Co więcej, możemy teraz sami wcielić się w niepełnoletniego bohatera i z jego perspektywy przeżyć całą postapokaliptyczną przygodę.
  • Real Time Settlers – oferuje zarządzanie niewielką osadą. Przypomina to trochę uproszczoną grę strategiczną. Rozwijamy wioskę, szukamy planów pozwalających budować nowe konstrukcje, wydajemy rozkazy podległym nam mieszkańcom oraz odpieramy ataki wrogich frakcji. Wszystko to, by zapewnić będącym pod naszą opieką ludziom bezpieczeństwo i dobrobyt.
  • EVE – Energy Visuals Enhanced – przerabia broń energetyczną, dzięki czemu nie tylko lepiej ona wygląda, ale również jej działanie jest znacznie ciekawsze i bardziej różnorodne.
  • FOOK2 – jeden z supermodów do Fallouta 3. Wprowadza setki przedmiotów, nowe tekstury oraz modyfikuje sporo mechanizmów rozgrywki. Dobra propozycja dla tych, którym z jakiegoś powodu nie przypadło do gustu Wanderers Edition.
  • Zombie Apocalypse – dodaje krwiożerczą frakcję ożywionych trupów.
  • Destruction – umożliwia niszczenie otoczenia.
  • Dynamic Weather – wprowadza realistyczny cykl pogodowy.

Ogrom pracy, jaki wykonała społeczność fanów, budzi prawdziwy podziw. Pomimo długości tego artykułu należy potraktować go tylko jako wprowadzenie do bogatego świata modyfikacji Fallouta 3. Mam nadzieję, że niniejszy tekst zachęci Was do dalszego kontynuowania tej przygody na własną rękę. Na koniec pozostaje mieć nadzieję, że za rok czy dwa również Fallout: New Vegas będzie mógł się pochwalić podobnymi osiągnięciami.

Wiktor „Adrian Werner” Ziółkowski

Adrian Werner

Adrian Werner

Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.

więcej