Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 26 października 2010, 12:07

Poprzednio w The Force Unleashed

Na kilka dni przed polską premierą gry Star Wars: The Force Unleashed II przypominamy Wam dotychczasowe przygody Starkillera, tajemnego ucznia Lorda Vadera, który miał pomóc swojemu mistrzowi w objęciu władzy nad galaktyką.

Dawno temu w odległej galaktyce…

Galaktyka pogrążyła się w mroku tyranii. Imperium doprowadziło do upadku Starej Republiki i trzyma niezliczoną ilość światów w żelaznym uścisku. Rycerze Jedi zostali unicestwieni. Tylko nielicznej grupce udało się zbiec siłom imperialnym i ukryć w najdalszych zakamarkach wszechświata. Szpiedzy Imperatora lokalizują jednak samotnego Jedi, przebywającego na rodzimej planecie Wookiech, Kashyyyku. Lord Sithów, Darth Vader, zostaje wysłany w celu unicestwienia zbiega...

Imperialny prom typu Lambda opada majestatycznie w kierunku planety Kashyyyk. Na jej powierzchni trwa zażarta walka pomiędzy siłami inwazyjnymi a obrońcami należącymi do kudłatej rasy Wookiee. Na planecie konieczne jest ustanowienie jednej z wysuniętych placówek, ale mroczny lord przybywa tu z inną misją. Gdzieś pośród gigantycznych konarów drzew woshyr ukrywa się jeden z ostatnich Jedi, któremu udało się ujść z życiem siepaczom Imperatora po wydaniu przez niego rozkazu 66, nakazującego klonom zabicie wszystkich Jedi.

Ciemna Strona Mocy pewnie kieruje krokami Lorda Vadera, który wkrótce dociera do chaty zamieszkiwanej przez rycerza Jedi. Pomiędzy oponentami rozpoczyna się walka, w rezultacie której Vader chwyta uściskiem Mocy buntownika i kiedy już zamierza zadać mu śmiertelny cios, inna siła wyrwa mu z ręki miecz świetlny. Jest to mały, zaledwie kilkuletni chłopiec, który nie zdając sobie nawet sprawy z tego co robi, na chwilę powstrzymuje Sitha.

Chłopiec jest za mały, żeby rozumieć cokolwiek z tego, co się wokół niego dzieje. Vader błyskawicznie rozprawia się z jego ojcem, by po chwili wybić do nogi nadbiegającą eskortę szturmowców. Lord Sithów zrozumiał bowiem, jak potężnego sojusznika spotkał właśnie na swojej drodze. Sojusznika, o którym nie może dowiedzieć się Imperator, ponieważ chłopiec ma stać się uczniem Vadera i adeptem ciemnej strony Mocy. A zgodnie ze starą zasadą, jednocześnie może istnieć tylko dwóch Sithów. Mistrz i jego uczeń. Wobec tego Vader postanawia z pomocą chłopca pozbyć się w przyszłości Imperatora i przejąć rządy w galaktyce.

Po kilkunastu latach treningu pod okiem Vadera Starkiller jest już gotowy do wypełnienia kilku testów, które przybliżą spiskowców do obalenia Imperatora. Szpiedzy Vadera donieśli właśnie o generale Jedi z czasów wojen klonów, który ze swoją milicją zaatakował jedną z imperialnych stoczni, orbitujących nad księżycem Nar Shaddaa. Rahm Kota przeżył, ponieważ od początku sprzeciwiał się udziałowi klonów w walce po stronie Republiki. Już wtedy stworzył oddział wiernych mu normalnych żołnierzy, dzięki czemu nie dotarł do niego imperatorski rozkaz 66. Działanie Koty przeciwko Imperium skalkulowane jest na sprowokowanie Vadera do działania i stawieniu mu czoła w bezpośrednim pojedynku.

Starkiller, zanim uda się na misję, potrzebuje jednak nowego pilota. Poprzednich siedmiu miało mało szczęścia, wobec czego teraz fotel pilota zajmie jedna z najbardziej utalentowanych kadetek akademii i były pilot osobistej obstawy lorda Vadera – blondwłosa kapitan Juno Eclipse.

Bohater przybywa do stoczni, gdzie rozprawia się zarówno z milicją Koty, jak i ze stacjonującymi tam szturmowcami. Dochodzi do pojedynku obu wojowników, w którym zostaje zniszczone centrum dowodzenia, zaś młodzieniec ostrzem miecza świetlnego oślepia generała. Zanim ten spadnie w otchłań ponad powierzchnią księżyca, przepowiada, że Vader nie zawsze będzie mistrzem Starkillera i że to właśnie z nim, Kotą, związana jest przyszłość ucznia mrocznego lorda.

Po walce Starkiller przekazuje Vaderowi informację o śmierci Koty i oddaje miecz generała. Sith informuje go, że jego szpiegom udało się wykryć kolejnego Jedi – Kazdana Paratusa – przebywającego w starożytnej świątyni Jedi na planecie Raxus Prime. W chwili obecnej jest to złomowisko robotów i wraków pojazdów. Jeżeli Starkillerowi, który tym samym dowiedzie swych znakomitych umiejętności, powiedzie się ta misja, zabicie Imperatora stanie się coraz bardziej realne.

Misja oczywiście udaje się, choć chłopcu zaczynają doskwierać wątpliwości, czy jego postępowanie jest słuszne.

Kolejnym testem Vadera jest zabicie Shak Ti, Jedi przebywającej wraz ze swoją uczennicą Maris Brodo na planecie Felucia. W chwili przybycia Starkillera Shak Ti odsyła niecierpliwą i podatną na ciemną stronę Mocy podopieczną do kryjówki, a sama stawia czoła napastnikowi. W trakcie pojedynku kobieta zasiewa w umyśle przeciwnika jeszcze większe wątpliwości twierdząc, że jego potężna siła marnuje się na usługach kogoś takiego jak Vader. Pomimo tego Starkiller zabija ją i na wezwanie swego mistrza przylatuje na pokład Egzekutora, budowanego właśnie superniszczyciela, mającego być chlubą imperialnej floty.

Okazuje się, że działania Starkillera dostrzegł w końcu Imperator, którego statki wyskoczyły z nadprzestrzeni tuż po przybyciu młodzieńca na miejsce. Starkiller był śledzony i w ten sposób doprowadził Imperatora Palpatine’a do Vadera. Ten, nie chcąc popaść w niełaskę, przebija mieczem świetlnym swego ucznia, a następnie na żądanie Imperatora wyrzuca go przez iluminator w kosmiczną otchłań. To jednak nie koniec spisku, ponieważ mroczny lord wysyła jednocześnie sondę, która podejmuje ciało chłopca i transportuje je w bezpieczne miejsce.

Starkiller budzi się w sali medycznej na pokładzie jednego z imperialnych okrętów. Vader poprzez Proxy – robota współpracującego przez całą grę z głównym bohaterem – przekazuje mu informację, że musiał postąpić w taki sposób, aby Imperator nie domyślił się, że spisek wciąż jest aktualny. W zaistniałej sytuacji szpiedzy Palpatine’a stale kontrolują poczynania lorda Sithów, wobec czego trzeba w jakiś sposób odwrócić ich uwagę. Być może zawiązujący się właśnie w senacie sojusz, skierowany przeciwko działaniom Imperatora, będzie dobrą przykrywką. Starkiller musi tylko zdobyć zaufanie odpowiednich osób. Chłopiec przypomina sobie o słowach generała Koty dotyczących ich wspólnej przyszłości i postanawia odszukać Jedi, któremu jednak udało się przeżyć upadek.

W międzyczasie na Kashyyyk przybywa senator Leia Organa. Oficjalnie jako obserwator, nieoficjalnie zaś jako zakładnik, ponieważ Imperium niepokoją wystąpienia antyrządowe jej ojca, również senatora Baila Organy.

Kiedy Starkiller odnajduje w końcu Kotę na Bespinie w Mieście w Chmurach, okazuje się, że Bail Organa zwrócił się wcześniej do ślepego Jedi, aby ten odszukał jego córkę. Kota odmówił, wobec czego senator wyruszył szukać innego sprzymierzeńca.

Generał twierdzi, że może umówić Starkillera ze swoim tajnym kontaktem w szeregach rodzącej się Rebelii, jednak najpierw musi on wykonać pewną misję. Bohater udaje się więc na Kashyyyk, gdzie stawia czoła stacjonującemu tam imperialnemu legionowi i uwalnia księżniczkę Leię. Trafia także do starej chaty, w której odnalazł go Vader, co przywołuje bolesne wspomnienia i wzbudza kolejne wątpliwości. Ostatnim zadaniem na planecie jest zniszczenie windy orbitalnej, transportującej schwytanych Wookiech w różne zakamarki galaktyki. Starkiller wywiązuje się z tego zadania i wraca na pokład swojego statku pilotowanego przez Juno.

Pora dowiedzieć się czegoś na temat Baila Organy, który okazuje się być owym tajnym kontaktem Koty. Bohater wyrusza ponownie na planetę Felucia, gdzie – jak się okazuje – Bail został schwytany i jest przetrzymywany przez Maris Brood, byłą uczennicę Shak Ti. Po walce z potężnym rankorem i pokonaniu Maris Starkiller puszcza dziewczynę wolno.

Senator Organa uważa, że na otwarte starcie z Imperium jest jeszcze za wcześnie. Trzeba pokazać innym senatorom, że tyrania wcale nie jest tak potężna, jak się wydaje, i że uderzając w jej słabe punkty, można ją pokonać.

Starkiller znalazł się więc teraz w podwójnej roli. Wspiera Rebelię, ale wciąż jest lojalny wobec Vadera, którego zresztą prosi, by wskazał mu jakiś czuły punkt Imperium. Palpatine rządzi poprzez strach, trzeba więc zniszczyć symbol tego strachu. Wybór pada na stocznię znajdującą się ponad planetą Raxus Prime, ale Sith wyczuwa wewnętrzny konflikt toczący się w umyśle ucznia. Przypadkowym świadkiem zajścia jest Juno, która do tej pory nie miała pojęcia o prawdziwych motywach działania Starkillera

Po zniszczeniu stoczni dochodzi do aktu założycielskiego Sojuszu Rebeliantów, który ma miejsce na Corelli. W tajnej naradzie udział biorą Starkiller, Bail Organa, Mon Mothma, Garm Ben Iblis, generał Kota oraz księżniczka Leia, której hologram jest jedynie wyświetlany przez robota Proxy. Kiedy zapadają uzgodnienia, okazuje się, że Starkiller przez cały czas był tylko narzędziem w rękach Vadera, dzięki któremu Sith zastawił pułapkę na przywódców Sojuszu. Szturmowcy przerywają naradę, na szczęście Proxy w ostatnim momencie kończy transmisję holograficzną, dzięki czemu Leia nie zostaje rozpoznana. Vader zdradza prawdziwą tożsamość Starkillera, potwierdzając, że od początku okłamywał młodzieńca. Owszem, zamierza przejąć władzę w galaktyce, ale z kim innym. Egzekucji w ostatniej chwili zapobiega Proxy, który atakuje lorda. Ten jednak jednym pchnięciem niszczy robota. W tym samym czasie Starkiller ześlizguje się ze zlodowaciałego klifu i spada na dno kanionu, skąd ratuje go Juno.

Przywódcy rebeliantów zostają zabrani do budowanej właśnie potężnej stacji bojowej, czyli Gwiazdy Śmierci. Starkiller wyrusza więc w kolejną misję, alby ponownie spotkać się z Vaderem i uratować Sojusz. O stacji dowiaduje się dzięki medytacji Jedi i wizji, która była jej częścią.

Podczas gdy Starkiller przemieszcza się w głąb stacji, Juno pozostaje w zamaskowanym statku nieopodal, czekając na uwolnionych senatorów. Pomiędzy obojgiem bohaterów rodzi się uczucie, zwieńczone pocałunkiem.

Po przemierzeniu przez bohatera korytarzy Gwiazdy Śmierci akcja przenosi się do Sali Tronowej. Przywódcy Rebelii zostają skazani na śmierć, ale tyradę Palpatine’a przerywa brzęczyk alarmowy informujący o nadejściu intruza. Imperator posyła Vadera, aby ostatecznie rozprawił się ze Starkillerem. Po niezbyt trudnym pojedynku Sith zostaje pokonany i wraz ze swoim byłym uczniem wpada do Sali Tronowej, gdzie Palpatine namawia młodzieńca do dobicia Vadera.

Chwilę nieuwagi Imperatora próbuje wykorzystać generał Kota, który rzuca się na niego z mieczem świetlnym w ręku, jednakże niemal natychmiast zostaje obezwładniony potęgą ciemnej strony Mocy. Imperator rozpoczyna torturowanie ślepca. Tego jednak jest już za wiele dla odmienionego Starkillera, który atakuje Palpatine’a z zamiarem powstrzymania go.

Po wyczerpującej walce z Imperatorem i jego gwardzistami bohater w końcu pokonuje Sitha, który prosi wręcz, by ten w nienawiści pozbawił go życia. Chłopca powstrzymuje jednak przed przejściem na ciemną stronę generał Kota, który mówi, by darować życie Palpatine’owi. Wykorzystuje to ten ostatni, by użyć mocy błyskawic. W tym samym czasie pojawia się Juno, która zabiera na pokład przywódców Sojuszu. W komnacie zaś ma miejsce wielki wybuch, w którym Starkiller ginie.

Zakończenie niekanoniczne

Jako że gra posiada dwa różne zakończenia, można było pokusić się o zostanie Sithem. Po pokonaniu Vadera na żądanie Imperatora Starkiller dobija go. Palpatine nakazuje mu też zabić generała Kotę, ale bohater tego nie czyni i zwraca się przeciwko Imperatorowi. Jest jednak zbyt słaby. Palpatine rzuca w Starkillera pilotowanym przez Juno statkiem, podchodzącym właśnie lądowania, by zabrać przywódców Sojuszu. Starkillerowi udaje się jednak przeżyć i budzi się w towarzystwie Imperatora w pokoju medycznym, cały zakuty w zaprojektowaną dla niego zbroję podtrzymującą życie.

Przemek „g40st” Zamęcki

Przemysław Zamęcki

Przemysław Zamęcki

Grał we wszystko na wszystkim. Fan retro gratów i gier w pudełkach, które namiętnie kolekcjonował. Spoczywaj w pokoju przyjacielu - 1978-2021

więcej